Köket är ju på plats.


Mats lovade mig innan påsken att när den var slut skulle vi ha köket på plats och jag var tveksam men han höll sitt löfte. Köket som såg fullständigt kaosartat ut på torsdagen hann bli riktigt fint till måndagen.


Fredag morgon…

Efter att vi lagt golvet blev det bara så mycket trevligare. Vi kunde få rent och det fans ett helt golv att gå på. Sen hyvlade Mats pärlspont och började sätta upp den. Han inriktade sig på de två väggar som vi ska ha inredning mot så att vi skulle kunna komma igång med köket. Det blir så fint med den breda pärlsponten och det är väldigt roligt att Mats faktiskt har hyvlat den själv. Den är inte identisk med den gamla men man ser ingen skillnad ens när de sitter intill varandra.


Ena vägghörnet är färdigklätt.


Väggarna bakom inredningen helt klara, vi ska kakla bakom diskbänken så där sitter en bit gips. Ovanför ska väggskåpet sitta.

När väl panelen var på plats var det snabbt gjort att få dit inredningen. Eller den första delen krävde ju en del jobb förstås för där skulle ut eldosor, avloppsrör och vattenrör samt göras hål för diskmaskinens avlopp och vattenförsörjning. Mats har byggt socklar av trä, idag ställer man oftast inredning på färdiga plastben men det här känns ju betydligt trevligare fakiskt.


En del förberett och en bräda lagd i bakkant för att stoppa möss som kanske skulle trivas under skåpen annars.

Vi kommer sedan sätta en golvlist i framkant så sockeln kommer inte att synas. Det var lite nervöst när Mats skulle sätta borr och såg i skåpet. Tänk om det blivit fel… men sånt där blir jag alltid förundrad över att det blir rätt. Jag hade aldrig lyckats mäta mig fram till var alla hål ska vara på millimetern och säkert fått göra om och laga men Mats håller ju på med det på jobbet varje dag så han är klart rätt van.


Dags att såga ut hål för hoarna… även det blev rätt, på millimetern!

Vi har testat diskbänken och den passar exakt men vi lägger inte dit den förrän vi målat klart. Likadant med marmorskivan. De är bara i vägen och man måste vara rädda om dem. Mats har byggt upp en väggsida till diskmaskinen också nu till vänster om skåpen som diksbänken ska vila på.

Den andra inredningsdelen skulle vi inte göra några ingrepp i alls så där behövdes en sockel och sen skulle den på plats. Hålet den skulle in i var exakt så brett som inredningen så det har hela tiden gällt att få allt rätt och det blev super bra.

Arbetsbänken ser så lång ut. Vi har ju tagit bort ett högskåp där vid dörren så det blev ju en bit extra och det syns nu och det behövdes.

…måndag eftermiddag!

Så skönt det är att ha inredningen i köket. Dels blev det ju bättre plats i arbetsrummet där den stått och dels så vet vi ju nu att allt passar och kommer bli bra.


Mycket träfärgat för tillfället men snyggt blir det.

Nu är det målning som gäller för mig alltså och Mats har gett sig på de två andra väggarna som också måste göras klara. Just nu den med dörröppning in till mellanrummet och hålet för kylen och frysen. Kommer bli skönt när vi kan flytta dem från vardagsrummet men just nu är jag så nöjd bara med att ha fått skåpen på plats.

6 comments on “Köket är ju på plats.

  1. Manni skriver:

    Så himla snyggt det blir! Och vad mycket ni hunnit få gjort på kort tid.

  2. Tobbe skriver:

    Det blir grymt snyggt detta tror jag!

    Läser med spänning allt om köket. Vi kommer att behöva bygga ett kök nu i höst, och vi är inne på att använda oss av Åraslöv. Vi har en del konstiga vinklar att ta hänsyn till, och sen vill jag ha en djupare bänk än standard vilket inte är riktigt byggnadsvårdsmässigt korrekt kanske, men väldigt praktiskt.

    Lyckat till med det fortsatta köksbygget!

    • Sophie skriver:

      Tack! Det tror jag också. 😉 Jag är än så länge väldigt nöjd med servicen från Åraslöv. Man känner sig genuint personligt behandlad som kund. De kan säkert bygga efter era vinklar. Vi fick vår inredning på millimetern efter de mått vi ville ha. Egentligen vet jag inte om det skulle vara fel med en djupare bänk byggnadsvårdsmässigt men jag har aldrig ”behövt” det själv. Jag tycker det räcker gott med den normala ytan.

  3. Angelica skriver:

    Men oj oj oj så bra det blir! Va härligt med så fina skåp!! Lite färg på det så blir det kanon!!

    • Sophie skriver:

      Mmm det blir verkligen skillnad nu när färgen kommer på också… fast det är svårt att blanda till rätt nyans…ger mig på tredje försöket!

Kommentera

