Tänk att gamla bilar och gamla lampor har nåt gemensamt!


Fick rekordsnabbt tips till inlägget om skomakarlampan och de fastärgade skruvarna och eftersom jag visste att Mats hade en burk WD-40 ute i snickeriet så var det bara att testa på. Jag frågade även en jag känner som är elektriker och håller på med gamla lampor en hel del och även han tipsade om 5-56 och tillade att det inte är elektriskt ledande och det kan ju vara bra att veta.

Jag tackar så hemskt mycket för tipset från Beatrice och hennes man och även för tipset från Patrik!! Jag är så tacksam för hjälpen.

Jag sprutade på lite på varje skruv och sen började jag försiktigt vrida på dem, det gick rätt bra med den första, den började röra på sig så jag väntade lite och tog nästa. Den gick inte alls bra och den gick av nästan direkt fast jag var försiktig vis av erfarenhet av Mats försök dagen innan, han råkade nämligen dra av en redan då så nu hade jag bara en kvar som jag skulle kunna få att funka och efter en stunds grejande gick den att skruva både ut och in. Eftersom de andra två satt relativt långt ut redan så gick det att få dit skärmen med en del joxande och sedan spänna fast den med den enda skruven som går att vrida. Skärmen sitter helt stabilt fast det bara är en enda som går att spänna med.

Efter att jag fått dit skärmen kunde lodet inte längre hålla upp vikten som det gjort innan och jag fyllde på de blyspån som följde med lampan när jag köpte den. Lodet var då fyllt med spån precis som det ska vara och jag tog ut dessa när jag rengjorde. Det finns ett litet hål på ovansidan av lodet och det täcks av ett litet metallock. När jag nu fyllt på allt spån fungerar lampan finfint och den pryder verkligen sin plats över bordet.


Titta så fint det blev, och i tallrikshyllan syns räddaren i nöden!

Nu hänger en skomakarlampa i köket igen, precis som det gjorde ända tills vi köpte huset. Den lampa som då hängde där var enligt säljaren den första lampan som installerades i huset och det måste ha gjorts när huset bara var några år gammalt eftersom huset är byggt bara några år innan kriget. I en bok som heter En bok om Traryd-Hinneryd står att läsa:

Elektrifieringen började 1911-12 med Strömsnäsbruk. Traryds samhälle fick elektrisk kraft vid tiden för första världskriget.

Lampan som hängde där ville en släkting till ägarna ha och därför plockades den tyvärr (för oss) ner.


Köket som det såg ut när vi tog över med den gamla skomakarlampan på plats ovanför köksbordet.


Så här ser samma vy ut idag. (Så mycket samma vy som det går iallafall eftersom vi satt igen den dörröppning fotografen stod i när han tog fotot ovan, det var dörren som ledde från köket ut till den gamla tillbyggnaden.) Mycket trevligare tycker jag att det är idag och nu med en skomakarlampa på samma plats som ursprungligen känns det ännu bättre.

8 comments on “Tänk att gamla bilar och gamla lampor har nåt gemensamt!

  1. MrsUniversum skriver:

    Visst är det en skön känsla att få detaljerna på plats. Skomakarlampan med motvikt är verkligen ett smycke. Över huvud taget har köket mer stämning av tidigt 1900-tal än då ni köpte det. Fint arbetat.
    Hur många watt är det i lampan som sitter i skomakarlampan?

  2. stella skriver:

    Ert kök är så fantasiskt fint och tack vare era bilder har jag fått maken med på en mörkare färgsättning. Det blir åt blå-grå-petrol-allmoge.

    Jo, nu blir jag nyfiken på planlösningen i ert hus – har du visat den?

    • Sophie skriver:

      Tack snälla, och så roligt att höra att att vi inspirerat! Tror det blir riktigt bra med en sån kulör.

      Har nog inte visat annat än ritning på utbygget, har ingen på hela huset som är riktigt korrekt men jag ska (har ändå tänkt på det) försöka åtgärda detta! 🙂

  3. Beatrice skriver:

    Vad roligt att det fungerade. Lampan är verkligen jättefin med det fina lodet. Det passar perfekt i ert fina kök. Här hänger också skomakarlampor men i enklare modell och med vanlig tråkig sladd 😉

    • Sophie skriver:

      Tack och tack igen! Sladden är väl kanske inte den viktigaste detaljen på lampan men jag är väldigt svag för just de tvinnade… får jag chansen att använda dem så gör jag det! 🙂

  4. kurage skriver:

    Gröna kök is the shit!

Kommentera

