Innerdörren i köket.


Så väntade vi då på innerdörrarna till kökspardörren, han levererade inte dem tillsammans med ytterdörrarna och karmen och det var för att han hade lite putsning kvar på dem sa han. Gångjärnen var redan monterade i karmen och vi hoppades på att vi skulle få dörrarna inom kort. Eftersom han bad om en delbetalning av pardörren när han levererade ytterdörrarna och karmen och jag tänkte att vi ändå skulle få alla fönster och jag hade den summan till honom att hålla inne om vi inte fick allt så betalade jag hela dörren på en gång (korkat jag vet men jag trodde ju då att han skulle leverera bra grejor precis som fönstren till utbygget som vi redan fått och som vi var/är väldigt nöjda med). Innerdörrarna kom inte men jag avvaktade och tänkte att de kommer väl när han sen ska hämta hem de karmar han tillverkat som vi fick behålla tills vi fått de nya. Så fredag vecka 36, (10 veckor efter att ytterdörren och karmen levererades) när vi var på jobbet, hade han varit och lämnat innerdörrarna och det borde ju inte varit så mycket som kunnat gå fel. Han hade ju tillverkat dem redan och bara putsat på dem lite… Jag bar in dem och kände mig lättad att de kommit och att jag nu kunde börja jobba med att glasa och måla dem. En tät och fungerande dörr i köket inför vintern vore ju trevligt. Ytterdörren satt redan på plats med foder och allt sedan ganska lång tid tillbaka. Den levererades vecka 26 så jag satte ju igång att glasa och måla den direkt så att vi skulle kunna få i den och den monterades vecka 29.

När jag nu tog bort emballaget från innerdörrarna och ställde dem på plats visade det sig fort att han även denna gången ljugit mig rakt upp i ansiktet! Han hade inte bara haft lite putsning kvar på dörrarna när han sa det, troligtvis hade han inte hunnit med att börja på dem alls. De vi nu fick hade nämligen inte alls samma mått som ytterdörrarna, glasmåttet på innerdörrarna stämmer inte alls överens med ytterdörrarnas så när innerdörrarna står på plats ser man ytterdörrarna på sidorna genom glashålet och utifrån ser man innerdörrens underkant genom ytterdörren.


Så hade vi inte tänkt oss det!


Vi är inte nöjda med att ytterdörren syns så här.

Det jag är säker på att han har gjort är att istället för att ringa och fråga efter en kopia på den millimeterritning jag gjort på dörrarna som han uppenbarligen blivit av med så har han mätt på en uppsättning bågar till fönstren som han hade kvar i verkstaden. Dessa mått har han följt till punkt och pricka men dörren hade inte samma mått för den har jag mätt upp efter en halv dörr som vi fick till bågarna när vi köpte dessa. Detta gjorde jag för att jag tänkte att då vet vi att det fungerar som dörr, bågarna har klenare dimension på virke än vad dörren har och därför blir glasmåttet något större. Förutom detta hade han gjort bara en spegel nertill och inte de två som finns på ytterdörrarna och som vi bett honom om. Falsen han gjort i karmen på insidan är av någon outgrundlig anledning bara 5 mm bred upptill och nertill istället för runt 10 mm som är brukligt vilket gör att det blir väldigt snålt att kunna täta dörren och den är något liten vilket då dessutom gör att det är 2,5 mm den ligger an mot karmen, det blir inte lätt att sätta tätningslist där inte.


Dörren går till och med nedanför falsen i karmens ovankant.

Att vi sen dessutom har problem med karmens tjocklek på dessa dörrar liksom på alla fönster det visste vi om men vi tänkte att man kanske kunde lösa det genom att karva ur i innerdörren eller nåt, vad som helst bara vi fick hem grejorna så vi kunde bli klara och gå vidare. Det fattas ungefär två centimeter för att kunna stänga innerdörrarna när ytterdörrarna är låsta. Även här beror det alltså på att karmen är 12 cm djup istället för 14 cm.


Här ser man att espagnolettehandtaget inte går att ha där när dörren är stängd och eftersom glasmåttet är annorlunda än på ytterdörren kan vi inte karva ur för det hamnar i glaset.

Det saknas också lutning på tröskeln vilket gör att det blir stående vatten där. Vi hade ju tänkt att vi åtminstone skulle ha inner- och ytterdörrar vi kunde använda och då kunde Mats senare tillverkat en ny karm bara som hade fungerat bra. När nu inte innerdörrarna går att använda och inte heller karmen egentligen så har vi betalat fullt pris för ett par ytterdörrar, resten är oanvändbart. Vi ville såklart häva även detta köpet men jag drog på det för jag orkade helt enkelt inte med mer strul med honom. Efter ett par veckor ringde jag honom dock och påpekade att måtten inte stämde. Han förstod inte vad jag menade han hade ju gjort dem likadana. Nej sa jag du har gjort de yttre efter min ritning och de inre efter fönsterbågarnas mått. JAg sa till honom att jag var trött på att han ljög mig rakt upp i ansiktet och då menade han att han inte kunde minnas nu hur han gjort för det var så länge sedan han gjort dörrarna. Han hade kanske gått efter ritnignen eller efter bågarna eller efter nåt annat mått… Jo men det känns ju som en bra förklaring. Han förnekade bestämt att han gjort innerdörrarna nu i efterhand vilket jag tycker det säger sig självt att han gjort.

Nåväl jag meddelade honom att vi ville häva hela köpet av dörren och då ville han komma och hämta sina karmar och dörren 5 dagar senare. Han såg ingen anledning att låna ut saker till oss som han tillverkat när vi inte skulle köpa dem. För vår del spelade det mindre roll även om vi hade rätt att behålla dem tills vi fått ersättningsvaror. Vi har beställt en ny dörr av snickeriet som tillverkat karmarna och den kommer om några veckor och vi vill helst bli av med honom så fort som möjligt. Det enda vi oroade oss för var att vi inte skulle få tillbaka pengarna. Han ville först hämta på onsdagen och betala först om några veckor men jag sa att han inte fick några grejor förrän vi fått betalningen. Då lovade han betala samma dag han hämtade. Detta kändes sådär med tanke på hans tidigare löften… han har inte en enda gång hållit vad han lovat tidsmässigt! Jag påpekade också att då skulle sakerna hämtas på onsdagen för vi ville inte ha dem stående ute, det var hans problem ansåg han men jag sa till honom igen att de skule hämtas direkt. Jag mailade honom att vi ville se pengarna senast tisdag kväll så kunde han komma på onsdagen fast vi inte var hemma. På tisdagen ställde vi ut alla karmar och Mats plockade öven ut dörren i köket och ställde i torpet. Dagen efter när vi kom hem hade inga pengar dykt upp och han hade heller inte hämtat sina saker. Han hade mailat att han hade problem med internet och inte kunde betala och att han tyckte det var konstigt att jag krävde pengar av honom i förskott och att han inte hade brytt sig om att köra upp eftersom han antog att hans saker inte fanns tillgängliga, han skulle komma på torsdagen istället men han skulle betala in 6000 kr för dörren i förskott och resten när han kontrollerat att det inte fanns några obefogade skador på hans saker. Jag svarade att vi hade hållit vad vi hade lovat och hans saker stod åtkomliga och att ville han hämta dem på torsdagen gick det bra efter klockan 19 då vi var hemma. Jag skrev också att jag ville att han skulle höra av sig om han inte kom då. På torsdagen när vi kom hem hade vi fått de 6000 kr och han hade hämtat sina karmar som stod ute. Dörren som stod i torpet stod kvar för vi hade ju låst dörren då han inte dök upp på onsdagen. Vi ville inte ha olåst under flera dagar eftersom vi förvarar en hel del saker därinne. Nu hade han mailat att han skulle komam fredag förmiddag istället och han skulle vara tacksam om vi ställde ut dörren då. Det är som värsta farsen det här… han kan alltså inte bara höra av sig och säga att han kommer på dagen som jag bad honom göra! Inte en enda gång har han hört av sig om tid när jag bett honom! Han dyker upp när han känner för det eller låter helt sonika bli att dyka upp alls. På fredagen lämnade vi iallafall öppet och då hade han redan innan satt in resterande belopp på mitt konto… det fanns tydligen inga obefogade skador på karmarna! Nu är dörren också borta och vi har fått igen våra saker och våra pengar vi betalt honom och har inte längre något han ska hämta. Allt är således uppklarat så långt.

Nu funderar vi på om vi ska gå vidare med att kräva ersättning eller om vi bara ska strunta i det och gå vidare. Visst vill man gärna få igen för allt detta som han har orsakat oss. Att man inte kan få för ”sveda och värk” det vet vi ju men just att det tog så mycket längre tid, att han lurat oss och ljugit och att det blev mycket dyrare för oss och betydligt mer jobb. Dessutom hade Mats satt pappen så att han skulle kunna häfta den i karmarna så det skulle täta lite extra men nu i och med att vi fick ta ur karmarna nertill igen blev det ju fel med pappen så vi kunde inte göra så. En mindre grej men ändå på grund av hans misstag.

Värst just nu är väl trots allt att vi inte har någon dörr i köket alls…


Det är inte ett ljust och trivsamt kök för tillfället…

Det är mörkt och instängt och inte alls kul när köket egentligen är så fint och trevligt. Jag hoppas på att vi får vår dörr så fort som möjligt men sen ska jag ju glasa och måla och kitta och vi ska sätta alla beslag och annat innan den väl kan monteras igen.

4 comments on “Innerdörren i köket.

  1. Angelica skriver:

    Rätt ska vara rätt tycker jag!! Så kräv på!
    Och FY så tråkigt att ni råkat ut för det här. Så mycket onödig energi och tid går åt till att rätta till och fundera.
    Nu håller jag tummarna för att det får vara nog!!!! 🙂
    Och KRAAAM!

  2. Mona skriver:

    Sophie, nu måste jag skicka en uppmuntrande kram till dig! Jag har inte skrivit förut, vi känner inte varann, jag har läst massor men aldrig givit mig tillkänna även jag tänkt det hur många gånger som helst. Inspirerande och spännande blogg för en husnörd! Nu kan jag bara inte hålla tyst längre: blir så förbannad när jag läser om fönstren och dörrarna. Vilken jädrans klåpare ni har råkat ut för!!! Kram till dig från en okänd beundrare (eller vad de brukar säga i Karl Bertil Jonssons julafton) 🙂

    • Sophie skriver:

      Stort tack Mona! Jo det var en riktig klåpare ända ut i fingerspetsarna men jag är ändå glad att det nu löser sig och att vi åtminstone fått tillbaka pengarna för det vi lämnat tillbaka. Tackar för dina uppmuntrande ord!

Kommentera

