Fönsterproblem


Som jag nämnt tidigare har vi haft stora problem med snickaren som vi beställt karmar till fönstren av. När han kom och lämnade pardörren till köket lovade han att fönstren till bottenvåningen skulle komma i slutet på veckan men sin vana trogen dök han inte upp utan vi fick vänta ytterligare en tid. Sen kom äntligen de 6 fönstren och vi kunde börja sätta i dem. Då hade vi redan varit utan fönster i huset i några veckor. Han skulle levererat vecka 12 dessutom så det var ju egentligen FYRA månader han var försenad. I och med förseningen hann jag varken kitta eller måla om någon av bågarna innan vi fick sätta i dem.


Så här på håll ser de faktiskt ganska okej ut, så länge man inte tittar på detaljerna.

Då fönstren levererades andra gången var de dessutom fortfarande inte åtgärdade så som vi beställt dem. Första gången han levererade dessa sex fönster var i vecka 16 men då var där flera fel på dem, till exempel saknades dropplist mellan över och underbåge, det var fräst i efterhand på mittposten vilket ger ett felaktigt rundat intryck på utseendet och dessutom var innanfönstergångjärnen hafsigt ditsatta och bara infällda i bågarna och inte i karmarna. Dessa fel sammantaget gjorde att vi direkt skickade tillbaka dem och han lovade att åtgärda problemen. När vi fick dem denna andra gång var vi i stort behov av dem och ruskigt trötta på hans beteende, vi var dessutom oroliga för att vi inte skulle få våra fönster alls, han hade ju alla våra bågar hos sig. När han lastade av tittade vi på ett fönster och det såg okej ut. Droppnäsan i trä fanns där, mittposten var fräst som den skulle men gångjärnen var fortfarande inte åtgärdade. Som anledning angav han att ”orken tröt”. En ofantligt korkad ursäkt för han har ju trots allt tagit på sig jobbet och att han inte lyckas ska väl knappast vi straffas för när han dessutom haft ända sedan september året innan på sig och dessutom fick 9 extra veckor efter att han gjort dem fel första gången. Nåväl, vi godkände karmarna eftersom vi var smått desperata och tänkte att godkänner vi inte detta kommer vi aldrig få dem till ovanvåningen och vi får väl fixa det sista själva. Som det är nu blir vi tvungna att ta bort gångjärnen från bågarna och lägga i små passbitar och sen hugga upp nya gångjärnshål. Ett stort jobb på så många bågar och ett jobb som han egentligen skulle gjort.


Så här ska det inte se ut när en snickare har fällt in gångjärn.

Fast det var några saker som inte var riktigt bra så kände vi oss lättade att vi åtminstone fått hem dem och vi började sätta i karmarna på bottenvåningen men upptäckte då efterhand fler och fler fel. De var för det första inte inpassade alls i karmarna utan han har tillverkat alla karmar i samma storlek (vilket i och för sig var meningen men inte efter största bågen då) och sedan bara satt i fönstren fast de är något ojämna och olika stora. Vi hade diskuterat att han fick ta av på bågarna så att de var lika stora och tillverka karmar efter den nya storleken så att de passade väl men det hade han inte gjort, vad vi då diskuterade var förstås att han skulle mäta upp samtliga bågar och tillverka karmar efter minsta måttet för att sedan passa in alla som var större. Detta var något vi tog för givet och han gjorde det också på de tre första fönstren till utbygget, de var perfekt inpassade och han har hyvlat bort så att de passar bra.

På vissa fönster kunde man inte öppna för det tog i i ovankanten och på vissa i nederkanten. Inga gångjärn var justerade överhuvudtaget och springorna skiljde massor från sida till sida på de olika fönstren.


Snett och vint och även om just denna snedheten går att justera med en gångjärnsknäckare ganska enkelt var det hans jobb att göra det. Men han ägde ingen sådan så därför kunde han inte!

Dessutom upptäckte vi att det saknades ett spår på undersidan av droppnäsan, spåret ska se till att vattnet rinner av och inte följer kanten inåt. Ytterligare en miss vi upptäckte var att han inte gjort någon lutning på nederstyckena på karmarna så vatten blir stående mellan båge och karm. Visserligen är detta något som inte alltid fanns på äldre fönster och jag hade från början sagt att jag inte ville ha det eftersom det blir så fult när det blir en springa på över en centimeter, detta var en detalj som jag verkligen ogillade med våra nytillverkade fönster på Ekenäs, men både Mats och snickaren påpekade att det behövdes och att det var för att jag tittat på kopplade fösnter som springan blev så bred. På enkelfönster skulle det inte synas alls så mycket så jag vek mig och vi kom överens om att det skulle vara en lutning, han sa att han ville göra det för att kunna leverera fönster som sedan skule hålla. Lutnignen var nu alltså ändå inte gjord! Och spåret för fönsterblecket var placerat en knapp centimeter från underkant av karmen vilket gör det omöjligt att spika fast understycket till fodren. Ytterligare en konstig detalj som han sa att det var så man gjorde men när vi tittar på de tre första fönstren har han gjort spåret ca 1 cm från ovankanten på karmens nederstycke. Där vi vill ha det och där man normalt placerar det.


Droppnäsa i trä men inget spår på undersidan vilket gör att den förlorar sin funktion.

Från insidan ser man ännu tydligare hur dåligt inpassade de är. Eller att de inte är inpassade alls rättare sagt. Han har gjort hålen för stora och fösntren sitter snett. Det är krångligt med gamla bågar men han skulle ta av på dem för att få dem i vinkel och göra dem lättare att jobba med. Som det är nu är fönstren nästintill obrukbara. Tanken är ju att vi ska kunna använda fönstren i ett hus för permanentboende och att vi inte ska behöva ha innanbågarna på hela året. Med de springor som finns mellan båge och karm är det omöjligt idag.


En springa på nästan 1 centimeter mellan karm och båge vilket gör att man kan se ut och det blåser in massor av smuts. Så här ska det naturligtvis inte se ut!


I gamla hus ska man ha självdrag men nån måtta får det väl ändå vara. Han har gjort falsarna för djupa och satt gångjärnen för långt ut vilket ger såna här springor på nästan varenda båge.


Och om man nu skulle acceptera att det blir lite dragit med bara ytterbågar så ska man väl iallafall kunna få det tätt med innerbågarna på. Men hur ska vi kunna det när det är springor på nästan en centimeter även där mellan karm och bågar, det är knappt fönstertejpen täcker och den lär inte sitta så bra på så liten anläggningsyta.


Här blir det inte lätt att sätta en innanfönsterskruv. Vi vet att våra innerbågar hör ihop för de var prydligt uppmärkta redan när vi köpte dem så dessa två har suttit ihop men inte så här snett.


Detta är inte snyggt och hantverksmässigt att lämna ifrån sig.

Och om man nu ändå bortser från alla dessa, trots allt mindre, fel och svårigheter så var det detta sista som verkligen tog knäcken på oss. Det andra kunde vi åtgärdat på något sätt kanske även om det varit krångligt och tagit massor av tid som vi inte ville lägga på fönstren eftersom det ingick i det han tagit på sig att göra. När vi monterade i karmarna hängde vi inte i innanbågarna först, det var ju onödigt eftersom det var sommar. Det satt heller inga stjärthakar på karmarna för dem hade vi bestämt att vi själva skulle sätta dit. Hakarna på bågarna fanns ju redan sen innan och för att stänga fönstren så länge trädde jag ett snöre genom dem och knöt. Det håller provisoriskt. Redan när vi fick hem fönstren påpekade jag att det såg trångt ut att få dit stjärthakarna inanför profilen på mittposten men han sa att det fungerade och att man kanske fick sätta dem något snett. Okej det fick väl gå och kanske kunde man trycka i märlan som höll haken något mer på bågarna. När vi upptäckte hur dåligt ytterbågarna passade testade vi att hänga i även innerbågarna och insåg då att vi inte kommer att kunna stänga ytterbågarna samtidigt som vi har de inre i. Det är helt enkelt för smalt mellan bågarna.


Som synes går det inte att ha det så här.

Snickaren hade alltså inte ens testat att hans fönster var funktionsdugliga. Anledningen till problemet blev uppenbart när vi mätte tjockleken på karmarna. Vi hade beställt ca 145 mm djupa men fått bara 120 mm. De 2,5 cm hade gjort all den skillnad som behövdes. Vi hade inte mätt dem på djupet tidigare eftersom vi tog för givet att det var enligt offerten.

En vecka efter att han levererat de första sex skulle han leverera de sista. På fredagen då han lovat att komma ringde han och sa att det blivit problem. DÅ FÖRST hade han upptäckt att innerbågar och ytterbågar inte passade ihop storleksmässigt. Här var vi ju från början inte 100% säkra på att de hade suttit ihop men vi var nästan säkra så de borde passa. Han erbjöd sig att tillverka helt nya innanfönster som passade istället om vi kunde tänka oss det. Eftersom vi insåg att det skulle ta honom alldeles för lång tid sa vi istället att han fick komma med dem utan innerbågar så fick vi lösa det senare. Lördag morgon skulle han då vara klar men han kom aldrig och hörde inte av sig. Söndag kväll klockan 22.30 kom han och lastade av dem på gården och körde sen igen.

När vi tittade på dem dagen efter var de precis lika dåligt gjorda som de första sex… Dessa har vi inte ens satt i utan istället började vi fundera på andra lösningar, det här hade nu tagit så mycket extra tid och energi och vi kunde inte komma vidare med fasaden eftersom vi inte kunde sätta foder eller måla klart. Jag ringde konumentvägledaren i kommunen och sen ringde jag dessutom alla snickerier jag kunde hitta i närområdet(ett STORT närområde). Jag kan säga att det inte är lätt att hitta ett snickeri som överhuvudtaget svarar i telefon under semesterveckorna men ett par fick jag tag i, de var dock upptagna långt framöver. Vi velade mellan att ge honom en chans till för att överhuvudtaget få fönster att sätta i innan vintern, att göra det själva vilket vi valt bort innan på grund av tiden och brist på en riktigt bra verkstad med alla maskiner som behövs eller att hitta en annan snickare oavsett hur lång tid det tog för denne att göra klart för att åtminstone få dem bra. Jag ville inte alls låta snickaren göra dem igen och gick omkring med ständigt ont i magen, han hade redan gjort om dem en gång och då ändå gjort samma fel igen och ännu slarvigare och vi kunde definitivt inte lita på att få dem inom överskådlig tid. Dessutom tror jag att vi båda hade mest irriterat oss på fönstren varje gång vi tittat på dem istället för att kunna njuta av våra fina gamla bågar. Vi ringde snickaren som fick komma och så försökte vi diskutera oss fram till en lösning. Vi kom överens om att han skulle få alla mått och sen skulle han göra nya karmar och vi skulle göra inpassningen själv. Han drog dock inte av något på priset utan höjde istället priset på de innanfönster han lovat göra gratis. Han påpekade också flera gånger att det började bli dyrt för honom det här jobbet. Angående tiden sa han att de hade semester där han beställde virke så det tog minst två veckor innan han fick hem det (Mats ringde dagen efter till samma företag och frågade och kunde ha virket hemma på 2-3 dagar så det var bara lögn) sen skulle han dessutom på andra jobb så tidigast om 4 veckor kunde fönstren vara klara om inget annat dök upp! Sen undrade han också om vi kunde tänka oss att betala 4 bågar han tillverkat så länge för han hade ont om pengar och när jag påpekade att jag betalat hela pardörren fast vi ännu inte fått innandörrarna så det ville jag inte så bara vände han och gick ut genom dörren.

Efter det var vi verkligen helt överens om att vi var tvungna att anlita någon annan. Problemet var bara att vi inte fick tag i någon. I samma vecka körde vi till Enetorpet och handlade beslag och då passade jag på att fråga Helen om hon visste nån duktig. Hon rekommenderade ett snickeri och jag kontaktade dem. De svarade åtminstone och kom också och tittade på fönstren på plats.

Fortsättning på dramat följer…:-)

Annonser

32 comments on “Fönsterproblem

  1. Asta skriver:

    Usch vad jobbigt. Förutom att ni inte har funktionsdugliga fönster så är det ju all frustration. Hoppas att det löser sig och att ni inte ska behöva betala för ett uselt jobb.

    • Sophie skriver:

      Jo och nu när det drar ut på tiden och det börjar bli kallt är det ännu värre. Vi har dragit en rejäl nitlott i hantverkarlotteriet och då tyckte vi ändå att vi kollade upp honom och att han verkade seriös.

  2. Margareta Karlsson skriver:

    puh… jobbigt och tråkigt. Ge inte upp Ni har ju så fint för övrigt. Hoppas det är bättre med foten

    • Sophie skriver:

      Jo fötterna är bättre och vi ger definitivt inte upp!

      • MrsUniversum skriver:

        Referensser är väl det enda man kan begära in. Och omdömen från andra beställare som man liter på.

        • Sophie skriver:

          Vi hade verkligen problem att hitta ett snickeri som ville hjälpa oss och ringde flera som antingen tackade nej eller inte kunde göra det vi ville ha. Denne blev jag rekommenderad via ett forum men från någon jag inte känner fast han verkade från början verkligen seriös när han var här och han hade bra koll på gamla fönster och hur de skulle se ut och kom med idéer etc och så blev ju de tre första fönstren till utbygget väldigt bra så vi kände oss ju trygga.

  3. MrsUniversum skriver:

    En bra hantverkare är guld värd inser jag efter en så´n här redogörelse!

  4. Helene skriver:

    Usch, jag får ont i magen av att läsa det där… Finns det bra snickare någonstans alls?

    • Sophie skriver:

      Ja jag vet iallafall EN som jag kan lita på till 100% procent! 🙂 Tyvärr hade han ju fullt upp med att byta panel och tak på huset under sommaren så därför lämnade vi ju bort jobbet med fönstren. Det finns såklart andra bra också, men hur hittar man dem?

  5. Cecilia skriver:

    ”Orken tröt…” den var bäst! Tänk om vi andra skulle säga så? Ska prova på überchefen.
    Väldigt trist för honom att vara snickare när han uppenbarligen är så usel. Och det ska han fortsätta att vara i flera år till, förstöra andras sinnesfrid. Borde han inte svartlistas?

  6. nettan skriver:

    uuusch vilken hemsk historia!

  7. Jonas skriver:

    Kliar i hela kroppen när jag läser inlägget! Jag skulle inte ha betalat honom någonting. Enligt avtalslagen är han dessutom skadeståndsskyldig gentemot er, både för förseningen, merjobbet för er samt för den merkostnad som detta kan åsamka er. Stå på er!

    • Sophie skriver:

      Nej vi har inte betalat honom heller men att sen få ut pengar för resten det blir nog svårare. Det blir ju en hel del pengar han skulle behöva betala oss nämligen…

  8. Lindekull skriver:

    oj, oj, jo vilken soppa!!! Kan inte mer än hålla med Jonas här ovan; STÅ PÅ ER! Han låter ju som en sådan som inte får någonting gjort och det han gör blir ändå inte bra -och detta har ni ju bevis på. Vad sa konsumentvägledaren? Hoppas, hoppas att allt detta löser sig till slut och jag fattar hur jobbigt det måste vara -en stor styrkekram till er från mig!!!

  9. Tobbe skriver:

    Ojojoj! Sånt här vill man ju inte råka ut för! Makalöst jobbigt!

    Det närmsta vi kommer är en kakelsättare som gjorde ett hafsigt jobb och sen aldrig återkom för att göra färdigt jobbet. Vi har inte hört av honom sedan dess och har inte fått någon faktura. Det roliga med det hela är att han dessutom glömde sin vinkelslip hos oss, så i princip har vi fått betalt för hans hafsiga jobb! 🙂

  10. Maria skriver:

    Usch och fy! Det är just det här man är så orolig för när man normalt gör det mesta själv men ibland måste köpa saker/tjänster, och det värsta är ju att det är ett lotteri!!! Av alla personer så känns det som att just ni INTE borde kunna åka på det här eftersom ni har sån bra koll själva och specar allt ni vill ha. Men det går ju inte att påverka om det är ett pucko man har med att göra.

    Men är han verkligen snickare??? Om han inte orkar snickra kanske han ska byta jobb… Det är riktigt oproffsigt gjort och rent utsagt fult! Driv det här så hårt ni kan! Han är skyldig er pengar! Fixa nya karmar och häv köpet så kan ta sina karmar och elda vedspisen med i vinter. Fy vad jag ogillar såna här fuskjobbare, och ni är ju garanterat inte ensamma om att drabbas av honom. Han ska inte få tjäna pengar på att lura folk! Jag håller på er, Lycka till!

    • Sophie skriver:

      Ja vi tycker ju själv att vi hade försäkrat oss om att han var seriös och skulle kunna göra ett bra jobb. Han gjorde ju dessutom förnstren till utbygget och de blev vi jättenöjda med så då kändes det tryggt att lämna iväg de andra.

      Han är snickare men borde nog inte syssla med kundkontakter, han är tydligen väldigt dålig på att komma ihåg och att lyssna på vad man säger. Inte ens det han skrivit ner har blivit rätt då han nog gjort av med de pappren.

  11. mistiala skriver:

    Inte ok! Stå på er och kolla upp exakt vilka rättigheter/skyldigheter ni har, i mina öron låter det som han inte gjort vart ni avtalat om och isf borde ni ju inte behöva betala för det heller… Hoppas det löser sig!

  12. Usch! Fyfan vad surt! Lider verkligen med er..
    Känns som om man inte kan lita på någon annan än sig själv ens när man betalar någon annan för att kunna göra det!
    Ska man inte våga anlita hantverkare alls eller?

    Hoppas verkligen det löser sig så snabbt och smidigt som möjligt för er..

  13. Anna skriver:

    Usch och fy! Sånt hä gör en galen! Hoppas det löser sig på något bra sätt! Jag håller tummar och tår!
    Kramen!

  14. Hans J skriver:

    Tråkig historia
    Och stort sett helt onödig, så ska inte en ”god” hantverkare göra men jag har förstått att det är ganska vanligt. Och en del tjat verkar nästan behövas om manska få färdigt något så när i tid.
    En sak är det dock inte säkert att han kan hjälpa, att vissa fönster klämmer kan faktiskt uppkommit pga transport eller montering. Inte att det gjorts fel utan bara själva hanteringen, fönsterkarmar är ju inte helt stela.
    Men ett litet råd kan ni få. Hyvla inte av bågarna innan vintern så länge de går att stännga. Allt kommer att sätta sig lite under vintern och ni kommer att upptäcka några fönster då kanse inte behöver tas av alls

    • Sophie skriver:

      Nej en god hantverkare ska inte bete sig så och tyvärr råkade vi ut för en som verkligen inte var god. Det finns dock undantag. Den snickare vi anlitade istället har varit toppen och där behövdes inga påminnelser och inget tjat och det blev inga missförstånd eller svårigheter alls. Visst kan det vara så att bågar klämmer efter transport etc men i det här fallet handlar det om att han satt bågarna antingen för högt eller för lågt och inte bara lite fel heller. Nu har vi ju helt nya karmar som stämmer med våra fösnter och det enda som krävs är ett eller ett par drag med hyvlen på någon sida på några bågar.

  15. Hans J skriver:

    PS. Tror jag sett en mindre kortare version av dessa fönster krokar någonstans. Kan nu bara inte komma ihåg var (inte nytillverkad i varje fall och ni behöver väl ganska många

    • Sophie skriver:

      Jo vi behöver runt 150 stycken tror jag totalt och vi har ju varenda en redan så att byta dem var aldrig ett alternativ. Det hade heller inte hjälpt för de andra bristerna på fönstren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s