Nästan där…


Några dagars julledighet gör susen, nu är det riktigt nära att vi är helt klara i både matrum och vardagsrum.

I matrummet är det två saker kvar att göra; sätta upp fönsterbrädor och att sätta vägguttag och strömbrytare. I vardagsrummet är det fyra saker kvar att göra; sätta upp fönsterbrädor, sätta upp strömbrytare och vägguttag, sätta upp tapetbården och måla alla snickerier en sista gång. Sen är faktiskt kaminen kvar också att montera men jag räknar fortfarande inte riktigt in den i rummet eftersom den tillkom i efterhand och ska vi riktigt hårddra det då så ska det ju upp en kakelugn i matrummet också i sinom tid.

Vi hann med nästan allt innan jul som vi ville men hade lite målning och sånt kvar. Det ska bli så roligt att göra den där sista städningen och sen få börja använda rummen som de är tänkta.


Här är det nästan klart. Vi blev väldigt nöjda med allt nu när man ser det tillsammans.

Golvlisten är ca 32 cm hög och består av tre delar.


Bården är verkligen pricken över i för rummet.

Vi har köpt bården via Gysinge men den tillverkas i Norge i samarbete med riksantikvariatet och säljs där bland annat hos Sprossa som även har flera andra vackra bårder och tapeter.


Under masoniten på dörren fanns fina speglar och sånt är ju aldrig trist att plocka fram.

Att det sen dolde sig en ekådring som är fernissad gör inte saken sämre. Den här dörren är tänkt att stå öppen och då kommer inte den här baksidan att synas men den får vara kvar som den är. Andra sidan är vitmålad och den kommer jag måla i samma färg som de övriga snickerierna i rummen, ca 20% vetegrå.

Och jag passar på att välkomna tomten som läsare av bloggen eftersom han uppenbarligen läser då han såg min önskan om en ny kamera! 😉

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA! Hoppas ni får ett fantastiskt år.

12 comments on “Nästan där…

  1. TorpSara skriver:

    Oh vad fint!!

  2. Asta skriver:

    Det blir jättefint. En liten fråga. Har ni alldeles raka skurklossar? Jag har tänkt fixa till skurklossar till vardagsrummet och funderar lite på om jag skulle fasa dem lite.

  3. Beatrice skriver:

    Det blir så fint allt det ni gör =) Vad härligt när ni kan börja använda rummen ”på riktigt”. Då glömmer man lätt ”allt slit” , för slitigt är det ju även om det är roligt under tiden man renoverar.

    Ett riktigt gott slut och ett fantastiskt 2012 önskar jag er! Jag ser fram mot fler inlägg och en massa inspiration.

    • Sophie skriver:

      Tack så hemskt mycket! Det ska verkligen bli skönt att få möblera och inreda, jag har längtat efter att få göra det i dessa rummen jättelänge.

  4. Stella skriver:

    Jättefint! Bården gör jättemycket. God fortsättning på 2012.

  5. Manni skriver:

    Så himla fint det blir, avundsjuk, ja e så avundsjuk 🙂
    Gott Nytt År! Ser fram emot att se fortsättningen på er renovering av hus och torp. Manni

  6. Emma Forsbacka skriver:

    Jättejättefint! Så imponerad! Måste vara underbart att börja flytta in och använda dessa rum! Kram

    • Sophie skriver:

      Ja det är jätteskönt. Och jag har inte glömt att jag bjudit hit er men våra soffor blev försenade och jag vill helst att ni slipper sitta på golvet… 😉

Kommentera

