Mellanrummets färgsättning.


Ända sedan vi köpte spegeldörrarna med karm som vi använt till utbygget så har jag tänkt att jag ska testa att ådringsmåla snickerierna i mellanrummet och lilla hallen lika som dörrarna. I mellanrummet finns det två dörrar, en till badrummet och en till skafferiet och i lilla hallen en till tvättstugan, sen finns dessutom en för tillfället grön ytterdörr i lilla hallen. Jag har funderat en del på hur väl det skulle lyckas att få till exakt samma kulör och så där som redan befintliga dörrar hade. Nu när det verkligen var dags började jag vackla i min övertygelse… inte för att jag inte tror att jag skulle kunan få till det utan för att det blev så bra ändå och vi faktiskt vill bli färdiga med rummen så vi kan få njuta lite av vårt hus istället för ständigt byggkaos.

Jag hade kollat en del på lite skav på de där dörrarna och kommit fram till att grundfärgen som använts var en beigegrå, inte ljusgul som varit vanligt som grund under lasering om jag förstått rätt. För att hamna så nära som möjligt (då när jag ännu hade tänkt ådra) så valde jag att måla alla snickerierna med vetegrå linoljefärg från Ottossons. Den såg ut att vara väldigt lik originalgrundfärgen, det är dessutom den jag valt att måla hela lilla hallens väggar med. När jag gjort grundstrykningen insåg vi att det såg väldigt bra ut bara så. Den vetegrå kulören stämde väldigt bra med tapeten och fungerade bra med dörrarna. Det blev trevligt och såg så väldigt färdigt ut plötsligt… det var då tanken att låta det vara enfärgat vaknade. Alternativet att ådringsmåla finns ju trots allt kvar längre fram om jag ångrar mig. Även i lilla hallen valde jag att måla alla snickerier med den vetegrå så det blir enfärgat där liksom i köket där både väggar och snickerier har samma kulör. Det blev lugnt och trivsamt och det kan nog verkligen behövas sen när alla skor och jackor ska samsas om blickfånget i hallen.


Bara grundat och två strykningar återstår men man kan ju iallafall se hur det blir.


Passar bra till både dörrarna och tapeten.

Det är en lite feg färgsättning med den beige/vita tapeten, ett ljust skurgolv och nu vetegrå snickerier men just det rummet är i stort behov av ljusa detaljer eftersom där inte finns något naturligt dagsljus alls. Det blev också en mycket ljusare känsla när vi fick upp tapeterna än vad det var tidigare. Sen kommer inredningen att förändra det där ljusa intrycket en hel del…

2 comments on “Mellanrummets färgsättning.

  1. Maja skriver:

    Hej,
    Jag tycker det blev fint. Det behövs ingen ådringsmålning där, det blir snyggare så som du har gjort. Ger ett lugnare intryck. Dessutom kommer ju, precis som du säger, inredningen till.
    Visst känns det härligt när ngt blir klart?! 🙂
    Ha det gott o glöm inte att ta en paus ibland från byggandet 😉
    /Maja

Kommentera

