Grönt är skönt!


Ingen diskussion om det och nu har jag bestämt mig för att taket ska få behålla sin gröna färg. Jag var ganska övertygad redan innan men efter att vi igår städat av och slängt ut den gamla naturfärgade golvpappen och istället lagt in mjölkpapp (alltså vit på en sida) så är det ingen diskussion. Tack alla som kommit med synpunkter, det är bra att höra andras åsikter för det är så mycket man inte tänker på själv.

Den naturfärgade pappen hade ungefär samma färg som det såpskurade golvet kommer att få (lite mörkare men ändå en mjuk ton) och det såg bra ut men när vi sen istället la in kritvit mjölkpapp blev det ett helt annat rum. Den gröna färgen som jag redan innan tyckte var för skarp och grön blev illgrön och hemsk. Allt ljus i köket blev grönt och det såg inte alls trivsamt ut. Nu är det visserligen byggbelysning men ändå. Alltså blir taket grönt och jag tror att jag kommer undan med en hel strykning dessutom. Jag tänker stryka de schellackade fläckarna och spacklet en gång bara fläckvis och sen när det har torkat så får hela taket en strykning med den färdiga färgen, jag tror att jag gör den något ljusare bara än väggarna så blir det lite skillnad i nyanserna.


Återigen svårt att återge, det såg mycket värre ut ”på riktigt” men man kan se här att plötsligt blev taket mörkast i rummet trots att det egentligen är ljusast än så länge.

Kommentera

