310 dygn…


nästan ett helt år! Så många dagar har jag varit utan diskmaskin men idag den 12 maj är den äntligen installerad. Jag är SÅÅ nöjd över nåt så löjligt som en diskmaskin, men så har jag också diskat för hand och blivit tokig och haft mig i vårt mycket opraktiska kök under ett bra tag nu. Jag tycker inte om att göra saker omständigt för mig själv och att leva utan diskmaskin är en sån sak som jag har svårt att tänka mig… Det blir så mycket smidigare och enklare plötsligt när man kan ställa in disken direkt efter maten och inte behöver lägga tid på att stå och diska och inte har en full diskho så fort man inte tar hand om det omedelbart. Men nu fungerar den alltså… fast jag har redan diskat idag så det finns ingen disk! Premiärdisken blir kanske imorgon. 🙂

Idag den 12 maj är det faktiskt också exakt ett år sedan vi tittade på den här gården för första gången. Då hade Mats hittat den på hemnet några dagar tidigare och jag kände från början bara en klump i magen när han berättade om den, jag ville ju inte flytta igen, jag ville inte börja om och jag trivdes bra. Det kom inte som en överraskning att Mats letade hus på hemnet för vi hade diskuterat att vi skulle flytta upp till hans hemtrakter igen sen nästan ett halvår tillbaka men att det faktiskt dök upp något som verkade intressant gjorde det så mycket mer verkligt. Jag hade ju lite slagit bort det för att slippa tänka på det och önskade att inget skulle dyka upp så att vi slapp ta det beslutet.. sannerligen att köra huvudet i sanden eftersom Mats inte trivdes alls och mådde dåligt. Vi hade dessutom gemensamt bestämt att vi skulle leta efter nåt nytt i närheten av Strömsnäsbruk eller Traryd.

Sen gick det ju som det gick för det här objektet på hemnet var ju inte bara ett desperat försök av honom att hitta nåt att flytta till utan detta såg ju riktigt lovande ut.. och det tyckte jag dessutom innan jag ens fick veta att det fanns ett torp på tomten förutom sekelskifteshuset i 70-tals kostym… 🙂 Jag föll handlöst för huset och tyckte inte flytten var så tokig längre så vi ringde mäklaren för att höra oss för. Huset stod tomt och det var helt okej att köra upp och titta runt på gården utan att nån var med… Flera foton tog vi och sen satt vi hemma på kvällen och diskuterade och planerade och för min del var huset redan vårt.


Den allra första bilden jag tagit på huset… ett år sedan idag! Väldigt stor skillnad på hur långt våren kommit. I år har blodboken till vänster slått ut helt för ett tag sedan och björkarna bakom huset också.


Det lilla brunnshuset på gården och några av barrträden som finns överallt i trädgården.

Torpet och barrträd.

Backen bakom torpet som är fantastiskt vacker.


Kanske lite konstiga motiv men många bilder på husen fanns ju på mäklarens sida så vi ville ju ha med annat.


En Kejsarkrona. Det enda som kommit längre då än vad den gjort nu. Iår har den inte ens knoppar men det beror nog på att den inte fått stå riktigt ifred.

Torpet, åh vad jag tycker om torpet!

Det känns fullständigt omöjligt att det gått ett helt år och att vi innan dess inte varit här nånsin. Så känns det verkligen inte nu… Det känns ibland också orimligt när jag tänker på vad vi har gjort här sedan vi flyttade hit och att vi hunnit allt det på mindre än ett år. 7 juli fick vi tillträde så det är ett tag tills vi firar ett år som boende här. Affären gick fort som bara den och kanske har vi inte riktigt landat ännu i vad som hänt under den här tiden… men rotade är vi iallafall här och här ska vi bli kvar!

4 comments on “310 dygn…

  1. Emma Forsbacka skriver:

    Så skönt att ha hittat sitt drömboende!

  2. Andrea skriver:

    Hej! Tack för din kommentar ang linoljefärg. Antal lager och torktid beror säkert på vad man har för underlag, hittills har jag bara målat på redan målade ytor, en gång rött och andra gången mörkbrunt, vilket gör att fler lager behövs och materialet inte absorberar nästan någonting vilket antagligen förlängde torktiden. Har du provat äggoljetempera? Alla är så positiva till den.

    Andrea

    • Sophie skriver:

      Nej jag har inte testat äggoljetempera. Jag har köpt en påse men inte hittat nåt att måla ännu. Tycker också att det verkar vara en riktigt trevlig färg att använda.

  3. Andrea skriver:

    Ah! Smart att ställa penslarna i vatten! Jag har ibland stoppat dem i en plastpåse men det blir så klibbigt… Tack för alla tips! Jo, jag vet att linoljefärg är otroligt drygt, äggoljetempera är det också, men går kanske ändå åt dubbelt så mycket. Fast så är den kanske 3-4 gånger billigare. Jaja.. Ska prova äggoljetempera och se vad jag tycker om den! 🙂

    Ha en trevlig helg!

Kommentera

