Porslinsknoppar


I köket har jag tänkt mig små vita porslinsknoppar. Enkla men fina som inte gör för mycket väsen av sig. Vi vill ha knoppar eftersom de ger mindre slitage på luckor och lådor än vad handtag gör. Sätter man handtag rör man hela tiden vid lådan eller luckan när man ska öppna och det ger att man får avskavd färg runt alla handtag efter ett tag. Patina kanske och normalt slitage men jag tycker ändå det är synd, slitage och patina kommer ändå med tiden till vårt kök.

Jag har kollat runt lite bland byggnadsvårdsbutiker och beslagstllverkare och hittat några som har den form jag tycker om. Jag vill inte ha bulliga och runda utan den lite nättare modellen. De som Gysinge säljer är väldigt fina och nästintill likadana finns hos några andra också. Gysinge tar 95 kr för sin lilla som har en diameter på 24 mm. Jag vill att knopparna ska skruvas fast från framsidan med en vanlig spårskruv i mässing och alltså inte fästas med en beslagssskruv med bricka från baksidan.

Enetorpets Byggnadsvård säljer från Sollefteå Antik som har en modell som kostar 91 kr styck men som är just den där bulliga modellen som jag inte gillar. Den har dessutom en slät ”bricka” fram och ingen skruv.

Man kan genom att leta lite på nätet hitta stora prisskillnader på de här knopparna och de billigaste jag hittade kostade 17 kr styck och säljs hos Slöjd och Byggnadsvård på Nääs. Även Lundagård hade väldigt bra pris. 2,5 euro per styck vilket blir ungefär 22 kronor.

Just när jag satt och letade bland alla bilder på nätet efter knoppar dök det även upp en auktion på Tradera och där såldes 10 knoppar, helt oanvända och med skruv. Jag mailade säljaren för att höra om hon visste vilken butik de var köpta i så jag kunde köpa fler eftersom jag behöver 20 stycken men det var så länge sen hon köpte dem. Jag slog till ändå och fick betala 87 kronor inklusive frakt för dem. Alltså mindre än 9 kronor styck.


Igår kom det ett litet paket på posten…

De har en diameter på 25 mm och kanske är de lite för små nu när man kan hålla dem vid lådfronterna eller luckorna. Men vi kommer testa och skulle vi inte gilla det är det bara att byta. Eftersom här nu inte fanns till hela köket har jag letat upp andra som är så lika som möjligt (vilket gick att hitta från flera olika butiker) och sen gör vi så att vi sätter dessa från Tradera på ovanskåpet (där går 8 stycken så 2 blir över) och sen har jag beställt 12 ytterligare att sätta på nederskåpen. Jag tror inte det gör något om de inte är exakt likadana. De jag har beställt kommer från Byggfabriken och kostar 28 kronor styck. Dessa har svart skruv men vi kommer att byta till en mässingsskruv istället. Att jag beställer på byggfabriken beror på att jag ändå skulle beställa annat där och då passade jag på, 28 kronor tycker jag dessutom är ett väldigt bra pris.

2 comments on “Porslinsknoppar

  1. Mimmi skriver:

    Jag tycker det blir mer liv när inte allting är exakt lika, så gjorde man förr, tog det som man fick till bra pris och sen kompletterade så billigt man kunde.
    /Mimmi

    • Sophie skriver:

      Det håller jag med om, man ser det ofta i gamla hus det där att allt inte är lika. Just det som gör att det finns en viss charm tror jag.

Kommentera

