Ottossons färg


Vid lunch på Mats första semesterdag åkte vi på utflykt. Vi bestämde att det var dags att ta tag i det här med färgsättningen av huset och ett besök i Ottossons butik verkade logiskt. Vår förhoppning var att vi skulle komma därifrån med färg till hela huset men resultatet blev två halvliters burkar för att vi skulle kunna fortsätta testa olika nyanser hemma. Deprimerande!

Nåväl, utflykten var ganska trevlig, butiken låg mitt inne i ett villakvarter i Genarp vilket var förvånande för man förväntar sig oftast inte att hitta butiker där. Det var ett ombyggt garage som fungerade som butik antar jag. Vi tittade på de färgprover som fanns uppmålade och vi diskuterade fram och tillbaka både själva och tillsammans med en av dem som arbetade där. Eftersom det är ofantligt svårt att se hur ett helt hus kommer att se ut genom att titta på en liten träbit på 5×20 cm så bestämde vi oss för två kulörer som vi gillade och tog dem med oss hem.

Eftersom vi var ganska nära Qvesarums Byggnadsvård åkt vi även dit för att köpa penslar. De har de bästa penslar jag använt men nu har jag även hittat motsvarande på Byggfabriken så i fortsättningen handlar jag nog där istället. De är ovala och håller mycket färg och fungerar så bra att man sipper använda två penslar när man målar med linoljefärg. Det har jag i och för sig aldrig gjort ändå men just att de håller mycket färg är väldigt bra. Vi köpte också ett par 4 tum breda flata penslar för att använda till fasadmålningen och de verkar också jättebra.

Qvesarum är ett litet kapitel för sig, de blir mindre och mindre byggnadsvård och mer och mer dyr inredning tycker jag. Dessutom är de inte speciellt serviceminded. På penslarna satt två prislappar, en där det stod 120 kr och en där det stod 105 kr. När Mats la fram dem i kassan la han dem med den billigare prislappen uppåt för att se vad kassören skulle göra men mannen i kassan tog snabt penslarna och dolde det för han trodde väl att Mats inte sett det. Sen när Mats tittade i påsen ute var de med billigare pris borttagna. Mats såg ju det redan inne i butiken men brydde sig inte om det men trevligt hade ju varit att ta det billigare priset, det hade ju gett ett godare intryck. Sen fick Mats dessutom en tygkasse med kommentaren att idag får du en riktigt dyr kasse för våra papperskassar är slut. Hade det varit jag hade jag inte låtsats om att de vanliga var slut utan istället sagt att idag bjuder vi våra kunder på tygkassar. Det hade väl gett företaget betydligt trevligare reklam än att de delar ut dem för att de var tvungna då de ordinarie var slut.

Tillbaka till färgen då… väl hemma började jag och Mats blanda färg. Vi hade ju bestämt oss i butiken om vilka kulörer vi skulle ha och målade upp dem på masonit och halvmeterlånga bitar av panelen. Jag satt med en liten 20 milliliters spruta och blandade i kakformar av folie och i början tänkte jag inte skriva upp på de olika proven hur jag blandat för jag tänkte att det minns jag ju men det var tur att Mats övertalade mig att göra det för innan jag var klar var det väldigt rörigt. 😀


Resultatet efter att jag blandat till lite olika varianter. Eftersom det började bli mörkt fick vi vänta tills dagen efter med att prova dem ute. De som ligger längst till vänster är de två (samt en kromoxidgrön bräda för att se fönsterfärgen också) vi just då tyckte såg bäst ut men sen dagen efter i dagsljus utomhus blev det inte alls bra!

De färger vi köpte var sandgul och vetegrå. Två fina färger men jag lyckades ändå inte få till de nyanser jag vill ha riktigt så blandningen fortsatte dagen efter.

6 comments on “Ottossons färg

  1. Asta skriver:

    Vetegrå har vi målat hela vår köksinredning med. Jag älskar färgen ,men den är helt klart grön. Byggfabrikens penslar har vi här också, brukar köpa dem i deras butik i Stockholm.
    Svårt att se hur dina kombinationer blir på bilderna.

    • Sophie skriver:

      Ja vetegrå är en jättefin färg, den blir lite tam bara när den kommer utomhus så den kräver lite hjälp för att riktigt ta plats. Byggfabrikens är utmärkta. Skönt när man hittat penslar som fungerar bra.

      • Asta skriver:

        Själv har jag nog lite svårt att tänka mig vetegrå på ett helt hus. Bara genom att titta på vårt kök.

        • Sophie skriver:

          Ja det skulle nog inte bli så bra och inte vad vi tänkt oss. Den vetegrå har jag tänkt till snickerierna, fast när jag höll på att prova mig fram och när jag tog ut provbitarna blev den inte alls så mörk faktiskt.

          På fotot är det den näst längst till höger som är 100% vetegrå.

  2. diskoper skriver:

    Det finns vissa här hemma som också blandar på en höft och ”kommer ihåg” hur det var blandat. Har gett ett mycket intressant resultat i Lobbyn 😉

Kommentera

