Det doftar eller stinker.


Beror väl på hur man ser det. Vi som inte är vana vid doften av balsamterpentin eller andra lösningsmedel längre känner nog av lukten av linoljefernissan mer än andra kanske. Det brukar bara dofta linolja när vi målar men nu är hela huset fyllt av lukten från fernissan. Jag kan tycka det luktar ganska trevligt samtidigt som det är påfrestande och jag är glad att jag inte målar alltid såhär. Det fanns inget alternativ denna gången så då fick det bli med lösningsmedel men jag får huvudvärk av det efter ett tag.

Vi blev jättenöjda med nyansen på golvet när vi fernissade i vårt första hus så därför följde vi även denna gången receptet i Gysinges katalog no 7. De har ändrat på kulörerna nu i de senare har jag sett men vi körde på det gamla. En liter linoljefernissa beräknas räcka till 15-20 m2 så eftersom vi har två rätt stora rum på ca 35 m2 blandade jag till den färgade fernissan till golvet i en stor bunke direkt. Jag vågade inte blanda lite i taget för det hade kanske blivit skillnader då i nyansen på brädorna. Jag tog 2 liters burkar med fernissa och blandade sedan i bränd terra och järnoxidbrun. Först ca hälften av varje men sen tog jag lite mer järnoxidbrun för att få det lite mörkare. Efter att jag hällt i även ca 10% balsamterpentin hade jag nästan 3 liter i bunken. Dags att stryka första strykningen och jag och Mats hjälptes åt. Det var tungt och det var drygt men till slut var vi klara. Den fernissa som blev över fyllde precis de två tomma liters burkarna som jag tömt tidigare… Alltså hade vi gjort av med runt 7 dl fernissa på hela golvet. Fernissa ska strykas mycket tunnt och vi hade inte kunnat stryka tjockare för då hade det blivit ojämnt. Nu har vi iallafall färgad fernissa så det räcker även till arbetsrummet, hallen och golven där uppe som redan är fernissade sen innan. 🙂 Tur vi blev nöjda med kulören…


Ena rummet struket och hälften kvar och ni ser ju hur mycket som försvunnit ur bunken.


Färdigt med första strykningen och det blev verkligen jättevackert. Som ni ser valde vi tapeten Hudiksvalls teater från Duros Gammalsvenska i grönt till matrummet.


Det blir en väldigt behaglig och mjuk yta på golvet.


En bild i lite lampljus (bygglampa), golvet förändras en del beroende på belysningen så det är svårt att visa korrekt hur det ser ut.

Till andra strykningen hade jag lärt mig och hällde bara upp en halvliter ofärgad fernissa som jag spädde och den räckte precis till hela golvet. Fernissan är dammtorr efter bara ett par timmar, det var därför man förr kunde fernissa dagen innan julafton och ändå använda rummen dagen efter, ska man måla över måste man dock vänta två dagar. På bilderna ovan är golvet bara struket en gång med den färgade fernissan.

9 comments on “Det doftar eller stinker.

  1. Lizette skriver:

    Hej.
    Riktigt fint blev det, en bra nyans!
    Visst är det lite träligt att ligga på golvet att jobba, men med ett sådant resultat är det helt klart värt det.
    Ska bli kul att se med listerna sen också.

    Ha en fin dag

    • Sophie skriver:

      Fast det var bara första strykningen som var jobbig när det skulle bli jämnt och brädorna var obehandlade och lite sträva. Sen gick de två andra som en dans.

  2. Malin skriver:

    Supersnyggt!!!!

  3. Patrik L skriver:

    Det där blev väldigt snyggt! Jag älskar fernissade golv i gamla hus 🙂 Jag satt precis och funderade på att lägga in ett nytt furugolv på landet och nu lutar det ännu mer åt att jag gör det (och att jag fernissar det).

  4. TorpSara skriver:

    Men vad fan, snodde tomten kameran eller? 🙂

  5. Gerhard skriver:

    Hej! Vilka andelar bränd terra och järnoxidbrun använder du till en liter fernissa?

Kommentera

