Rosor och törnen.


Eftersom detta är vår första vår på den här gården är det väldigt spännande att gå runt och titta överallt och se om man kan hitta spår efter rabatter och växter. Eftersom jag sett foton på rejäla rabatter (främst runt torpet) så misstänker jag att här har grävts upp en hel del och flyttats till säljarnas trädgård (fast för många år sen och inte nu innan de sålde alltså). Det finns inga riktiga rabatter alls kvar men man hittar ändå spår av en blommande trädgård lite varstans.

Det äldsta fotot jag har på torpet är taget 1912 och där kan man se stora blommande buskar på södergaveln och mot baksidan. Skulle inte detta kunna vara bland annat buskrosor?


Fina rabatter som inte finns kvar.


På polaroidfotot från 70/80-talet kan man också se rabatten på torpets södergavel. Idag finns det bara blad efter krokusar och två påskliljor kvar. 🙂

Jag skulle vilja göra en rabatt på den sidan igen (men det får vänta tills vi bytt panelen så man slipper vara och trampa i den då) och då sätta gamla växter som skulle passa in där. För ett par dagar sedan var jag ute i backen på andra sidan torpet och hittade bland anant syrenbuskage men även vad jag tror är rosor. Att det är nån sorts ros det vet jag och jag tror inte att det är nypon men säker är jag inte. Ska bli intressant att se vad det blir av dem och om det kanske kan vara från trädgården från början.


En smal gänglig buske som jag hoppas ska blomma i sommar.


Närbild på blad och taggar.

Är det någon som vågar sig på en gissning fast det bara är blad än så länge?

Detta inlägg postades i Gården.

Kommentera

