Dörren i köket.


Direkt när vi fått hem pardörren till köket efter mycket om och men satte jag igång att måla den. Jag började med att måla insidan 3 gågner innan jag satte i glas för då behöver man inte tänka på att måla försiktigt eller maskera och på nya bågar behövs oftast inget tryckkitt. När färgen torkat var det dags för kittning och glasning och tur var det att jag hade fyndat alla fönsterbågar fårn pizzerian för där fanns ju extra glas jag kunde använda.


Glasning och kittning med gammalt glas. Jag har blivit riktigt bra på att skära glas nu. 🙂

Sen var det dags för målning av utsidan och vecka 29 hanns den med att monteras på plats sista dagen Jocke var här och jobbade. Så fint det blev i köket när vi fick i en hel dörr.


Innan såg det ut så här och det var inte alltför kul. Och dragit var det också.

Efter att vi satt i den stod den ganska många veckor med en mycket provisorisk stängning eftersom vi inte kunde bestämma oss för hur vi skulle stänga dörren mer varaktigt. Vi hade pratat om espagnolett innan men så insåg vi att man inte kan öppna/stänga utifrån då och det skulle varit praktiskt. Sen kom vi dock på att det inte finns några andra sorters stängningsanordningar som skulle fungera eftersom snickaren gjort karmen bara 12 cm istället för 14 cm och det blir inte nog med plats för handtag mellan inner- och ytterdörr. Så espagnolett fick det bli ändå. Vi beställde från Eskilstuna Kulturbeslag via Enetorpets Byggnadsvård. Sen gick det nog ytterligare ett par veckor innan vi fick tummarna loss och sätta dit den, vi använder ju inte dörren för tillfället eftersom det inte finns någon trappa utanför så det var inte högst prioriterat. Däremot blev det ganska dragit och kallt i köket på grund av springan mellan dörrarna och eftersom vi inte drevat runt om karmen så till slut fick vi nog och satte fart.


Brädor och en kil fick fungera under tiden, det är konstigt egentligen hur dumt man gör ibland, det gick ju ganska snabbt och göra klart sen ändå. (Brädan är inte skruvad i dörren utan i en likadan bräda på insidan genom springan mellan dörrarna)


Snyggt och väldigt bra blev det till slut även om vi var skeptiska från början.

När espagnoletten var på plats satte vi också dit en profilerad täcklist på både in- och utsida och så var dörren tät. Rätt så tät åtminstone. Det sitter ingen tätningslist i för det ska det ju inte göra i ytterdörren utan bara i innerdörren så lite drag är det men inget man tänker på om man inte står alldeles intill.


Fina speglar gör sitt till för att det ska se bra ut.


Sen kom även smygen och fodren upp och nu är snickeriet helt klart. Nu är det jag som ska måla bara.

Jag har sett fram emot länge att få börja måla här så jag sen kan sätta upp gardinstång och gardiner och få det lite mer ombonat i köket. Men nu när jag skulle kunna måla så kan jag inte. Jag kan inte stå utan kryckorna så det blir lite problematiskt då och inte kan jag måla genom att sitta på en stol heller för då når jag ju bara en liten bit.

Så typiskt men jag är ändå så glad att fodren är på plats.

8 comments on “Dörren i köket.

  1. MrsUniversum skriver:

    Vilken skillnad nya dörren gör! Rummet och fasaden får resning. Förstår våndan med stängningsanordningen, den blev i alla fall fin den också. Jag kan knappt bärga mej tills du visar innerdörren på plats…

    • Sophie skriver:

      Tack! Jo den blev bra till slut. Fungerar väldigt bra också. Dröjer dock tills du får se nån innerdörr för snickaren har inte levererat den ännu… 😦

  2. Angelica skriver:

    Mycket vackert!!
    Tusen tack för målning/lacktips!! Det läggs på minnet!!!

  3. Emma Forsbacka skriver:

    Det blev verkligen fint! Snart är du nog så bra i fötterna att du kan måla igen!

    • Sophie skriver:

      Tack! Hoppas verklgien det. Jag har målat lite sittandes på en stol men det är just mindre saker. Jag är ju så ostabil i lederna så jag vågar inte balansera alls.

  4. Hans J skriver:

    Riktigt vackert!!

Kommentera

