Så enkelt att ett barn klarar av det…


I helgen har jag pappspännt vardagsrummets väggar. Vi dividerade fram och tillbaka hur vi skulle göra, Mats tyckte vi skulle riva ner tapeterna på tretexen och sedan spackla och jag tyckte att det var för mycket jobb med det jämfört med att spänna rakt över. Mats har lagat i runt fönstren och på den biten av väggen där vi hade en vattenskada och tvingades riva ner tretexen så vi hade en del skarvar som behövde spacklas.


Här hade fukten tagit sig in uppifrån. Orsaken är åtgärdad och väggen har torkat så nu kunde vi sätta tillbaka tretex igen. Skivorna var tvungna att beställas för bygghandeln hade inte mer än ett par stycken hemma, de säljer inte mer än max fem om året tydligen.


Väggarna var inte jämna alls, Det var lagat och spacklat innan och vi har lagat och lappat nu. På fotot syns att man sågat upp i väggen för att montera ett elementrör och sedan spacklat igen hålet. Dessa hål syntes trots spacklet igenom tapeterna som sedan satt utanpå.

Jag vägrar spackla och slipa väggar, det är det absolut tråkigaste som finns och det smutsar ner massor och det blir ändå aldrig riktigt bra. Mats tyckte då att vi kunde ta hit en målare som gjorde underarbetet. Nej jag tyckte pappspänning och så blev det om jag gjorde det själv. Väggar är faktiskt inget problem att spänna på egen hand och jag blir mer och mer frälst i metoden, det är dessutom väldigt kul att ha gjort det på egen hand, trots allt är det ju så att det oftast är Mats som gör de där större bygggrejorna eftersom han är betydligt bättre än mig på att snickra. 🙂 Det är väldigt trevligt att så enkelt och billigt få helt släta och jämna väggar som passar utmärkt att måla ellrr tapetsera på. Gips känns mer och mer avlägset att använda, (och det har inte att göra med utseendet på gipsväggar utan just arbetet med att spackla och slipa, jag hade heller inte kunnat sätta upp gipsskivor själv för de är för tunga och klumpiga) visst krävs det ett underlag som spik fäster i under pappen men idag är det ju mer regel än undantag att man sätter upp OSB-skivor under gipsen iallafall så nåt merjobb på det sättet blir det inte och vi har ju underlag i hela huset ändå redan.

I mellanrummet var jag VÄLDIGT noga med alla mått och mängden vatten jag sprutade på pappvåderna så att det blev rätt mängd, denna gången visste jag hur pappen fungerade och behövde inte vara lika noga vilket sparade in massor av tid. Att förbereda tog väl knappt en timme, att mäta upp allt och skära till alla våder och plocka fram samt blöta ner och rulla ihop. Att spänna själva väggarna tog ca 5 timmar för mig men då hade jag nån kortare paus faktiskt. Sen tog det en timme att förbereda och makulera alla spikremsor och hörn så 7 timmar arbete totalt.


Alla papp som behövdes till vardagsrummet.

Istället för att stå och spruta vattnet med den lilla blomsprutan tog vi ut alla våder och sprutade vatten på dem med vattenslangen. Jag sprutade snabbt ner dem helt och sedan rullade jag direkt ihop dem och lät överskottsvattnet som låg ovanpå pappen rinna av efterhand som jag rullade. Papprullarna förvarade jag i två sopsäckar under arbetet och de fick väl ligga och dra åt sig en halvtimme innan jag började sätta upp första.


Väggarna är spända och första etappen är klar. Nu ska det torka ordentligt till dagen efter då klisterremsor och hörn ska sättas.

Det enda som var annorlunda mot när vi spände i mellanrummet var att det nu var tretex under och man fick tänka på att inte slå in spiken för hårt för då blev det gropar. Sen krävdes det också på vissa ställen pappspik som var 35 mm långa för tretexen satt inte kloss mot timmerväggen bakom på alla ställen, särskilt hörnen var luriga. Sen satte jag inte spiken i sicksack på spikremsorna vilekt jag borde varit noggrannare med här inne än i mellanrummet just eftersom tretexen är mjukare. Det hade jämnat ut spikremsorna för de blev lite veckade när alla spikar satt i mitten och sjönk in lite i tretexen. Det syns dock inte nu när klisterremsorna är satta över.


Färdigt! Nu ska det tapetseras… men det är en annan historia! 🙂

Och jag håller fast vid att det är så enkelt att ett barn kan klara av det…åtminstone spikningen…titta själv! 😀


Spika i en spik…


…ta upp en ny ur rätt spikficka, man har självklart olika sorters spik och skruv i de olika fickorna så att man inte behöver leta.


…slå i nästa, och akta fingrarna. Fast det är överflödigt att säga för Anton är så säker med hammaren och vet precis var han träffar.

5 comments on “Så enkelt att ett barn klarar av det…

  1. Maria skriver:

    Vad härligt det är att läsa din blogg om alla framsteg, det blir så fint!

    Jag gillar inte heller gips, det dammar och skräpar gräsligt mycket, är tungt o ömtåligt både att få hem från affären och in i huset. Jag tror många som tycker det är bra med gips ser det snabba förloppet när man smäller upp ett helt rum på under timmen, men det är ju som sagt en bråkdel av hela underarbetet, man kan ju spackla så man kräks och ändå syns dom förbaskade skarvarna =)

  2. asumtorpstobbe skriver:

    Har jag förstått det hela rätt, pappspänning slätar ut ojämna väggar väldigt bra? Skulle man till exempel kunna pappspänna över en gammal vävtapet och få en slät yta?

    Vi har tänkt pappspänna i ett av våra rum där det bara sitter råspont på väggarna, men om pappspänning tar upp ojämnheter bra så får det nog bli det i ”biblioteket” också där jag annars ser framför mig många timmars skrapande av gammal strukturtapet.

    • Sophie skriver:

      Ja det fungerar utmärkt för att jämna ut. Pappen smiter ju inte helt tätt mot väggen bakom utan ligger ju lite utanför vilket gör att en del försvinner. Över en vävtapet hade det säkert fungerat utmärkt.

  3. Christina skriver:

    Hej!
    Läste med glädje om din pappspänning av väggarna i ert hus. Vi är mycket nära att renoveringsgipsa våra väggar i vårt underbara hus från 1907, eftersom tiden aldrig räcker till ordentligt. Min man håller emot och vill pappspänna MEN nu fick jag ny energi att pappspänna! Det var väldigt bra bilder du visade. Kan du säga något om var du köpte pappen med tillbehör?

Kommentera

