Badkarshylla


När vi ändå var igång och färdigställde detaljer i badrummet passade vi även på att tillverka en badkarshylla. Jag har velat ha en länge och letat runt men inte hittat vad jag sökte, sen för länge sedan hittade jag en i en gammal tidning. Badkarshyllan där kom från Ikea och kostade 49 kr. Den bestämde vi oss för men när jag då kollade på Ikeas hemsida hade den precis utgått och det fanns bara nån kvar på varuhuset och jag hann inte dit innan sista var såld. Snopet och typiskt! Vi bestämde oss för att göra en egen istället och sen gick tiden… Nu vet jag att den modell vi tänkt oss finns på Ikea igen men nu hade vi ju redan planerat hur den skulle se ut och då gjorde vi en egen ändå.

Jag ritade, Mats sågade ut, jag behandlade, Mats monterade och jag pyntade! Perfekt arbetsfördelning som Anders i ”Arga snickaren” skulle blivit stolt över, han tycker ju man ska växeldra i arbetet med renovering etc.


Massa delar som väntar på vaxning.

Efter att alla bitar var klara vaxade jag dem med linoljevax från Allbäck. Färgen är Mahogny men jag blev inte nöjd med kulören så när det torkat drog jag över ett lager lasyr av samma kulör som kommoden och spegelskåpet behandlats med. Vi har mätt så att hyllan passar vårt badkars fotände. Man kan även dra den en bit längre fram om man vill det. Den består av platta ribbor i bottnen så att vatten kan torka upp men man ändå kan ställa saker stadigt där.


Tadaa!

Samtidigt kom det också upp två krokar på väggen vid badkaret så vi slipper hänga våra handdukar på badkarskanten. Krokarna är gamla och vi har haft dem i många år. De hängde i vår första finhall men har sedan dess legat undanstoppade i väntan på rätt ställe att ha dem på och nu var det alltså dags!


Fina OCH praktiska, alltså bästa modellen!

10 comments on “Badkarshylla

  1. Cecilia skriver:

    Krokarna är ju bara helt underbara…

  2. MrsUniversum skriver:

    Den som spar han har. Jättebra! Trevligt då bara finliret återstår att färdigställa.

  3. Helene skriver:

    Egentillverkad badkarshylla har ju onekligen en annan känsla än en ikeatillverkad:-D

  4. Maria skriver:

    Vilken fin hylla! Den passar jättebra till badkaret/badrummet. Ja, nog för att att ni fick lite extrajobb, men vilken tur att den på ikea var slut! =)

  5. Kattis skriver:

    Åååh, så himla fin badkarshylla! Hittade hit då jag letar efter en badkarshylla nu när vi renoverar badrummet, och Ikeas inte längre säljs. Ni råkar inte vilja göra/sälja en till oss? 😛

  6. Anita skriver:

    Har hittat hit då jag söker en badkarshylla vilket verkar stört omöjligt att få tag på en bra till rimligt pris. Måste få berömma den fina ni gjort. Kommer nog att göra ett försök att få till något liknande och passar på att tacka för att ni lagt ut den. Har en undring om hur ni fäst spjälorna i kantbitarna?

Kommentera

