Min pionrabatt!


Ja nu kan jag väl kanske äntligen börja kalla det rabatt faktiskt. Pioner har nåt särskilt som gör att jag är väldigt svag för dem. Färger och former är mindre viktigt jag gillar nog alla. De flesta andra växter i trädgården är jag ganska strikt med att de ska ha kunnat finnas där från början och att de är äldre trägårdsväxter. Pionerna håller jag inte samma krav på, är de vackra får de gärna bo hos mig. Sen tycker jag visserligen det är roligare om det är gamla sorter. Tidigare hade jag här enbart tre stycken vilket knappast kan klassas som pionrabatt. Ingen av dem blommar ännu heller så det var inte mycket med dem. Den ena är en pion som jag inte alls vet hur den ser ut eftersom jag räddade den ur gräsmattan i Strömsnäsbruk där den blivit nerklippt gång på gång tidigare. En liten stackars rotbit var det med ett litet grönt blad. Jag flyttade den till rabatten och den tog sig men fortfarande bara ett blad. Sen har den flyttat med till Ekenäs där den stod på två olika ställen vilket gjorde att den fick börja om ett par gånger och pioner kan ju vara lite svårflörtade om de inte får stå ifred, däremot har roten faktiskt tagit sig och blivit bra mycket större än när jag första gånger grävde upp den. Inför flytten hit krukade jag den och sen stod den i kruka tills i höstas då den hamnade i barnkammarrabatten. Att den kom i våras gjorde mig väldigt glad och att den dessutom blev större än nånsin är extra kul. Fortfarande bara en stjälk men nu har den flera blad på stjälken åtminstone. Jag längat väldigt tills den blir så rejäl att den blommar och med lite tur kan den nu få stå precis där den står och verkligen växa till sig i lugn och ro. Jag har haft den i 7 år och vårdat den (kanske inte ömt i och med alla flyttar men så gott jag kunnat) och den är väldigt speciell för mig.


I bakkant pionen från Strömsnäsbruk, lite längre fram en hög och ranglig stjälk tillhörande dillpionen jag köpte på Tradera förra sommaren. Den har tagit fart i år, var bara 15 cm när jag fick den och växte inte alls förra sommaren.

Dillpionen köpte jag som sagt förra sommaren, sen stod den i kruka tills i höstas och nu i vår har den växt rejält på höjden. Det gör att jag tror att min andra dillpion som jag köpte tidigt i våras kommer göra detsamma till nästa sommar. Den har redan flera stjälkar och ser fin ut men har inte växt alls sen jag satte den när jag fick den. Den är liskom den första ungefär 15 cm hög. Kanske får jag se den blomma nästa år.


Den andra dillpionen. Vilar och samlar kraft tror jag.

När jag fylde år för ett par veckor sedan önskade jag mig växter til trädgården bland annat och just pioner stod högt på önskelistan… därför fick jag också flera stycken! Nu är de planterade längs staketet mot infarten och min tanke är att det senare ska stå pioner av olika sorter och färger längs hela den sträckan vid stora huset. Med de fyra jag fick i present har jag nu 7 olika och det är ändå ganska trevligt att tre av dem kommer blomma nu om nån vecka eller några veckor. Från att ha haft tre små plantor utan hopp om blommning kommer jag alltså få minst tre blommor, kanske fler. Plötsligt känns det som om pionrabatten är väldigt mycket närmare att förverkligas.


En sort med rosa fyllda blommor som jag fick av min bror och hans familj.


En sort med enkla röda blommor som jag fick av min mormor och morfar.


En sort med vita fyllda blommor och röd mitt som jag fick av Mats mamma och pappa.


En pion som kommer från Mats morfars trädgård. En gammal sort som jag inte minns vilken färg den hade, tror det var röd.

Notera gärna den vackra fonden av kirskål som de är planterade mot… 😉 Fast ärligt tycker jag att just kirskålens blommor är väldigt fina tillsammans med pioner eftersom de liksom hundkäxets är så skira och små.

Detta inlägg postades i Gården.

12 comments on “Min pionrabatt!

  1. katrine på Linderödsåden skriver:

    Pioner hører jo så absolut til i en gammel bondehave. Jeg fandt også en gammel pion i græsset og satte den i sikkerhed i köksträdgården mens vi byggede på huset. Bagefter delte jeg knolden i to og satte dem i rabatten foran huset. Det tog 3 år før den blomstrede igen! Jeg vover nok at dele dem igen om nogle år. Måske for at bygge med andre gamle sorter.

    • Sophie skriver:

      Ja visst gör de, jag har svårt att tänka mig en gammal trädgård utan pioner. Jag skulle också vilja ha två stora pioner på varsin sida om trappan till verandan sen…

  2. MrsUniversum skriver:

    Pioner kan verkligen vara älskansvärda. Jag älskar dem skarpt. Min första pion köpte jag från Holland i tonåren. Efter sju år i norrländskt klimat och en kortare flytt blommade den. Nu kommer den varje år vid föräldrarnas hus där den är kvar.
    En lång välkomnande pionrabatt är underbart!

    • Sophie skriver:

      Åh vad roligt att ha en som har följt dig så länge. Tänker mig att fylla hela längden med bara pioner. Kan hända att jag sätter nån växt som täcker mellan dem vi får se Just nu ska jag samla på mig flera och gräva upp en ordentlig rabatt och befria dem från ogräs…bara!

  3. Asta skriver:

    Pioner är en av mina favoritblommor också. Man kan väl inte låta bli att älska pioner? Är så nöjd i år för två nya som jag köpt blommar båda två. Den ena med bara en blomma och den andra med tre, men i alla fall. Det måste ju innebära att de trivs.

    • Sophie skriver:

      Ja man tycker ju det, att de borde trivas om de blommar. Min ena som jag fotade igår som bara var en stor rosa knopp har faktiskt hunnit slå ut tills idag och det tycker jag var väldigt kul. Hoppas de andra slår ut snart också och att de sen tar sig snabbt och rejält.

  4. Mamma skriver:

    Jag säger bara: rhodendendron…(stavade jag nu rätt 🙂 Du skulle se det rosa/lila havet vid dammen nu ❤

  5. Camilla skriver:

    Pioner är fantastiskt vackra! Jag har 4 olika i min trädgård i Stugan, men nu blev jag inspirerade att skaffa ännu fler 🙂

    Ha en toppen dag!
    Camilla

  6. Emma Forsbacka skriver:

    Måste också skaffa mej pioner, de är helt underbara!

Kommentera

