Golvbehandling i finrummen


Golvet ligger som sagt i både vardagsrum och matrum. Så skönt och det underlättar ju definitivt när vi nu har golv i hela huset, det är inga fler golv som ska läggas om eller bytas ut och det enda som saknas nu på nedervåningen är ytbehandlingen i arbetrummet och matrum/vardagsrum. Vi har valt skurgolv i både köket och mellanrummet och det fungerar bra, jag är fortfarande fullständigt faschinerad av känslan och utseendet när golvet är nyskurat och det är inga problem att få det rent heller fast vi är en familj med två barn och en hund och dessutom faktiskt använder vårt kök för matlagning, lek och en massa annat flera gånger varje dag. Såpan tar bort i princip allt och även en hel del av de obligatoriska märken som blir av hundklor och tappade leksaker etc försvinner vid skurningen då träet reser sig igen.

I mellanrummet är enda möblen en byrå, i köket det enda flyttbara ett bord och fyra stolar. Det är därför inga som helst svårigheter att tömma golvytan vid skurningarna, jag moppar golvet emmellanåt så det är inte alltid jag flyttar ut allt men när det ska skuras är det enklare och då underlättar det att ha få möbler och ännu mer om man har möbler som inte först måste tömmas på mängder av innehåll innan de kan flyttas.

Det finns ju ett par alternativ dock till just det såpskurade i vårt hus och det är linoleum vilket finns men till humana priser endast som enfärgat eller marmorerat och det är inte det jag i såfall skulle vilja ha. Linoleum skulle varit ett alternativ om det funnits den sortens mönstrade mattor som var vanliga vid sekelskiftet.


Bara titta på den här biten med ett fantastiskt vackert mönster som låg i skrubben under trappan i köket och väl troligtvis legat även i något rum här innan. Den ligger kvar och får så göra så nån annan kanske kan hitta den i framtiden. Men en sån matta hade jag lätt kunnat lägga in någonstans om det funnits.

Det finns visserligen möjlighet att köpa mönstrade mattor igen hos Birgit Bjurström på Handtrycka tapeter men priset är skyhögt och knappast något som är aktuellt för oss eller så många andra jag känner… tyvärr!

Nästa alternativ som jag ser det är fernissade golv. Väldigt vanligt vid tiden och faktiskt praktiskt och lättskött. Vi fernissade golvet i vårt första sovrum. Vi läste oss då till att det var lämpligt i rum vars golv man inte använde eller utnyttjade så mycket som sovrum eftersom man annars slet mycket på fernissan och fick göra om ofta. När vi gjorde sovrumsgovet där slarvade vi lite och brunfernissade i första strykningen men la sedan bara en skyddande ofärgad strykning ovanpå istället för två. Golvet höll ändå utan några som helst problem förutom just där vår hund, som var gammal och hade svårt för att resa sig ibland, repade golvet där hon alltid sov vid Mats sida av sängen. Hon repade bort färgen eftersom hon slet ner det överliggande lagret men det hade ju gått att förhindra om vi lagt på ett lager till och sedan kanske gjort om det någon gång ytterligare.

I detta huset är alla golven på ovanvåningen utom det i Anton och Majas rum, som var täckt av mattor, just brunfernissade. Slitet men väldigt vackert. Även golvet i finhallen har varit fernissat men det har målats över med brun färg senare.


Vårt sovrum i huset i Strömsnäsbruk. Inte så mycket som syns av golvet men enda bilden jag har i datorn eftersom det är evigheter sen vi renoverade där och vi inte hade digitalkamera då… 😉

När vi nu ska behandla golven i de ”finare” och ”representativa” rummen i huset är det just fernissa vi tänker använda. Inte för att vi lever så nu att våra gäster bara släpps in i sällskapsrummen och de finare rummen utan för att jag anser att det är en tidsenlig och korrekt behandling av just dessa golv. Då husets var nytt var det troligen så att dessa rum var finare och de hade antingen fernissa eller linoleummattor. Inte såpskurade man golven i finrummen heller. Lite extra kul blir det ju att vi nu kan välja en annan sorts golv i dessa rum i huset Jag har ärligt talat aldrig förstått tanken att man ska ha precis samma golv genomgående i ett hus, det finns ju så många attt välja på så det är väl bara trist att välja samma. Man kan få ett hus att hålla samman på andra sätt än att ha ett och samma golv i hela huset.

En ytterligare bonus när vi väljer fernissa är att rengöringen blir enkalre. Det hade varit för jobbigt att skura ett golv i ett rum där det står så mycket tunga och klumpiga möbler som det trots allt står i dessa rum, med fernissade golv kanske vi visserligen får bära ut allt och lägga nytt slitlager då och då men inte lika ofta som vi hade fått skura. Jag ser verkligen fram emot att få ta bort skyddspappen och stryka ut fernissan. Golven kommer att bli fantastiska… och passa ypperligt till resten av rummen! 😀

9 comments on “Golvbehandling i finrummen

  1. Gela skriver:

    Intressant inlägg!!! Ha en fin vecka/Gela

  2. Maria skriver:

    Vi har olika golv i hela huset! 🙂 På övervåningen är alla våra golv fernissade. Men vi har faktiskt ett skurgolv i vardagsrummet, av den enkla anledningen att det är så vackert. Visst är det så att det inte blir skurat på samma sätt, men å andra sidan har man ju mattor och annat (vi i alla fall) så det blir inte skitigt på samma sätt.

    • Sophie skriver:

      Låter bra tycker jag! Inte så stelt och enformigt! 😀 Jag håller med om att det är väldigt vackert med skurgolv fast i och med att vi har hund så skulle det inte vara vackert särskilt länge åt gången och då blir det för jobbigt att skura. På ovanvåningen har vi skurgolv på barnens rum (egentligen ett obehandlat undergolv i väldigt fint skick) och eftersom hunden aldrig går upp på ovanvåningen så har jag bara skurat det golvet 2 gånger sedan vi flyttade hit. En gång direkt vid inflytten och en gång i somras ett år senare. Golvet var då inte särskit smutsigt så det hade säkerligen fungerat bra om vi inte haft hund.

      Vi har också tänkt ha mattor men hunden håller sig inte på dem tyvärr… 😀

  3. Joakim skriver:

    Aha, intressant… Vi har funderat på det där om man skulle kunna ha skurgolv i vardagsrummet men kommit fram till nackdelarna som du nämner med att det nog blir för jobbigt att skura det då man har så mycket möbler och annat där. Det här låter ju som en bra och tidsenlig lösning, eventuellt bara en farhåga att det blir lite mörkt. Ser fram emot bilder när det är färdigfernissat!

    • Sophie skriver:

      Det beror väl lite på vilken familjesituation man har, för vår del går det bort på grund av hunden, annars hade det nog funkat. Hur mörkt man vill ha det kan man ju välja lite själv, man blandar till den färgade fernissan genom att hälla i vanlig linoljefärg i i den nyans man önskar. Jag gillar lite mörkare golv men har sett även ganska ljusa och sen finns ju möjligheten att ha helt ofärgad fernissa också.

      Jag lovar att uppdatera med bilder men det dröjer lite eftersom vi har lite annat jobb att göra därinne först.

  4. MrsUniversum skriver:

    Å vad roligt att läsa ordet ”finrum” igen. Det var så länge sen.

    I mitt föräldrahem hade vi fernissat golv i finrummet. Men där var flera lager ofärgad fernissa som gjorde golvet rätt så ljust, honungsgult. I Universumet har vi pigmenterade fernissa på samtliga golv på övervåningen, de är från 20-talet. Lättskött som bara den!

    • Sophie skriver:

      🙂 Finrum gillar jag! Det är ju våra finrum. Jag har funderat på ofärgad fernissa eftersom eventuellt slitage som det vi fick i första huset inte borde synas lika väl där men blir det inte väldigt gult? Honungsgult skriver du och det är ju vackert men jag har fått för mig att det kan misstas för lackat gulnat golv men jag har kanske fel? *hoppas*

      Håller med om att det är lättskött och det är det som tilltalar mig i och med alla möbler. Jag minns det som att vårt sovrumsgolv var enkelt att sköta också. På ovanvåningen är golven så misshandlade av mattor och annat som legat ovanpå så de är inte så lättskötta och de måste slipas på vissa partier men jag skulla vilja behålla ytan på de brädor som är ok för de är jättevackra med all sin patina.

  5. TorpSara skriver:

    Jag tycker inte att det finns risk att sammanblanda ett naturligt fernissat golv med ett gulnat lackat golv (vi har det första i sommarstugan och det andra i föräldrahemmet… 🙂 ). Kommer du ihåg rummet med björkådrat kök i Gysinge? Där hade de alla varianter.

  6. Ylva skriver:

    Hej! Intressant detta. Jag börjar nu komma till att jag måste fundera på golven i mitt hus. Det kommer att bli olika, i ett rum ska jag måla golvet, några rum där golven är bytta till grangolv blir skurgolv. I hallen (trapphuset) där de jättegamla breda slitna golvbräderna ligger kvar ska jag nog olja dem. Men i två rum, köket och ”allrummet” blir det helt nya golv med furuplank. Där har jag tänkt skurgolv men är lite orolig att jag inte kommer att klara att sköta det, (hund mm). Nu har jag läst hos Carlsons trätjära om kalksåpning av golv och undrar om det är någon här som har provat? Blir det så bra som det verkar? Tänkte i så fall prova i köket. Kalkpasta har jag ju kvar sedan jag kalkade murstocken. Klistrar in citat från deras beskrivning:
    ”5. Kalksåpning av skurgolv
    Enkel metod med gammal tradition. Behandlingen ger träet en hård och lättstädad yta. Ytan blir bara hårdare ju fler gånger du såpar den. Endast för barrträ. En liter vattenslagen kalk i pastaform blandas ut med vatten till gräddkonsistens. 10-20 % kalk i 80-90% vatten. Stryk ut kalkgrädden över golvet och skura hårt. Efter ett dygn när golvet är helt torrt såpskuras golvet hårt med borste (5-25% såpa beroende på såpans styrka). Bästa resultatet får du om ytan varje halvår skuras med vanlig såplösning.”

Kommentera

