Gräsligt grönt!


De två första färgerna jag blandade till var vi inte nöjda med. Den första blev för blågrön och den andra blev lindblomsgrön och vi tyckte väl i och för sig när vi målade upp den att det såg ganska bra ut men att den var lite för grön. Tanken var att blanda i lite grön umbra för att smutsa färgen något. När jag gav mig på att blanda färgen till sista strykningen började jag därför med hälften var av kromoxidgrön och järnoxidgul och sen hällde jag i vitt. Tyvärr lyckades jag på första föröket hälla i för mycket vitt och sen fick jag försöka hjälpa upp det med att blanda i mer av den gröna och den gula…som tog slut innan jag fått ett bra resultat. Därför provade jag att hälla i lite av oxidgrönt och gulockra istället och sen hade jag plötsligt fem olika pigment i färgen. Den såg ändå ganska bra ut men det började bli sent så jag väntade tills dagen efter med att börja stryka taket…då såg den plötsligt brungrön ut när jag strök ut den. Olivgrön men med mer brunt kan man nog säga. INTE BRA!! Och pigmenten var slut. Inget annat att göra än att beställa nya. Jag beställde denna gången Ottossons istället för Gysinges eftersom jag tycker bättre om den färgen att arbeta med och har tänkt byta ut mina färger efterhand som de tar slut. Där fanns kromoxidgrön men jag hittade inte järnoxidgul utan tog istället herrgårdsgul. Jag köpte via Byggfabriken så de hade kanske inte alla färger i sitt sortiment.

Eftersom vi nu fick vänta på färgen (som ändå kom på 3 dagar) gjorde vi annat som att installera diskmaskinen och lägga diskbänken på plats. Vi la också dit marmorskivan och Mats kaklade bakom vasken. Blandaren kom Niklas också med och vi fick äntligen vatten i köket. Kylen och frysen sattes på plats i sin nisch. Det blev lite bakvänd ordning för vi hade ju tänkt att vi skulle måla allt klart först för att slippa täcka och vara rädda om ytorna när vi målade men det gick bra ändå.

Fördelen var också att vi nu kunde se hur den gröna som vi hade på väggarna blev tillsammans med marmorn och kylen och frysen samt kaklet till exempel. Även om vi tyckte att den gröna var för grön när vi hade målat upp den så blev den efter några dagar inte alls bra längre, man vänjer sig väldigt mycket från det att man ser första intrycket. Den blev mesig och feg och tog ingen plats alls i köket. Allt som placerades intill den försvann liksom och det blev inga kontraster mellan olika material.


Här ser man marmorskivan och väggen som är målad två gånger. Det blir inga tydliga kontraster mellan de olika materialen eller hur?

Det blev helt enkelt slätstruket i köket och detaljerna som vi lagt så mycket möda på syntes dåligt. Så när den nya färgen kom hade jag bestämt mig för att prova en kraftigare grön istället. Den hade varit uppe för diskussion innan men då tyckte vi att det blev för mycket med en så kraftig färg. När jag började blanda hade jag fortfarande tanken med gult och grönt och sen uppblandat med vitt men istället testade jag att måla upp lite på väggen innan jag hällde i det vita. Så hälften kromoxidgrön och hälften herrgårdsgul ungefär provade jag. När Mats kom in var jag säker på att han skulle slå bakut, jag gillade det men jag trodde inte han skulle vilja ha så grönt…helt fel! Han tyckte direkt att det var mycket bättre än alla tidigare försök och jag började måla. Det var uppenbart direkt att detta var en färg som stämde med vår tanke om köket för ju mer jag målade desto bättre blev det och plötsligt hade vi ett kök som inte alls såg ut som vi tänkt oss det och ändå var precis som vi ville ha det!


Här är väggen struken den tredje och sista gången och man kan nog kalla färgen bladgrön…


…iallafall om man jämför med liljekonvaljens gröna blad!

2 comments on “Gräsligt grönt!

  1. Mamma skriver:

    Ser du på bilden att hyllan blir lilaaktig?

Kommentera

