Ljust och fräscht!


Jag önskade mig en bok när jag fyllde år och den fick jag. Boken är Ljust & Fräscht-boken av Fredrik Lindström och Henrik Schyffert. Jag har i princip sträckläst den och skrattat högt flera gånger. Jag skulle gärna sett deras show med samma namn men det blev inte av så att nu kunna läsa boken istället är kul.

De sätter fingret på helt rätt ställe flera gånger och man känner så väl igen saker som förekommer igen och igen i inredningsreportage och på en hel del bloggar och ändå karakteriseras som peronligt och unikt. ”Alla” inreder för att få ett personligt och unikt hem men i slutändan visar det sig att det blev precis som alla andras… Som det står i boken har inredningstrenden inte varit så enhetlig i Sverige sen funkistiden.

Jag kan ärligt säga att jag själv inte känner igen mig i något av boken på det viset att jag skulle vara en av dem som de beskriver… herregud vi har ju varken öppen planlösning eller ett vitt kök, inte har vi gardinlösa fönster eller hyllor och byråar i planhyvlad ek eller valnöt och ingenstans i vårt hem finns glaslyktor för värmeljus från Ittala eller myranstolar runt köksbordet. Vi har inga öronlösa kaffemuggar och inte några köksdetaljer i borstad stål… 🙂

Jag kan dock känna igen mig i själva känslan av att man renoverar för att få det bättre. När vi är klara med köket då kan jag safta och sylta, det kommer finnas tid till det då. När vi är klara med ovanvåningen och har trevliga sovrum och ett fint allrum då kommer det finnas mycket tid för mig att hålla på med mina hästar… Jag tänker ju så fast jag vet att när vi väl kommit dithän är det dags att göra nåt annat och sen nåt ytterligare. Även om vi tycker det är kul att renovera och göra det vi gör så finns en längtan efter att bli klara och få det bättre. Vi kunde ju nöjt oss med att ha det som vi har det, kanske målat om bara. Fast jag tror ju inte att vi hade blivit lyckligare av det i och för sig… för mig är det viktigt hur det ser ut hemma (fast det är otroligt svårt att tro just nu :-D) och jag vill ha det exakt rätt överallt. Såklart vill jag att mitt hem ska vara personligt och unikt och ibland gör jag medvetna val där jag väljer bort saker bara för att så många andra har just det (som liggande fasat kakel i köket till exempel) men fenomenet med dagens inredningsideal är ju egentligen tvärtom. Folk väljer det som andra har och det blir inte alls personligt för det ser ut som så många andras hem.

Det är svårt att skriva om det här för det uppfattas säkert som att jag raljerar över andras inredningsval men var och en får göra precis som de vill. Jag inreder på mitt sätt och är väl medveten om att det finns ofantligt många människor som tycker det är förskräckligt fult och det kan säkerligen uppfattas som opersonligt att ”härma” en stil som rådde för ungefär 100 år sedan, jag inreder ju inte enbart efter eget huvud utan följer ju faktiskt gamla inredningsideal i mångt och mycket. Det jag tycker är faschinerande med dagens inredningstrender dock är just det faktum att det framställs som om det skulle vara individuellt inrett i så många sammanhang när det i själva verket inte är det.

Boken är verkligen läsvärd så läs den gärna. Boken har många foton och det finns flera listor och exempel på typiska eller otypiska inredningsdetaljer som är väldigt roliga.

7 comments on “Ljust och fräscht!

  1. TorpSara skriver:

    Vi kanske kan ordna det där med showen till hösten, när den går på Cirkus 😉

  2. Emma Forsbacka skriver:

    Har också velat läsa den boken…

  3. Asta skriver:

    Hm – tillhör det ljust- och fräschtrenden att inte ha gardiner? Då är jag nog en sådan person i alla fall då, för jag har aldrig gillat gardiner. Gillar överhuvudtaget inte att ha en massa onödigt tyg som ska samla damm. Och rostfria vitvaror har vi också! Lika bra att börja måla vitt kanske.

    • Sophie skriver:

      Åh men Asta alla de andra ”kriterierna” ligger din stil ju långt ifrån… du har ju både tapeter och ett grått kök. Dessutom vet jag ju att du har gardiner i vissa rum och att du inte använder slipstrykningsfärg heller… 😉

Kommentera

