Vedspisen blir som ny.


När vi kommit så långt som att det började bli dags att städa bort allt och få köket att fungera var det även dags att ge vedspisen en omgång så den blev ren. Vi flyttade den dirket från ovanvåningen och ner i köket och jag hade inte brytt mig om att tvätta den så den kunde sett ut nästan hur som heslt under allt damm och alla fläckar. Spisens framsida och luckorna nertill är emaljerade medans hällen är gjutjärn såklart. Jag skurade av det emaljerade med såpa och en tandborste så jag kom åt i alla skrymslen och vrår. I och med detta plockade jag också ner alla lösa delar som luckor och asklåda samt plattorna som blivit kvar där uppe. Nu fick vi alltså se spisen komplett på plats och det gjorde ju den betydligt trevligare bara det.


Inte så ren precis. Byggdamm kan förstöra intrycket av även den finaste detalj.


Utan plattor och lite rostig och dan. Här syns också att det inte finns tillstymmelse till lera på ugnstaket.


En blank och ren spis som blev mycket renare än vad jag trodde. Den ser nästan som ny ut om man bortser från slitaget där man öppnat vedluckan med spiselkroken.

När jag plockade bort plattorna från hällen där uppe upptäckte jag att den ena var trasig där man ska lyfta den med spiselkroken. Jag tänkte att det gjorde ju inte så mycket eftersom jag har en likadan spis ute i torpet och jag kunde byta med den så den blev hel nu i köket. Sen när jag skulle börja rengöra så kollade jag i ett skåp bredvid där vedspisen stått på ovanvåningen där jag lagt i plåtarna och en del ringar mindes jag. Där låg också mycket riktigt en del ringar och de visade sig vara kompletta till de två mindre plattorna så jag kunde använda dem istället för de hela större plattorna som man ju säkert bytt till för att det blev enklare och tätare.


Så här såg den ut när den stod där uppe med större hela plattor.


Nu ser det istället ut så här med fler ringar och nysvärtad och fin är den också.

Det enda som saknas nu är ugnsleran och sen att vi borde dra nytt bruk i murstocken förstås…

2 comments on “Vedspisen blir som ny.

  1. Lis skriver:

    Hur ser brännjärnen ut då? Kolla att de inte är spruckna. /Lisa.

    • Sophie skriver:

      Brännjärnen ser fina ut vad jag kan se. Jag tror inte spisen har använts så mycket, åtminstone inte på väldigt länge.

Kommentera

