Jordkällaren tömd.


För några veckor sedan tömde jag jordkällaren på den allt annat än trevliga inredningen. Jag tänkte att om jag gör rent och börjat stöka där inne så flyttar förmodligen en del av spindlarna och golvet har en chans att torka upp ordentligt. Den inredning som fanns var genomrutten och nästintill förvandlad till jord igen och det fanns en del riktig jord i källaren dessutom. En del hade trillat in genom ventilationen/potatisnedkastet i bakkanten och en del kommer klart från de rotfrukter som förvarats där inne. Jorden höll kvar fukten i golvet och gjorde att det inte torkade, att ventilationen dessutom var nästan igenväxt gjorde ju inte saken bättre.


Den gamla inredningen höll knappt ihop och smulades sönder när man tog i den fast den inte såg så dålig ut när man tittade på den.


En hel del terrakottakrukor och ett par fina ytterkrukor och två drickaflaskor kunde jag behålla allt annat slängdes.


En hel del skräp blev det som jag körde till tippen. Äckligt och det luktade så illa och ruttet.

Efter att jag fått ut allt som inte skulle vara där och sopat tak, väggar och golv rent från spindlar och jord såg det riktigt trevligt ut. Fuktigt på stora delar av golvet där jorden legat men nu efter några veckor har det torkat upp helt. Jag har låtit dörren in stå öppen dygnet runt nu sen jag tömde där. Inte rätt egentligen men eftersom jordkällaren stått oanvänd så länge måste jag försöka bli av med all lukt och fukten. Fönstret som vi funderar över kan nog mycket väl vara från att jordkällaren byggts som skyddsrum. Vi gissar att den är byggd samtidigt som kraftverket i byn och det byggdes mellan 1941-1945, alltså under kriget. Fönstret var iallafall isolerat på insidan med ett par gamla hängslebyxor och en vinterjacka, då detta kanske inte räckte fullt ut hade man pregat in en del gullfiber också. Ytterbågen är helt upprutten men innerbågen verkar ha klarat sig ganska bra. Vi får försöka lösa det på nåt sätt tills det är dags att använda källaren.


Fönstret från utsidan. Massor med snäckor har bott i smygen och ytterbågen är i väldigt dåligt skick.

Hålet i bakkant som troligen använts som ventilation och potatisnedkast syntes det inte mycket av när jag började röja men jag grävde bort alla växter och den jord som vallat över och dolt ingången. Jag tog även bort en del som föll över från taket så att det inte ska rinna in vatten i källaren.


Kirskål och nässlor och massa gamla växtdelar som nästan fyllt igen hålet helt.


En tydligare öppnng och förhoppningsvis en bättre ventilation i källaren så att klimatet kan bli torrare.

Jag hoppas det håller sig torrare nu och att jag slipper åtgärda fukten från taket på något sätt. Ingen blir gladare än jag om vi slipper blanda in nya material och kan använda den som den är.

2 comments on “Jordkällaren tömd.

  1. Margareta skriver:

    jättefint!!!

Kommentera

