Förrådsrensning


När vi nu har fått fram alla de mindre fönstren runt huset (det sitter inga gavelfönster på den gavel vi inte rivit ner ännu, antagligen har de sparat in på det eftersom den inte vetter mot vägen) så tyckte jag att det var dags att få fram fönstren invändigt också. Alla de mindre fönstren är placerade i kattvindarna på ovanvåningen så det är bara där inne man ser dem men just känslan att få fram dagsljus betydde ändå nåt för mig. Vi köpte huset fullt möblerat vilket också innebar att förråden var fulla av grejor, ett tömde vi direkt när vi flyttade in för att ha någonstans att ställa våra lådor så länge men de andra har bara blivit sporadiskt genomgångna och tid och ork har inte funnits för att verkligen städa ur dem så att bara våra egna saker fanns kvar utan mer har vi fyllt på med ytterligare saker i ett par av dem. Detta har medfört att vi haft det lite onödigt rörigt både i dem och i resten av huset men nu ändrar jag alltså på det.


Första förrådet var det inne i Anton och Majas rum. Här samsades en salig blandning av radioapparater, tvapparater, trasmattor, julsaker och diverse annat.


Hyllor fanns redan och de var fyllda av allskönt krimskrams och lite fint…

Det är väldigt skönt att ha rensat ut ordentligt i åtminstone detta förrådet och nu ha koll på vad som finns där och ha koll på våra egna saker mycket enklare. En annan bonus förutom att där nu är rent och för tillfället fritt från spindelväv är att man kan se mattan som ligger där. Den var innan täckt av trasmattor men den är fantastiskt vacker.


Titta så fin! Det är likadan matta som låg i allrummet på ovanvånignen men som vi slängde ut för den var så skadad och luktade så illa. Det är roligt att ha den kvar här och i bra skick dessutom.


Riktigt bra ordning och äntligen kan jag se vad jag har för gardiner och stuvbitar igen. Hyllsystemen fanns redan, en del hade vi med oss och lite fanns här i huset när vi köpte, och det passade ju utmärkt in i det här utrymmet.


Gott om plats kvar att ställa in saker och jag ska försöka hålla det prydligt och utan att belamra hela golvet och lägga allt i flera lager.

Mest skönt med den här rensningen är väl att jag inte riktigt känt mig bekväm med att vi bor i ett hus där vi inte vet vad det finns överallt. Vi har inte engagerat oss i att rensa hela huset på grund av tidsbrist utan nöjt oss med att gömma en del inne i förråden men efterhand som jag nu tar tag i det här så blir det mer vårt hus och mindre att det är nån annans som vi bor i. Sen att vi får ordning på våra saker det är en stor bonus för det behöver vi verkligen. Man hittar ju inte det man vill ha när man behöver det och man glömmer bort en del saker man äger eftersom det ligger nerpackat i lådor.

4 comments on “Förrådsrensning

  1. MrsUniversum skriver:

    Verkligen urtjusig korkmatta!

    Sen fascineras jag av pappen som tak och väggar är inklädda med. Jag tycker det är en bra lösning som jag antar fanns i huset då ni flyttade in. Vi har klätt in våra två vindsförråd/kattvindar med tidningspapper.

    • Sophie skriver:

      Visst är den fin? Hade det funnits sådan i tryck idag hade det inte varit någon diskussion om vad vi skulle lagt i vardagsrummet såsmåningom… skulle varit risken att det blir för tätt då som kanske skulle ställt till det.

      Jo alla förråden är klädda med papp. I ett av förråden är det pappspänt precis som i stora delar av huset men i de andra tre är det ”bara” uppspikat vanlig papp på väggarna. En lite glättig sort som hållt sig bra. Vi låter den såklart vara kvar för den fyller sin funktion att stoppa både drag och smuts som annars faller från taket. Smart med tidningspapper också.

  2. MrsUniversum skriver:

    Ja tänk om mönstrade korkmattor/linoleummattor skulle börja produceras igen. Jag har första tjing…

    Tror inte att linoleummattor, som blev allmänna på 20-talet, har inverkan på konstruktionen om det inte är mullbänkar det handlar om. Men GG på Gysinge och byggvårdare öht brukar se ner på dem och klanka på deras täthet och förespråka trägolv. Jag tror lika mycket det handlar om mode och trender jag.

    Papp på kattvindar som är förråd är toppen!

    • Sophie skriver:

      Då har jag andra tjing! 🙂

      Nej jag är väldigt dåligt inläst på just korkmattor/linoleummattor och deras eventuella inverkan på klimatet i huset/grunden. Tror väl det främst blir ett problem (om det överhuvudtaget blir problem) om huset står kallställt och används som sommarhus eller så och bara värms upp sporadiskt. Tror nog du har rätt också i dina tankar om GG, han vurmar ju för byggnader som uppfördes innan sekelskiftet och det är ju först på senare tid han tagit in sekelskiftesprodukter i sortimentet. Säkerligen mode och trender även där och propagerar vi tillräckligt för det blir det väl en trend till slut eller vad tror du? 😉

Kommentera

