Mittposter


Just för tillfället diskuteras mittposter i en tråd på Byggahus. Eftersom jag andats och levt fönster de senaste månaderna är jag inblandad. 🙂 När vi fick våra första fönster var mittposten inget jag tänkte jättemycket på. Snickaren hade fått låna ett fönster av oss att använda som förlaga vid detaljer och själva profilen var ganska tråkig men ok. Sen när vi beställde våra andra karmar av den nya snickaren bestämde vi vilken profil det skulle vara men bara efter en bild i en katalog (det är en enkel S-profil) och det var svårt att se storleken så när vi fick hem dem tyckte jag faktiskt att mittposten var lite klumpig då profilen var så liten. Den är helt ok och med färg på tror jag inte många kommer reagera över det och det blir nog faktiskt fint men jag borde kanske lagt mer tid på att kolla upp hur det skulle ha sett ut, eller rättare sagt vilka alternativ som fanns. Men vi tyckte ju att den profil som fanns på fönstret vi hade att titta på var ok, inte tänkte vi på att det fanns så många olika!

Nu har jag varit ute och fotograferat alla olika mittpostpofiler som vi har här på gården, det blir några stycken när man lägger ihop alla…


Den nyaste. Sitter på det fönster som ännu inte bytts ut i huset och är från 1930-40 nångång. Kopplade bågar.


Lik den ovan och troligen från samma tid ungefär. Sitter på fönstren på verandan på torpet och den är tillverkad på 30-talet. Enkla bågar inga innanfönster.


Även denna är från ungefär samma tid som de ovan. Sitter på ett litet fönster under takfoten på torpet för att få in ljus i hallen på ovanvåningen. Kopplade bågar.


Mittposten på det fösnter vi haft som förlaga. Ett korspostfönster som är från början av 1900 gissar vi. Enkla bågar med fals upptill och på sidorna för innanfönster som monterats med innanfönsterskruv i mittposten.


En mycket smäcker och fin mittpost på glasveranda. Denna verandan köpte vi komplett för att ha till Ekenäs men det blev ändrade planer. Även den med korspostfönster och troligen tidigt 1900-tal. Enkla bågar och det finns fals för innanfönster men det har aldrig monterats några.


Faktiskt den mittpostprofil som suttit på fönstren i vårt hus. Kommer från ett av de små fönstren under takfoten som satt kvar under panel och invändig väggbeklädnad. Enkla bågar som på just dessa fönster inte kompletterats med innanfönster då de sitter ute på en kattvind men det har det ju funnits på resten av husets fönster, de har suttit med fals på tre sidor precis som på de på de övre fotona.


Mittpostprofilen på torpets fönster från ca 1840. Enkla bågar med fals på tre sidor och innanfönster som monterats med små spik upptill och nertill.

Samtliga av de jag har exempel på har tätats med tejp. Jag kan nu när jag började fundera på det gräma mig lite över att jag inte kollade upp detta innan. När vi beställde fönstren för lite mer än ett år sedan hade vi inte fått fram något av de små originalfönstren och kunde således inte se hur mittposten såg ut och det var kanske därför vi inte tänkte på det heller. Nu när vi beställde kunde jag ju fått fönster med samma profil egentligen och det hade ju varit roligt och extra vackert eftersom den är väldigt fin men varken jag eller Mats tänkte på det då, det var så många andra detaljer som vi var bekymrade över. Nåja, profilen vi har duger och det kommer att bli bra… men kanske kan nån annan få lite inspiration av mina bilder iallafall.

Kommentera

