Gilla linoljesåpa!


Ja man kan väl inte annat egentligen. Jag sjunger ofta linoljesåpans lov och det är faktiskt helt befogat, man kunde tycka att jag snart skulle få gratis såpa som tack för reklamen. 😉

Den här gången var det ett av våra beslag till innanfönstren som var fullständigt övermålat och helt obrukbart. Mats lossade det från bågen och jag la det några dagar i ett glas med linoljesåpa.


Efter några dagars bad ser det ut så här och då är det dags att skölja bort såpan. Det syns ju att färgen är upplöst.


Efter sköljning och torkning ser det istället ut så här och det är som nytt och fungerar nu utmärkt att sätta tillbaka på fönsterbågen.

Metoden är ju inget för dem som har bråttom men jag brukar ta mig tid att göra så här eftersom det är så skonsamt mot både tålamodet och det man försöker få bort färgen från. Att stå och skrapa rent små beslag eller igenbekade kulodosor i porslin det är inte kul. Kulodosorna kan vara ganska krångliga då de ofta är övermålade med ett par lager modern färg men tillräckligt med tid i såpan löser även upp de lagren.

10 comments on “Gilla linoljesåpa!

  1. Eija skriver:

    Me like linoljesåpa också, nästan det enda medlet vi använder härhemma! Det är nog bara diskmaskinen jag inte har testat det på…

  2. Helene skriver:

    Jag har en glassburk med lock med såpa i där jag lägger ner alla beslag, skruvar och småpinaler som jag vill ha färgfria. Jag har samma såpa som jag fyllde i för två år sedan, botten av burken är fylld av gammal tjock färg, men såpan flyter ovanpå så det gör inget:-) Ibland får jag fylla på lite mer såpa. Jag tänker lämna in burken som miljöfarligt avfall när den fyllts med gammal färg ända upp:-D Så slipper jag slösa på såpa också;-) Återanvända och återanvända ända tills det inte går längre!

  3. Maria skriver:

    Linoljesåpa är säkert bra, men till färgborttaggning funkar faktiskt helt vanlig såpa också. Jag lade gångjärn med mycket tjock färglager, alkyd och plast om vartannat, i noname mataffärs såpa i någon vecka, och si, de blev också helt rena.

    • Sophie skriver:

      Ja jag har testat vanlig såpa också och det fungerar utmärkt och är billgigare. Men jag jämförde faktiskt en gång och linoljesåpan är effektivare, den är liksom mer koncentrerad så det går lite fortare men har jag inte bråttom använder jag lika gärna annan såpa.

  4. Martin skriver:

    Tack för tipset! Håller själv på med att rengöra / ta bort färg på en massa beslag, dörrhandtag mm. Jag funderar över efterbehandlingen. Låter ni dom lufttorka eller torkar ni med värme (hårtork)? Smörjer ni på något, typ olja eller liknande efteråt?

    • Sophie skriver:

      Det beror lite på vad det är för beslag. Det är ju noga att skölja ordentligt så man får bort all såpa och sen brukar jag torka dem med en trasa eller handduk och sen får de ligga och torka ytterligare om det behövs. Hårtork skulle säkert fungera ypperligt på veslag som det är svårt att komma åt på. Oftast målar vi våra beslag igen med linoljefärg och då blir det enda ytbehandlingen.

  5. Stefan skriver:

    Det är sådana här små tips och tricks som är guld värda för alla glada amatörer. Gamla och miljövänliga metoder är ofta utmärkta. Gjorda för hemmabruk. Dock måste de fungera i praktiken i dagens stressiga värld också. Det här här ett sådant trick, och det måste jag prova. Jag uppskattar särskilt Marias kommentar att den vanliga ”moderna köpesåpan” fungerar lika bra (nästan). Om småprylar ligger i 3 el 5 dagar kan göra detsamma.

    Jag stöter också ofta på motsvarande för linolja. Typ använd linolja till xxx. Det brukar oftast inte stå huruvida det ska vara kokt eller okokt linolja, men det är ju inte oväsentligt. Den som fått ett sådant tips och använder fel linolja kommer knappast att tala väl om linolja.

    För att återgå till såpan, linoljesåpans utmärkthet påtalas ofta (särskilt Gysinge), men ingenstans har det tidigare framgått vad skillnaden är mellan vanlig ”mataffärssåpa” (grön resp gul) och den eminenta och dyra linoljesåpan. Det finns ju för övrigt fler användningsområden där man också hade velat veta skillnaden. Jag frågar mig alltid: I den mån det finns någon skillnad – är den värd pengarna i förhållande till mina behov?

    Så, tack Sophie och Maria för att ni klargjort denna lilla men viktiga faktabit för mig och andra.

    • Sophie skriver:

      Ja jag använder båda sorterna och de fungerar som sagt båda två även om linoljesåpan är effektivare i de flesta fall. Ska jag göra något där det dock inte spelar så stor roll med effektiviteten just och man kommer slösa med såpan använder jag ofta den billigare ”vanliga”. Jag fick slut på min linoljesåpa för ett år sedan ungefär och då blev det att jag använde vanlig även till att skura golven och visst fungerade det men när det sedan, efter ett halvår ungefär, blev av att jag beställde linoljesåpa igen märkte jag verkligen skillnad på att golven blev renare och att jag slapp gnugga så hårt på de fläckar som blivit. Den såpa som Gysinge säljer är samma som den jag köper från Klassiska Byggvaror och den säljs även på Ovolin. Det enda som skiljer är doften (Vet att jag skrivit detta på bloggen innan men minns inte om det var i just detta inlägget. Angående linoljan håller jag med dig, det är ofta förvirrande och visst är det stor skillnad på kokt eller rå.

Kommentera

