Jag har en undran…


Vi har skurgolv (eller iallafall ett blivande) i köket, vi har inte behandlat golvet på något annat sätt än att vi skurar det med linoljesåpa och skurborste på traditionellt vis så ofta det behövs vilket är ganska ofta nu så här i början såklart. Senast i torsdags skurade jag golvet och det luktar nu förträffligt i huset, rent och gott. Bara just att få den lukten gör det värt att ha skurgolv tycker jag. Fast även andra fördelar blir uppenbara när man väl lagt in golvet. Jag som jämför med plastmattor och ett lackat parkettgolv på bottenvåningen är överförtjust över det faktum att trasmattorna ligger stilla och inte hamnar i en liten hög vid tröskeln så fort nån av katterna, barnen eller hunden busar… ja till och med katterna kan få trasmattorna att ligga i en liten hopskrynklad hög på en plastmatta när de gör rivstarter. Golvet blir också, även om det ännu såklart ser nytt ut, sammetslent och får en väldigt speciell lyster när det är nyskurat och för varje gång vi skurar dröjer utseendet och känslan sig kvar längre. Golvet är faktiskt ganska lättskött fast det är nytt och relativt mjukt, visst blir det märken men många av dem försvinner helt när man skurar då fibrerna i brädorna reser sig och sväller. Jag har fått bort en del värre märken genom att under några timmar lägga en blöt wettextrasa på märket och även om man får bort många har vi hela tiden varit på det klara med att vi inte kommer ha ett omärkt golv speciellt länge med våra förutsättningar och det har aldrig varit vår önskan heller. Det gör inget om det blir märken, det hör liksom till. Sen vet jag att efterhand kommer golvet att bli vackrare och tåligare och mer och mer lättskött.


Väldigt fint och faktiskt praktiskt!

MEN… och det finns ett stort men! Varje gång jag skurar löser färgen på golvsockeln upp sig och lite följer med bort. Jag förstår inte vad som gör det här, såklart vet jag att linoljesåpa löser upp linoljefärg men inte att det skulle gå så fort som under en skurning. Vi märkte det när vi skurade första gången och då var listen torr sen bara ett par dagar och vi tänkte att det kanske var just det att färgen inte genomhärdat ännu… men det är fortfarande så nu efter ganska lång tid. Nu vågar jag inte skura intill sockeln längre för att inte ta med för mycket färg bort och det medför att det blir som en kant längs med socklen där golvet ser annorlunda ut. Vi hade precis samma förutsättningar i både arbetsrummet och sovrummet på Ekenäs och jag skurade alltid ganska våldsamt där och var absolut inte rädd för att få skurvatten på listerna men aldrig att jag märkte att det försvann färg. Här kan jag om jag stänkt bara ett par minuter senare torka av med en trasa som då blir tydligt grön.

Jag har ingen bra förklaring alls men det finns ett par saker som skiljer från tidigare. Här har jag använt enbart Ottossons färg på Ekenäs var det från Gysinge (kan hända att den vita som jag blandade med var från Ottossons även på Ekenäs jag minns inte säkert) Här är det också andra pigment och det är väl egentligen den anledning jag ser som mest trolig. Att pigmenten uppför sig olika är givet, då använde jag grön jord i sovrummet och obränd umbra i arbetsrummet och de båda är kraftiga pigment som liksom biter sig fast på ett väldigt speciellt sätt när man målar med dem. Här i köket är det kromoxidgrön och herrgårdsgul som använts.

Frågan är ju om jag måste gå över till att skura med en mildare såpa vilket inte ger samma effekt på golvet men skonar listerna eller om jag kan fortsätta skura och att listerna kommer härda ännu mer såsmåningom. Det syns ingen skillnad på listerna ännu men det är klart att om jag fortsätter skura bort färg kommer det snart lysa igenom av den underliggande ljusare nyansen.

4 comments on “Jag har en undran…

  1. Asta skriver:

    Vi har ju målat med Ottossons. Nu såpskurar vi i och för sig inte, men vi använder ju såpa till golvet. Jag har inte märkt något på våra golvlister. Färgen blir av någon anledning ljus om den blir blöt, men det går över när det torkat.

    • Sophie skriver:

      Nej jag har ju skurat några golv innan och aldrig varit med om nåt liknade heller. Jag tror att det är pigmentet som inte är så starkt som de adnra jag använt tidigare eller att det kanske kan vara som färgen behöver härda bättre och längre.Att färgen blir ljus om den får vatten på sig har jag också märkt men som du skriver så försvinner ju det.

  2. Maria skriver:

    Vi har målat listerna med gysinge bruten vit (några% grön umbra) och såpa från gysinge, har inte märkt nåt alls… däremot tippade dunken och läckte lite på ett målat vitt golv och där är färgen borta, men det låg några dagar…

    Jag funderar lite på hur jag skulle göra, vi har tänk ha skurgolv i köket. Hur skulle alternativet vara att fortsätta skura och måla upp listerna igen nästa sommar? Givetvis riktigt tråkigt med slitna lister i erat fina kök, men jag tänkte att den intensiva skurningen är över då?

    Skönt att höra att det funkar med skurgolv annars! Jag vill ev måla golven, men jag vill inte ha nya släta målade golv, så vi tänkte minst slita lite på dom först, och om det funkar bra så behåller vi skurgolven, blir det massor av fläckar på sikt så målar vi dom.

    • Sophie skriver:

      Jo såpan löser ju upp färg och det faktumet har jag ju utnyttjat många gånger men jag har aldrig upplevt att färgen försvinner när man skurar då det här sättet. Din lösning låter bra så tack för dte tipset. Skulle säkert funka att skura intensivt nu och måla om sen, det är ju bara golvlisten trots allt.

      Så har vi också tänkt, att vi målar om det blir för jobbigt att sköta just i köket men än så länge är jag supernöjd. Visst kräver det att man skurar och ganska ofta dessutom nu i början men det blir rent och man märker att ytan blir lättare och lättare att få ren för varje gång.

Kommentera

