Just nu går det ruskigt dåligt…


men det har ni ju säkerligen märkt eftersom jag inte skrivit på länge. Fast det är inte själva arbetet hemma som går dåligt utan bara bloggandet faktiskt. Tiden räcker inte till för vi har lagt all tid på att bli klara med köket och det har resulterat i att vi har kommit riktigt långt. Nu ska jag uppdatera för det har som sagt hänt en hel del sen jag senast visade en bild på köket.

Sist ni såg var det så här det såg ut.

Två strykningar var gjorda i köket och jag var inte helt nöjd med kulören. Jag tyckte den var för skarpt grön, speciellt när den kombinerades med den vita pappen på golvet och därför hade jag bestämt mig för att behålla taket grönt som det var men något lite ljusare. Väggarna skulle få ungefär den färg de hade men något dovare. Det kändes långt borta att ha ett fungerande kök! Här kommer en liten snabb resumé av en del vi har gjort sen dess.


Väggskåpet har kommit tillbaka på sin ursprungsplats. Det var väldigt fint innan och det kändes nästan lite fel att sätta upp det på den fina panelen men det blev verkligen bra när det kom dit.


Elektrikern har varit här och dragit ström och satt upp eluttag, men det är ett tag sedan för det gjordes ju innan diskmaskinen installerades såklart. Vägguttagen är nytillverkade i plast och vi köpte dem i somras på Gysinge i deras fyndhörna. Först när jag kom hem och fick se dem uppe i köket tyckte jag de var jättestora och klumpiga men det är märkligt vad ögat vänjer sig fort, nu tycker jag de passar in bra.


Ytterväggen som var den enda vi hade kvar att sätta väggmaterial på är klädd med pärlspont den också. Här kan man se att vi satt upp den gamla originalpanelen på en bit av väggen och resten är av den vi hyvlat upp själva. Här är den nya målad en gång medans den gamla inte är ommålad alls. Mats var inte glad när han satt upp den för den hade slagit och snott sig under tiden den stått i hallen sen vi tog ner den men det blev väldigt bra när det var klart.


I och med att ytterväggen fick panel tog vi även ut det gamla fönstret och balkongdörren och gjorde hålet där den nya pardörren ska sitta när den kommer. Mats satte sedan tillbaka balkongdörren provisoriskt så vi kan använda dörren och få in något dagsljus i köket. Det blev ganska mörkt när vi satte i bara dörren men det kommer bli ljusare sen för det är betydligt mer glas i pardörren. När vi rev ner väggbeklädnaden på ytterväggens insida upptäckte vi att det ursprungligen suttit två fullstora fönster i köket. Tyvärr kunde vi inte återställa detta eftersom vi inte fått in nån inredning där vasken ska vara då och det ena fönstret hade hamnat mitt i nuvarande duschen. Kanske hade vi gjort annorlunda om vi vetat detta från allra första början men jag är helt säker på att det kommer bli bra ändå.

En bit på väg mot ett fungerande kök och en liten uppdatering för er… mer är på väg!

2 comments on “Just nu går det ruskigt dåligt…

  1. Andrea skriver:

    Ett tips är att köpa elgrejer dirket från Gysinges leverantör, de heter Manufactum och ligger i Tyskland. Mycket billigare! Finns bara på deras tyska webshop, men jag kan inte ett ord Tyska men lyckades ändå! 🙂 Fick hem dem igår.

    • Sophie skriver:

      Jag kan inte heller ett ord tyska men kanske kan man få hjälp av nån… än så länge har vi klarat oss med begagnade återanvända och de uttag vi köpte i Gysinges fyndhörna men det kommer nog behövas nya såsmåningom och då blir det nog via Manufactum vi köper.

Kommentera

