Luckorna till väggskåpet.


Nu när skåpet målats två gånger var det dags att börja på luckorna till skåpet. Åtta luckor som ska befrias från de i mitt tycke fula listerna och knopparna samt den tjocka blanka färgen.

At ta bort beslagen var enkelt de var ju bara skruvade. Listerna var sannerligen enkla att ta bort också. De satt limmade och med små små stift som var intryckta i både listerna och luckan men limmet var så torrt så det var nog mest färgen som höll dem på plats.


Äntligen borta…


Så här såg det ut utan lister och knoppar. En bit på rätt väg iallafall.

Efter att lister och beslag var borttagna fick min trotjänare varmluftspistolen och en spackel arbeta med dem. Det var ganska enkelt att få bort färgen också. Luckorna har varit både laserade i nån träimitation, ljusblå och beigevita, allra underst fanns de gröngrå spår jag hittat tidigare. Det gråa som syns på fotot ovan är limmet som höll fast listerna och inte färg. Den beigevita färgen tillkom samtidigt med listerna och är väl troligen från sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Innan dess har de varit nästan babyblå och desförinnan alltså laserade i träimitation. Dörrarna in till köket visar upp samma färgspectra där man kan se de olika färglagren men där finns ju dessutom de lager som tillkommit innan 1952 när skåpet sattes in.

Luckorna är av masonit. Både invändigt och utvändigt sitter det en masonitskiva och dessa är fästa på en träram. Jag tänker inte titta efter men troligtvis är väl luckorna således ihåliga. I och med att jag skrapade bort färgen kunde jag få bekräftat att det suttit just snabelbeslag på dem och att det var den kantiga modellen. De är lagade med en rund plugg som är limmad i hålet där beslaget tidigare suttit och jag är rädd att jag förstör luckorna om jag försöker få bort den. Den är ordentligt ditsatt och masonit kan ju vara ganska ömtåligt, kanske fläker jag sönder masoniten om jag försöker. Det får alltså bli porslinsknoppar på även de här luckorna.


De små luckorna är klara för ny färg men de stora väntar ännu på att bli av med den gamla.

Det är drastiskt att avlägsna alla färglager så som jag nu gör på det här skåpet men det finns faktiskt inget alternativ. Den tjocka vitbeiga färgen måste bort för den flagar dels på flera ställen och dels är den så tjock att inga detaljer alls syns på skåpet eller luckorna. Den går inte att skrapa bort utan att den andra färgen följer med och det kan tyckas vara hårt att ta bort alla äldre spår men jag ser hellre att skåpet gå att återanvända och får se ut som det är tänkt än att det är helt utsuddat i konturerna av tjock färg och vi slänger ut det, nu är ju inte detta en kulturskatt heller kanske men jag tycker ändå generellt att man ska försöka bevara de spår som finns, nångång kommer ju det här skåpet att vara riktigt gammalt… Det är ett ständigt avvägande vad man ska behålla och vad man ska ta bort till förmån för något annat!

Kommentera

