Söndagsvila.


Igår var jag hemma själv hela förmiddagen för Mats tog med barnen och åkte för att hjälpa sin syster och Niklas med en lekstuga de bygger. Jag bestämde mig för att måla andra strykningen klart i köket vilket inte borde ta så lång tid. Jag hade ju redan börjat på och målat en vägg så det var inredningen och den andra väggen kvar bara.


Så här såg det ut innan jag började. Det är bara det som är mörkare grönt som ska målas.

Problemet var att jag var tvungen att slipa och spackla först innan jag kunde börja måla. Förarbete eller underarbete är det absolut tråkigaste jag vet. Spackla kan jag faktiskt tycka är rätt kul men just slipningen är inte alls rolig. Det är bara jobbigt och blir smutsigt och dammigt överallt. Nu var det pärlspontspanel som skulle slipas också och även om det går snabbt att slipa av de fibrer som rest sig och lite ojämnheter sen innan så är det tråkigt. Mats har hyvlat upp panelen från gran och det innebär att det blir fler ojämnheter än om man väljer fur, å andra sidan slipper man dökvistar som trillar ut och man ska också slippa schellacka gran (fast jag våga de inte chansa och schellackade iallafall). De ojämnheter som blir kommer av att virket på nåt sätt vänder vid kvistarna och därför blir det fel när man hyvlar så det blir som små fördjupningar eller uppruggade partier över brädan. Har man riktigt vassa stål slipper man nästan helt ifrån det men det hade inte Mats denna gången och därför fick jag slipa och spackla en del. Efter tre timmar hade jag kommit så långt att jag kunde öppna färgburken. Då hade jag ändå fyra ställen kvar där det var större hål som jag fick spackla i omgångar som inte torkat klart ännu.


Slipat och spacklat och slipat igen… som synes en del att spackla men det är små små märken bara.

Jag hade kunnat hoppa över att spackla en hel del av de här märkena förmodligen, de hade kanske inte synts efter tre lager färg iallafall men jag vågar inte chansa efter att jag fick göra om väggarna i badrummet. Nu var den panelen mycket värre men jag gör hellre arbetet nu innan än upptäcker efteråt att det inte blev bra.

Så började jag måla… det är väldigt tillfredställande att måla köksinrednignen. Den är så välgjord och väslipad att jag bara behövde dra med ett fint fint sandpapper över ytan för att det skulle vara lent igen. Klockan 22.30 igårkväll var jag klar! Då hade det gått över 10 timmar sen jag började på förmiddagen och jag hade bara gjort kortare avbrott för mat och lite annat. Jag blev slutligen klar med sista spacklingen också så jag kunde måla hela väggen färdigt. Nu är det en enda strykning kvar på den här delen av köket sen kan vi lägga dit vasken och placera diskmaskinen där den ska vara… ohh diskmaskinsluckan har jag ju glömt att måla!! Sen kan vi börja använda åtminstone den delen av köket och jag kan sluta oroa mig för att förstöra porslinsvasken i tvättstugan.

Två strykningar är klara och färgen är…grön! Men svår att återge korrekt.

För grön är den dock. Den är väldigt lik den gröna i taket när man tittar nära men som synes på fotot är taket liksom dovare (en del beror på att väggarna är blanka ännu dock). Jag tror att jag genom att ha i lite grön umbra kan få ner färgen lite mer åt det hållet så den inte ser så färggrann ut. Taket är över 100 år så en viss förändring har klart skett på kulören så kanske är den ganska rätt ändå jämfört med originalet. Jag tycker dock att den gröna vi har nu på väggarna är för skarpt grön. Vi får se hur det blir i nästa strykning. Jag har varit orolig att köket ska upplevas mörkt med grönt tak och grönt på väggarna men nu när jag målat på väggarna och det börjar ta form så är det inte alls så. Nu funderar jag därför på om jag ändå ska stryka taket med samma som väggarna istället för vitt. Det har ju varit grönt i taket innan och det blir kanske trevligare med det ändå.

11 comments on “Söndagsvila.

  1. Eija skriver:

    Perfekt lindblomsgrön färg du fått till på väggarna, denna färg funderar jag också på i köket eftersom jag hittade grönt under masoniten som revs från köksväggarna…du har kanske skrivit hur du blandat till färgen i något tidigare inlägg? Modigt och vågat att ta in så mycket grönt i köket, men resultatet kommer att bli enastående, ni är så flitiga med nya huset så man blir helt matt!

    • Sophie skriver:

      Jo lindblomsgrön sa jag till Mats igår också att det var och det är en fin färg… bara inte den jag tänkt till vårt kök! 🙂 Jag tycker om kulören men tänker mig en mustigare och dovare grön ändå. Vi får se hur jag gör.

      Jag har blandat av ungefär hälften kromoxidgrön och hälften järnoxidgult och sen fyllde jag upp med vitt tills det blev lagon. Gissar att det är kanske 1 del grön 1 del gul och 6 delar vitt.

      Tack för berömmet, jag tror också det blir bra med allt det gröna fast jag var lite fundersam till om det skulle bli mörkt men det tycker jag inte alls nu att det är.

      Det är lätt att vara flitig när man saknar fungerande badrum, tvättstuga och kök… vi får väl se om vi håller samma tempo även i fortsättnignen. 😉

  2. Manni skriver:

    Jag röstar för vitt till taket, nu är det ju vår och ljusa tider men under vinterhalvåret kan det säkert upplevas som väl mörkt med också taket grönt.

    • Sophie skriver:

      Ja det kan ju stämma att det upplevs som mörkare då. Å andra sidan brukar jag överlag bli mer nöjd med de färgsättningar jag gör under höst och vinter för då väljer jag mörkare murrigare färger och de blir sen bra hela året… på våren tenderar jag att gå åt ett ljusare håll och det brukar jag ångra efteråt.

  3. Mimmi skriver:

    Måla taket grönt, tycker jag.
    Det är ju inte hela världen, om du tröttnar om några år går det alltid att vitmåla då.
    Vi är så vana vid att tak skall vara vita, det är härligt med lite färg på det!
    /Mimmi

  4. Helene skriver:

    Jag röstar på vitt tak! Det kommer återspegla dagsljuset fint ner på den gröna inredningen. Risken med för mycket grönt är att man ser lite ”illamående ut” när man vistas i det grönaktiga ljuset som blir. Speciellt i lampljus kommer det bli svårt att få riktiga färger, tror jag. Särskilt på foton. Hur det upplevs i verkligeheten är jag lite osäker på.

    Annars blir det kanon med grönt kök. Mysigt, varmt och vårlikt året runt!!

    • Sophie skriver:

      Det har jag inte tänkt på att man kanske ser illamående ut… just nu har vi ju bara byggbelysning och den är sannerligen inte smickrande, varken för kulören eller för oss som är i köket!

  5. Cecilia skriver:

    Beundran, beundran, underarbete är EXTREMT trist o tålamodsprövande. Antar att du kände dig oförskämt nöjd när du var klar.
    Varför inte behålla taket som det är? Den gröna färgen kommer att upplevas annorlunda inte bara i olika ljus beroende på lampor, dagsljusets kvalitet etc, utan alla delar i köket kommer att se olika gröna ut även om det är målat med samma färg så taket kommer inte att avvika.
    Mitt grönkök har väldigt många nyanser, nästan rena majgrönskerikedomen… o vi gillar det! Vänta o se hur ni trivs m taket. (inte kul att måla heller…)

    • Sophie skriver:

      Ja det är ju det men det måste ju ändå göras och ja jag kände mig mycket nöjd när jag var klar. 🙂

      Nej jag tror inte taket hade avvikit om vi hade behållit det som det är men det är väldigt fläckigt av nåt som läckt igenom från golvet ovanpå och de fläckarna var det lögn att skura bort hur jag än försökte. Därför vill jag måla för det är stora fläckar på kanske 30 cm i diameter och det ser inte alls kul ut. Annars kunde jag tagit det normala slitaget och spikhålen och mindre fläckar och allt men just de här stora vill jag inte sitta och titta på i fortsättnignen… tyvärr för jag hade hoppats på att kunna behålla taket från början.

  6. Sara skriver:

    Jag röstar på grönt tak!

    Jag blev faktiskt lite besviken när du tidigare skrev om färgsättning av sekelskifteskök samtidigt som du skrev att taket skulle bli vitt. Linoljefärgsmålade tak var ofta kulörta förr, så vill man vara tidstrogen ska man inte hålla tillbaka med färgerna. Vårt kökstak, också det pärlspont, var grönt tidigare, fast kanske något ljusare än ert. Pärlsponttaket i en av sovalkoverna var gröngrått. Sedan målade de förra ägarna över alla vackra, levande, färglada ytor (inklusive foder, lister, spegeldörrar, timmer mm) med tjock, vit färg… Det kanske ser bra ut på bild, men i verkligheten är det kallt och dött, oavsett årstid.

Kommentera

