Spetsgardiner i bomull?


Eftersom det trots allt inte längre är avlägset långt borta att få inreda vardagsrum och matrum har jag börjat fundera på allvar på vad jag vill ha därinne. Jag vet hur jag vill att det ska se ut men så gäller det ju att hitta allt det där man söker också.

För tillfället är det gardiner jag är på jakt efter. Gysinge har några väldigt fina gardiner i precis rätt stil. Jag vill ha spetsgardiner som går ända ner till golvet och upphängda med enkla omtag. På vinterhalvåret kommer jag troligen hänga ytterligare en gardin innanför som är lite tjockare och maffigare, typ sammet eller nåt, men spetsgardinen kommer hänga kvar för att mjuka upp kontrasten mellan inomhus och dagsljuset.

Gysinges gardiner är som sagt precis rätt men eftersom vi har 4 fönster och varje fönster kräver 5 meter tyg blir det ganska dyrt, mellan 1000 och 1500 kr per fönster ungefär. Det är inget rånarpris på god kvalité kanske men ändå i överkant mot vad jag tänkt mig. Ikea har Alvine spets i polyester som är väldigt fin och ruskigt billig (99 kronor för två längder), det hade bara varit så kul att ha en gardin i ”rätt” material alltså bomull när vi nu håller på och är så noga med alla andra detaljer… 😀

Är det någon som har ett bra tips på var man kan hitta fina spetsgardiner eller metervara i bomull till ett bra pris?

6 comments on “Spetsgardiner i bomull?

  1. Mamma skriver:

    Jag vet var äkta spetsgardiner från anno dazumal dvs Smedjan i Hyby finns…….men de använder jag :-))

  2. Mamma skriver:

    Ja visst ja ..det skulle ju vara till lite finare bostäder….men du har i af en soffa från Slottet 🙂

  3. Barbro Klasson skriver:

    Hej

    Jag har själv varit på jakt efter spetsgardiner i bomull men efter att, liksom du, konstaterat att Gysinges är för dyra har jag köpt gardiner på Åhlens.( http://www.ahlens.se/inredning/metervara/index.html och välj Tyg Lara )
    De är i bomull och lin och blir ganska vackra i ett gammalt hus.

    • Sophie skriver:

      Stort tack för tipset! Det var ett jättefint tyg som definitivt hade passat in i huset. Måste nog ta mig till en större stad och titta tror jag.

  4. […] gardintyget till vardagsrummet. Jag började leta redan i höstas och frågade då här på bloggen om någon hade något bra tips på var man kunde hitta spetstyg i bomull och inte i polyester. Jag […]

Kommentera

