Kökshyllan.


För flera veckor sedan fick Mats lite inspiration till att börja på den där hyllan som vi hela tiden tänkt oss till väggen i köket. Jag har haft den i huvudet och efter att jag ritat upp delar och förklarat hur jag tänkt mig fick han fria händer att omvandla mina tankar till verklighet. Den blev sannerligen bra och i rena ivern fortsatte Mats att finsnickra lite till (mer om det senare). Efter att han fullgjort sin del var det min tur och jag var lite mer seg i starten och fick inte alls tummarna loss att börja måla. Nåväl efter några dagar var hyllan iallafall spacklad och slipad och jag kunde måla. Tanken hade ursprungligen varit att måla den brun eller kanske i nån annan mörkare kulör men så tycker vi att vi har ganska mörkt i köket och mamma menade att vi skulle ta in mer vitt och ljust för att lätta upp det lite… den här gången skulle jag inte lyssnat! 😀

Jag målade hyllan med en ljusgrå, ungefär 5% grön umbra, och visst blev hyllan väldigt fin. Just den färgen är ju ofantligt lätt att använda för den passar på allt och till allt… trodde jag! När vi väl skruvade upp hyllan på väggen i köket stod det väldigt klart att vårat kök inte funkar tillsammans med just det pigmentet. Hyllan blev inte mjukt varmgrå som den borde blivit utan istället grå med en tydlig dragning mot lila… inte vad vi tänkt oss. Nu hade mamma visserligen även påpekat att tallrikshyllan som jag hängt upp i köket såg lila ut och den var redan sedan innan målad med grön umbra fast i kraftigare brytning men jag tänkte ändå att det borde funka med en ljusare nyans.


Konsollernas form har jag hämtat från en förlaga till en sekelskifteskonsoll.

Nu sitter hyllan på plats och den är verkligen fin men den stämmer inte alls in. Den ska alltså målas om men frågan är i vilken färg. (som tur var upptäckte jag detta när jag bara hunnit måla pardörren i köket en gång så jag kunde byta kulör på den och få den bra utan att behöva måla i onödan) Jag tror att hyllan kanske blir i en mustig gul eller kanske brun som jag tänkt innan men det kan också hända att den får bli grön som väggen bakom. Den försvinner lite då och det är synd så därför funderar jag på andra alternativ.


Även om jag vill att den syns så tar den dessutom för mycket plats i den här ljusa kulören. Den sticker ut för mycket ur väggen liksom.


Jag vet inte om det syns på fotona men färgen drar mot lila eller violett. Inte nåt jag upplevt att grön umbra gör tidigare.

19 comments on “Kökshyllan.

  1. TorpSara skriver:

    Våra köksdetaljer är målade i ca 7% (eller mindre) grönjord. Det blir också en fin gråvit färg. Även vår byrå i hallen är målad med mest grönjord (Norrgavelgrå), den går fint mot våra väggar i hallen.

  2. Asta skriver:

    Gult tycker jag hade varit härligt. Lyst upp lite. Brunt tycker jag låter lite trist. Kanske senapsgult? Eller någon annan variant.

    • Sophie skriver:

      JA brunt är nog lite för mörkt det tror jag också men gult kan vara fint om jag bara hittar rätt gul, senapsgult är fint.

  3. Mamma skriver:

    Ooops vågar väl inte ha fler åsikter 😉 men jag hade ju rätt om det lila… Håller med Asta, brunt verkar murrigt – testa varmt senapsgult först. Det är ju bara att måla om ifall att….
    Hyllorna är jättefina iallafall +++

    • Sophie skriver:

      Ja det är ju så himla kul att måla om…:-D jag har ju ett helt hus som ska målas utvändigt snart så jag är inte så sugen på att fatta penseln för tillfället.

  4. MrsUniversum skriver:

    Så bra att man kan ändra sig och måla om. Det tråkiga underarbetet är ju redan gjort. Lycka till!

    • Sophie skriver:

      Ja det är sant och det är inte en så stor hylla fast jag är inte så sugen på att måla om för tillfället eftersom jag ska måla hela huset utvändigt inom kort.

  5. stella skriver:

    Eller mörkt röd-brun, den färg som gamla ramar brukade ha och dörrar med, jag tänker inte engelskt rött.
    De flesta gamla möbler brukar ju ha ett antal färglager :).

    • Sophie skriver:

      Jag vet nog vilken färg du menar, jag har en del såna ramar. Det är en fin färg men jag undrar om den inte blir för mörk i vårt kök… jag får fundera ett tag tror jag innan jag bestämmer mig.

  6. Helene skriver:

    Eller kanske sådär ”kockumsgul” som den där lilla plattan med verktyg har som hänger där brevid?

  7. Mamma skriver:

    Det är ju den Kockumsgula som brädan har som jag menat hela tiden 🙂

  8. Emilia skriver:

    Jag tror att det skulle kunna bli fint om du ådringsmålade hyllan föreställande något av de ljusare träslagen.

  9. Mamma skriver:

    Vem har sagt att du ska ha kul när du jobbar….fast det är klart du kan ju nynna ” Jag ska måla hela världen lilla mamma”…så blit det kanske roligare
    KRAM

  10. Malin skriver:

    Vet inte om du har fått hylla målad ännu, men den är säkert vacker i vilket fall. Blev så nyfiken om ifall att den blivit ådringsmålad. Det låter tjusigt!
    Och jag kan bara instämma med det du skriver om olika färger; det är lustigt hur olika de kan se ut i olika sammanhang.
    Ha en bra dag!
    Malin

    • Sophie skriver:

      Jo den har faktiskt blivit målad. Jag ska ta ett par bilder så återkommer jag med ett inlägg. Den blev inte ådringsmålad dock… 🙂

  11. […] augusti, 2011 av Sophie Kökshyllan som Mats snickrat till mig vållade mig en del färgbryderier sist jag skrev om den. Jag hade tänkt mig den grå men insåg när den kom upp att det dels var […]

Kommentera

