Vågigt och slätt.


Jag fortsätter på temat pappspänning eftersom det är det jag sysslat mest med på sistone. Man blir lätt förskräckt när man först fått upp pappen och den är helt bulig och vågig och slapp och man tänker att det här kommer aldrig att ordna upp sig men sen plötsligt så händer nåt… eller plötsligt och plötsligt, det går ju ganska fort fast lite i taget.


Våden till vänster sattes upp först och har redan spännt upp sig, den andra är under uppsättning och fotot är taget 21.57.


Detta foto är taget 22.33 alltså 36 minuter senare och våden är nu helt slät om än inte 100% torr ännu. Så smidigt!

Att våden är så ojämnt vågig beror troligen på att våden legat rullad lite kort tid. Vattnet har inte hunnit fördela sig jämnt i hela rullen utan är våtare på de sidor som legat neråt i rullen. Detta påverkade dock inte resultatet negativt.

6 comments on “Vågigt och slätt.

  1. Stella skriver:

    Hur tydligt somhelst, bra med bildbevis. Vi ska tydligen pappspänna nu säger mannen, var kan han ha fått iden från? :). / stella

  2. Asta skriver:

    Har kikat igenom en massa inlägg här. Väldigt vad du har pappspänt. Hur är det med spikraden. Blir det inte en förhöjning där under tapeten?

    • Sophie skriver:

      Jag var tungen att kolla extra bara för att vara säker och nej det blir ingen förhöjning. Man lägger ju två lager tunn papp över spikraden och den döljer effektivt alla kanter. Vi har ändå skurit kanterna och inte rivit vilket döljer ytterligare och ändå syns det inte alls. Jag kan inte ens känna spikraden med handen på alla ställen fast jag vet att den finns där. Jag tror att det fungerar utmärkt att skära kanterna när man ändå ska tapetsera över men ska man måla direkt på kanske man ska riva för att dölja kanterna så mycket som möjligt.

  3. Joakim skriver:

    Ju mer jag läser och ser av era pappspända väggar desto mer förtjust blir jag. Är numera övertygad om att pappspänning är metoden. Tänk bara att slippa spackla och slipa när resultatet kan bli så bra utan!

Kommentera

