Sommar i byn


I söndags var jag och Maja på utflykt medans Mats och Anton arbetade med fasaden. Genom en blogg hittade jag för ett tag sedan en annan blogg som visade sig tillhöra en tjej som bor inte alls speciellt långt från oss. Det är ganska roligt när man dyker på nån som bloggar geografiskt nära tycker jag så jag tittade in hos henne och det visade sig då att hon ibland ordnar något som hon kallar Ladan i Byn. Sen öppnar hon upp tillsammans med någon eller några andra under olika tema som kan vara påsk i byn eller som nu då sommar i byn.

Det lät lite spännande och trevligt så jag bestämde mig för att se vad det var. Det visade sig vara shabby chic så mycket det bara går. Inte min stil alltså men faktum är ju att många av de föremål som shabbychicarna använder i sin inredning även passar i gamla hus som inte är bara vita. Ladan som loppisen/butiken/fiket hölls i var jättefint vidgjord (även om det var mest vitt) man kunde se de gamla båsen och boxarna och allt var verkligen utplacerat med omsorg så att allt som såldes kom till sin rätt. Sen var det en hel del spetsar och rysch pysch och annat som krucifix och sånt som jag inte gillar men det var mysigt och fint ändå. Det fanns i princip ingen färg alls på sakerna förutom vitt, zink, rost, glas och trä. Inget rött eller annat kulört så långt ögat kunde nå… Och inget hellokittyrosa heller vilket Maja blev besviken på! 😀

Trots avsaknaden av färg hittade jag ett par saker som jag fick med mig hem. Det var ganska okej priser, nånstans mellan loppis och antikaffär, och allt var rent snyggt och prydlig vilket jag tycker är värt en del ibland. Maja köpte ett litet rivjärn till sitt leksakskök för 25 kronor och jag hittade en gammal dänkflaska som kommer passa super i tvättstugan, kanske inte till att använda men den är vacker att se på och är det nånstans den hör hemma så är det ju just i tvättstugan.


65 kronor vilket inte är nåt superfynd men inte är det nåt överpris heller… och fin är den!

Sen hittade jag även en hylla… eller nåt annat!


För 145 kronor fick jag den här praktiska… ehrmm ja vadå? Och ska den vara på det här hållet?


Eller kanske så här, eller på nåt annat vis?

Jag tänkte ju först att det var en hatthylla sen kanske en handdukshängare eller nåt sånt för stängerna är bara strax över en centimeter i diameter och hatthyllor brukar ha betydligt tjockare för att hålla för galgar med rockar på. Jag tycker den borde sitta som på översta bilden för då hamnar den lilla hyllan med sargen på rätt håll och konsollerna ser ut att vara tänkta för att sitta så men om det är en hängare av nåt slag hamnar ju hyllan då väldigt nära stängerna så man inte kan använda dem så bra. Vänder man den som på andra fotot kan man använda stängerna men sargen hamnar under hyllan, vilket kanske är meningen för den är kanske bara till pynt, men man får också konsollerna fel tycker jag och järnen som håller fast hyllan hamnar ovanpå vilket även det känns lite tokigt.


Stången i mitten går att flytta eller ta bort med hjälp av en liten fjäder och två små platta knoppar som man trycker in och för bakåt så pinnen åker in i stången.


I konsollerna finns flera olika hål där man kan sätta mittpinnen. Eller saknas kanske de andra pinnarna så där skulle varit i alla hålen.

Är det någon som vet vad detta är? Är det en komplett sak eller är det kanske en del av nåt större? Det skulle vara roligt att veta vad det är, jag tror den kommer att användas till hängare på nåt sätt här hemma men var vet jag inte riktigt ännu.

5 comments on “Sommar i byn

  1. Ellinor skriver:

    Den ser lite ut som en jag kan tänka mig att en gammal lakansträckare skulle se ut. (Eh, såna man brukar hitta i lite äldre tvättstugor). Fast mycket snyggare.

  2. Olga skriver:

    It could be part of a shop interior. You could put a roll with gift wrap (presentpapper) on it.

  3. Stefsn skriver:

    Hej
    Kollade på din hylla,har en likadan.
    Det är en Tallrikshylla.Den flyttbara stången skall vars uppåt,tallrikarna ska stå i skårorna på hyllan och stången skall separera tallrikarna .Den är gjord av Julius Eriksson i Örebro
    Häls Stefan

Kommentera

