Café Brevé


Alla vägar verkar bära till Genarp… Vi lyckades hamna där tre gågner på mindre än 2 veckor i somras. Först för att köpa färg till huset på Ottossons färgmakeri, några dagar senare hittade vi pardörren och den fanns också i Genarp så en vecka efter första besöket vär vi där igen och då passade vi på att även köpa färgen. Tredje gången var efter ytterligare några dagar när vi körde för att titta på ett parti tegelpannor som vi senare också köpte och de ligger nu på taket.

Vid alla tre utfärderna passerade vi Café Brevé som ligger vid Vätteryds gravfält i närheten av Sösdala. Tidigare bodde min mormor och morfar i Lund och jag har därför åkt förbi även innan mängder med gånger men där har alltid varit stängt. Nu lyckades vi vid sista rundan faktiskt komma när det var öppet och passade på att stanna till. Caféet är jättemysigt och de hade verkligen god hembakt fika. Man sitter inne i ett skånskt lågt torp med inredning som stämmer till huset.


Mysigt och ombonat var det.

Det allra bästa var dock att man sen kunde strosa runt och titta på en massa roliga saker runtomkring. Jag tror att det mesta var till salu, en del var prissatt men annat inte. De sålde även en del perenner och annat smått och gott. Vi köpte inget men fick en hel del inspiration inför framtiden.


En söt liten stuga… lagom som lekstuga kanske?


En spaljé modell fristående. Denna sorten hade passat väldigt bra hemma hos oss.


Ett fint växthus med stomme i trä fanns där också.


Trädgårdsmöbler i olika grader av förfall och en del dörrar och andra möbler samt en häftig utedusch och zinkbadkar var ytterligare delar i sortimentet.

Längs med vägen finns också ett litet fint tegelhus som jag tycker är väldigt vackert. Jag har många gånger tänkt ta kort på det men sen glömt när vi väl passerar. Huset har nämligen en något udda utbyggnad. Man kan diskutera fram och tillbaka hur mycket man vill om man ska bygga ut i stil med huset, vilket jag tycker bäst om i princip alltid, eller om man verkligen ska bryta av med utbyggnaden så ingen missar att den är tillbyggd vilket en del anser är mer korrekt.


Hur man har resonerat på det här huset vet jag inte men jag kan inte tycka annat än att det är ett ganska roligt sätt att bygga till. Personligen tycker jag krocken mellan det gamla teglet och mexiteglet blir för bra men samtidigt är det onekligen kul!

8 comments on “Café Brevé

  1. MrsUniversum skriver:

    Jag älskar fina kaféer som detta! Fin miljö och gott fika är oslagbart ihop. Dessutom försäljning av intressanta saker måste göra det hela ytterligare lite extra extra.
    Jag gillar också det personliga uthuset. Kul att du visar det.

  2. Anna skriver:

    Hej! Vilket spännande projekt ni håller på med! Själv renoverar vi på en gammal folkskola i trä från 1903! Alltid lika spännande, roligt och utmanande! Kikar gärna in här igen!

  3. Mamma skriver:

    Café Brevé är mysigt men problemet är att det är vääääldigt sparsamt öppet.! Anledningen lär vara att ägaren inte har det för att driva egentligen utan för att ha ett gammalt hus att bygga med…..
    Kul för honon i så fall men man blir besviken när där inte är öppet när man passerar gång på gång.

    Tillbyggnaden av bamvaktsstugan i Snögeröd har fascinerat mig i så där 30 år!! Hur de tänkte kan jag inte förstå och i mina ögön förstör det ett fantastiskt
    litet fint tegelhus.

    • Sophie skriver:

      Jo VÄÄÄÄÄLDIGT sparsamt öppet var ordet. Men vi lyckades en gång och det är vi glada för.

      Jo det hade ju varit finare med en tillbyggnad gjord som huset men den är onekligen rolig!

  4. Margareta Karlsson skriver:

    Å så fin vinjetten är. Så jättefin. HOppas du snart blir bra i foten. många hälsningar

Kommentera

