Vad är detta för växt?


När jag städade i backen bakom torpet i våras hittade jag bland alla löv och grenar en mängd smala blad som var på väg upp. De såg väldigt mycket ut som någon sorts lökväxt så jag lät dem vara för att se vad det blev av dem…sen har de växt och växt och växt på höjden men inte förrän nu efter att ha varit knoppar i flera veckor har de slagit ut.


Den påminner en hel del om gräslök men är mer vinröd än lila. Den har små vita lökar som luktar ungefär som purjolök.


Den ser ut som någon sorts luftlök tycker jag. Kan det stämma? Vad har man isåfall såna till?


De här fyra står ensamma vid en björk men jag har många fler som står i gräsmattan. De är en bit över en meter långa.

Och sen var det min ros… någon som vågar sig på en gissning nu när den faktiskt blommar. Fina enkla små rosor i rosa som doftar svagt men väldigt gott och milt. Är det ”bara” en vildros eller kan det vara någon namngiven trädgårdssort? Jag tycker den är fin i vilket fall det är mest roligt att veta.


Små sköra rosor som doftar vanilj.


Inte så många blommor men där kommer fler.

Detta inlägg postades i Gården.

9 comments on “Vad är detta för växt?

  1. Asta skriver:

    Jag tycker det ser ut som det som, ivart fall på Gotland, heter kajplök. Den använder man i matlagningen. Gör bland annat väldigt god soppa. Sök på kajp eller kajplök och jämför.

  2. Pernilla skriver:

    Ja, nån typ av Allium är det i alla fall men jag undrar om kajp inte bara växer på Gotland? Så har jag hört i alla fall. Rosen liknar Kanelros men jag vet inte om den brukar dofta vanilj just?

    /Pernilla

  3. Asta skriver:

    Kajp växer vilt på Gotland, men finns planterat lite här och där. Jag har det själv i trädgården, men den har inte blommat ännu. Fick ”fröer” av en kollega som också har det i trdägården. Allium trror jag faktiskt inte att det är.

  4. Asta skriver:

    tar tillbaka det där med allium. Både kajp och purjo och annat är Allium – fick bara prydnadsblommorna på huvudet.

  5. Jennie skriver:

    Rosen, tycker jag är lite lik en sort som heter..apotekarros! 🙂

  6. MrsUniversum skriver:

    Skogslök, eller kajplök som den heter på Gotland är det nog du har, en Allium scorodoprasum. Odlar själv sådana i ganska stor mängd, det går att laga god soppa av den på våren. Se http://www.ewerman.se/product/618

    /MrsUniversum

  7. Sophie skriver:

    Jo det stämmer nog att det är kajplök eller skogslök. En granne kommenterade på Södergårdens facebooksida och talade om att de hittat samma och kollat upp vad det var. Ska testa att skörda nästa år och se vad det kan bli av det.

    Angående rosen kan nog både kanelros och apotekarros stämma. Ska klippa av en stjälk och ta in och jämföra med artbeskrivningarna.

  8. Pernilla skriver:

    Apotekarrosen tror jag är mörkare och halvfylld. Men man vet ju aldrig med gamla rosor…

Kommentera

