Så hur gick det med listan då?


Helt klart över förväntan faktiskt!

Det var mycket vi skulle hinna med men vi har faktiskt gjort allt vi hade tänkt och lite till!

* Måla alla foder till utsidan.
Vi hade grundat samtliga till bottenvåningen och i lördags grundade jag resten. Nu ska de torka 5 dagar och sedan strykas igen.
* Glasa alla innanfönster till ovanvåningen.
Jag har glasat och kittat alla 24 rutorna och nu har vi även hängt upp dem på plats.
* Beställa material till pappspänningen och tätningen av fönster.
Jag har fixat detta redan.
* Sätta råspont i mellanrummet.
Detta gjorde Mats klart lördag förmiddag.

Råspont på alla väggar som nu är klara för pappspänning.
* Sätta pärlspont i taket i mellanrummet.
Det hann Mats också med lördag förmiddag.

Som bonus hann jag som synes även med att schellacka och grunda taket.
* Isolera väggarna där vi satt igen fönster.
Gjordes för mindre än 2 timmar sedan och känns väldigt bra!

Isolering i väggarna vilket inte var helt fel med tanke på att vi tidigare hade bara ett lager vindpapp och 1 tum panel som enda barriär mellan oss och kylan utomhus på de ställen där vi flyttat runt fönstren. Dessutom hänger innanfönstren i numera!
* Sätta tätningslist på ytterdörren mot framsidan.
Har Mats redan gjort.
* Sätta i innanfönster på bottenvåningen och sätta i alla beslag till dem.
Har Mats redan gjort.

Fina innanfönster med beslag, nu saknas bara fönsterremsorna och vadden.
* Sätta beslag och tätningslister på innerfönstren till tvättstuga och badrum.
Klart!

Fina beslag! Och effektiv ullist på baksidan av innanbågen som tätar så vi nu slipper drag och kondens mellan glasen.
* Välja tapeter till mellanrummet.
Har bestämt oss för att ta de vi tänkte och imorgon ska Mats beställa dem.
* Måla elementet till köket.
Klart!
Även det hanns med och nu väntar vi på att det ska torka och sen kan Evald komma och montera det så vi får värme i köket.

Förutom detta som vi hade föresatt oss att försöka göra så hann Mats dessutom med att bygga två utmärkta snickarbockar eftersom vi bara hade ett par och de använde jag. Han satte även upp pärlspont i taket i nya hallen och pärlspont på 3/4 av väggarna (sen tog den slut så mer gick inte).


Äntligen slipper man se plasten och isoleringen och det finns hopp om en snart fungerande hall.

Jag hann med att schellacka och måla även taket i nya hallen.


Ett nästan vitt tak, hoppas på att en strykning till ska räcka.

Jag passade även på att måla putsen runt vedspis och ugn vitt när jag hade färgen framme. Nu hade det gott och väl gått ett halvår sedan vi putsade och det var väldigt skönt att få det vitt. Det blev också väldigt stor skillnad mot innan när det var grått och trist, och smulade hej vilt hela tiden. Vi väntade ett halvår eftersom jag målat med Bifrost som innehåller linolja och linolja och kalkputs kan reagera om putsen inte brännt klart och då kan man få fläckar i det vita, efter ett halvår ska det inte vara nån fara längre.


Väldigt vitt och väldigt svart!

7 comments on “Så hur gick det med listan då?

  1. Stella skriver:

    Å, Vad bra jobbat på bara en helg! Inspirerande.
    Har du målat elementet med linoljefärg? Det kommer att bli jättefint! /Stella

    • Sophie skriver:

      Ja det är linoljefärg på elementet. Fungerar utmärkt. Det enda som inte funkar jättebra är när man målar med helt vit linoljefärg på element eftersom den gulanr mycket när elementet blir varmt.

  2. TorpSara skriver:

    Haha, jag är så van vid att det är halvfärdigt överallt att jag fick tänka lääänge för att erinra mig att den nya hallen inte var klar! Jag minns den som ”helt ok”-klar… 😀

    • Sophie skriver:

      Jo ungefär så har vi också sett den ganska länge. Herregud där har ju funnits både ett golv, tak och väggar och inte hål ut någonstans… mycket mer krav har man inte vid det här laget! 😀

  3. TorpSara skriver:

    Förresten, i går när vi tätade och satte in innanfönstren så tänkte jag på remsor och vadd. OM man hade små tomtelandskap där inne, klistrade man nya remsor då, eller tätade man inte helt förrän till jul…?

  4. Emma Forsbacka skriver:

    Oj vad härligt att få så mycket gjort! Nu går det ju snabbt framåt!

Kommentera

