Så långt frid och fröjd!


I fredags fyllde jag år och i lördags hade vi kalas. Eftersom vi hade kommit så långt med köket redan under helgen innan bestämde vi oss för att verkligen försöka komma så långt som möjligt och kunna visa ett städat och något så när inrett kök på kalaset. Jag bestämde också att jag inte skulle visa kulören det slutligen blev på bloggen förrän efter det så att de som kom fick se den utan förhandsvisning. Så medans jag målade och grejade satte Mats golvlist och foder runt dörrhålen (jag återkommer i ämnet senare för arbetet med det kräver ett eget inlägg) Taklisten hann strykas en gång nere men vi hann inte sätta upp den. Vi skruvade dit alla handtag på de undre skåpen och vi började flytta in en hel del saker i lådor och på hyllorna. Jag har inte målat klart luckorna till väggskåpet så där är det för tillfället öppna hyllor vilket ser ganska bra ut så länge jag har så färgmatchade saker i skåpet som jag har nu.

Vi limmade dit bakkanten på marmorskivan och sedan pyntade jag lite med en del saker som jag hann få fram. Vissa saker kommer vi ha kvar andra är bara tillfälliga. Nu när kalaset är avklarat och jag har fått lite ”öga mot öga” reaktioner på färgval och utseende är det dags att ni också får se.


Vi har bara kommit halvvägs i inredandet men det känns ändå så väldigt trevligt och ombonat tycker jag.


Med den grönare väggfärgen kom marmorskivan fram mer och porslinsknopparna på skåpen syns ordentligt. Bakkanten gjorde verkligen sitt till för att förhöja intrycket av skivan också. På väggen ovanför marmorskivan ska det sitta en vägghylla på konsoller så att man kan ha lite grejor som används där.


Den här verktygsskivan i kockums färger har jag längtat efter att få sätta upp ända sedan jag köpte den i höstas. Bakom höganäskrusen ska det sitta en marmorkant så frot vi får den. Vi kunde inte beställa den när vi beställde resten eftersom köket inte är helt i vinkel och vi måste mäta nu på plats hur den ska se ut. Vi tror att den ska gå fram till framkanten och att fodret ska kapas så det går mot kanten istället för att kanten ska sluta mot fodret.


Diskbänken och väggskåpet. Innuti väggskåpet är den kulör som vi hade på köket i andra strykningen. Den fick vara kvar där för det behövdes inte fler strykningar egentligen. Ska bli roligt att se hur det blir med luckorna på skåpet sedan.

En del av köket så som det ser ut idag. Efter kalaset tog vi ett par dagars paus för det var så fantastiskt skönt att ha ett fungerande och rent kök som inte var belamrat med byggmaterial och verktyg… fast nu är vi igång igen med att få klart även de sista detaljerna.

12 comments on “Så långt frid och fröjd!

  1. katrine på Linderödsåden skriver:

    Nøj hvor er det blevet flot. Det må være fantastisk at tage køkkenet i brug. Flot vandhane 🙂

  2. Manni skriver:

    Oj vad fint! Lite Carl Larson stuk tycker jag. Ni har gjort ett fantastiskt jobb med er kök. Kom ihåg att njuta ibland så ni orkar med resten av huset också. Manni

  3. EvaM skriver:

    Åh, vad härligt med ett kök som inte är ”lantligt vitt”. You go girl!

    • Sophie skriver:

      Tack! Jo jag tycker ju det blivit lite för mycket av det lantliga vita i inredningen idag så lite motpol kan nog vara bra 😀

  4. stella skriver:

    Fantastiskt fint! Äkta känsla, njut!
    (jag blev jätteinspirerad tll mitt eget kök).

  5. MrsUniversum skriver:

    Härligt med det gröna köket!!!
    Kockums-setet är super. Jag har delarna men inte skivan,, knivarna är superba.

    • Sophie skriver:

      Jag har inte provat ännu hur verktygen är. Vet du något om skivorna? Jag har två potatisskalare så jag gissar att det egentligen borde varit nåt annat på en av de krokarna. Sen har jag sett lite olika varianter av de här och potatisstöten tror jag inte hör till heller på riktigt. Har du andra saker till din?

  6. Asta skriver:

    det här hade jag missat. Härligt grön färg. Hur ska ni göra med golvet? Måla också eller?

    • Sophie skriver:

      Nej golvet ska skuras. Jag tänkte måla först men jag är väldigt förtjust i skurgolv och trasmattorna ligger så väldigt bra på det… har man hund, barn och katter får man göra vad man kan för att hålla mattrona på rätt plats. Dessutom kan jag ju måla senare om jag ångrar mig…

Kommentera

