Bordslyster


För exakt en månad sedan idag var vi på kalas i Sockenstugan i Markaryd. Den ligger alldeles i närheten av kyrkan där och flyttades (på lastbil) dit från sin ursprungliga plats bara kanske 30 meter bort när en väg drogs om. Huset byggdes ca 1850 och flyttades 2005. Mats var där och tittade lite då och han har berättat för mig om att de använde tapeter ur tidsenliga kataloger (Duro Gammalsvenska)och även på andra sätt återskapade en äldre stil.

Det var roligt att äntligen komma dit och titta och de hade gjort fint även om man som byggnadsvårdsskadad ser en hel del missar som andra säkert inte tänker på. I ett av de mindre rummen fanns en orgel och på den stod två så fina ljusstakar. Synd det var i en kyrklig byggnad…annars kunde jag snott dem med mig! 😉


Ett par såna här hade jag inte tackat nej till att ha i matrummet.

Ni får bortse från att ljusen står så snett, jag försökte ändå räta upp dem men de passade så dåligt i ljuskopparna. Hela interiören i det rummet var väldigt trivsam och fin och det är synd att det tapetmönstret nu verkar försvinna ur Duros kollektion när de uppdaterar mönstren. Vad jag ser fram emot att få inreda finrummen. Där kan man ju verkligen gå loss med alla finsaker som inte riktigt passar i kök, tvättstuga och badrum.

5 comments on “Bordslyster

  1. Helene skriver:

    Va, tar duro bort mönster i gammelsvenska kollektionen? Vet du om nåt mer försvinner? Jag dör ju om jag inte får ha klövertapeten i vår hall. Ska jag köpa upp ett lager redan nu?

    /Helene

  2. Helene skriver:

    God Jul förresten!

  3. Helene skriver:

    Puh, skönt att min klöverfavorit får vara kvar. Hittade dessutom en ny favorit (-Vilhelmina) , men vi har tyvärr inga rum kvar…. 😉

Kommentera

