Fasat vitt kakel.


Ovanför vedspisen och hällen samt bakom diskbänken har vi bestämt oss för att vi ska sätta kakel. Dels är det väldigt tidstypiskt med vita kakelplattor bakom vedspisen i ett sekelskifteskök och dels är det ruskigt praktiskt att kunna torka av kakel från stänk istället för målad putsad yta. Bakom diskbänken är det också av praktiska skäl. Att istället ha vår breda pärlspont hade gett en hel del merjobb och eftersom pärlan är ganska stor hade det enkelt kunnat rinna ner en del stänk bakom skåpen.

Nu sitter det runt vedspisen på ovanvåningen och runt vedspisen på ovanvåningen i torpet slätt tjockt vitt kakel där vissa plattor har rundade kanter. Det allra mest korrekta hade varit att ta dessa eller likadana plattor även till vårt kök eftersom de ”hör ihop” med vedspisen som är en slät emaljerad modell men varken jag eller Mats tycker de är så fina och för att få ihop tillräckligt hade vi varit tvungna att ta sönder kaklet ute i torpet också och det har vi tänkt låta sitta där. Alltså fick vi komma på nåt annat.

Jag är väldigt svag för fasat kakel (ja Mats också faktiskt) och i köket i Strömsnäsbruk satte vi rektangulärt sådant av märket Biselado, det köptes då via Bauhaus och fanns i formatet 10×20 cm. Jag har för mig att vi betalade runt 200 kr per kvadratmeter då 2004. Sen till köket på Ekenäs var tanken likdant kakel och jag letade då (det på Bauhaus hade utgått och fanns bara i mindre format) efter liknande. Men sen började jag också fundera på att istället ta kvadratiskt fasat kakel. Mycket eftersom det rektangulära har blivit så väldigt populärt de senaste åren att det dyker upp i var och varannat kök nuförtiden. Jag har känslan av att det inte längre ses som ett gammalt klassiskt kakel utan som nåt modernt och inne. Då skulle det i vårt kök av många förmodligen ses som att vi ”bara” valt ett vanligt kakel som många väljer idag (Jag vet att jag är lite omständig och krånglig ibland :-)) Har man ett lantligt kök idag ”ska” man också välja rektangulärt fasat kakel och jag tycker det är lite trist med ett kakel som är så vanligt så därför letade jag alternativ.

Jag började alltså fundera på detta redan när vi planerade köket på Ekenäs och letade då upp priser på sånt kakel. Naturligtvis hittade jag nu inte samma hemsida men jag hittade istället en annan tillverkare som dessutom hade en återförsäljare i Markaryd vilket är närmaste samhälle. De hade till och med provplattor hemma… Jag beställde där och nu ligger det hemma och väntar på att bli uppsatt. Priset på kaklet var 370 kr per kvadratmeter och det är ett väldigt bra pris, tillverkaren är Dekora. Det ultimata valet hade väl varit Gysinges vackra tjockare plattor som har en betydligt markantare fasning men jag är inte beredd att betala 1640 kr för en kvadrat även om vi nu inte behövde speciellt mycket. Sätter man plattorna med minimal fog och använder vit fog framträder ändå fasningen tydligt.

Vi har valt att sätta kaklet i halvförband vilket innebär att varannan rad är förskjuten en halv platta mot den förra raden. Det är väl mest en smaksak egentligen om man sätter dem rakt eller förskjutet men vi tycker det är snyggast så och plattorna på våra två vedspisar sitter just i halvförband. Enligt Gysinges sättningsbeskrivning använde man så kallade halvplattor när man sätter i halvförband. Det är plattor som är hälften så stora som de kvadratiska plattorna och som har fasning på alla fyra sidorna precis som dem. Detta ger en snyggare kant än om man skär en hel platta på mitten. Det här hade jag inte tänkt så mycket på men så kom jag på att Dekora även har plattor i formatet 15×7,5 cm vilket ju är just en halv. Alltså har vi räknat ut hur många såna vi behöver och kommer sätta dem där det behövs. Dessa plattor är inte tänkta till detta men passar utmärkt, de var nästan dubbelt så dyra som de kvadratiska (ca 640 kr/m2) men eftersom vi behöver 8 plattor blir det inte många kronor av det…

Så fort vi fått hem dem och plåten runt vedspisen och hällen är linoljebränd och monterad kan vi kakla och det ska verkligen bli roligt att se hur det blir.

Kommentera

