Färgsättning


Förutom just utseendet på luckor och annat så är färgsättningen väldigt viktig. Nästan viktigare än hur inredningen ser ut kan jag tycka till viss del. Om vi nu skulle välja att måla vår inredning vit som ju är väldigt vanligt i lantliga kök idag så skulle vi inte alls få den rätta känslan av ett gammalt kök. Däremot kommer mörkare och mustigare färger troligtvis göra köket mer tidstroget bara med hjälp av kulören. Därmed inte sagt att det inte fanns ljusa kök kring sekelskiftet men det är (tycker jag) lättare att få rätt känsla med ett mörkare kök. Detta beror förmodligen mer på dagens ideal än på att det skulle vara mer rätt med en mörkare kulör. Idag ska lantliga kök vara vita, gräddvita, ljusgrå eller vaniljgula och lantliga kök är oftast inspirerade av sekelskiftet vilket gör att de delvis ser ut som det kök vi håller på med. Även om jag sett gamla kök med dessa ljusa färger så har det idag blivit så inne med de fägerna att de inte upplevs som så korrekta längre. Man tänker automatiskt nytt kök när det har någon av de färgerna precis som vissa andra färger är starkt förknippade med andra tider. Tillsätter man bara lite mer pigment i samtliga av kulörerna ovan så har man direkt ett helt annat kök och det ser bra ut men just det här allra ljusaste pastelliga skvallrar om åldern tycker jag.

Färgsättning är en del av byggnadsvården som jag håller väldigt öppen. Jag tycker man ska välja rätt sorts färg, alltså slamfärg, limfärg, linoljefärg, äggoljetempera eller övriga som tillhör de traditionella färgtyperna men så länge man väljer rätt färg kan kulören mer eller mindre kvitta egentligen. Kulören handlar helt och hållet om smak och är alltid möjligt att byta om man vill det. Man förstör inget genom att måla i en egen vald kulör jämfört med att måla med ”rätt” kulör. Som exempel att vi inte kommer måla vårt hus utvändigt med röd linoljefärg igen utan istället välja annan kulör men fortfarande linoljefärg. Att välja kulör fritt är inte samma som att jag tycker man lättvindigt ska måla över originalkulörer hur som helst dock. Våra originalmålade dörrar som vi satt i utbygget hade det varit synd att måla till exempel. Men vårt kökstak som måste målas vare sig vi väljer samma kulör eller inte där är det mindre viktigt hur vi väljer anser jag, det grå ju alltid att återställa den gröna om man vill eftersom det bara är färg och rätt sorts färg.

Nu tycker jag ju om att välja kulörer som är någotsånär tidstrogna och jag vill ju gärna ha en färgsättning i köket som kan passa till husets byggnadsår men jag väljer också kulörer som vi tycker om, vi hade inte valt den gröna om vi inte hade tyckt om den. Kökstaket har en vacker lugn grön färg som vi gärna vill använda så därför blir det grönt som det tidigare varit på skåpen och väggarna men vi målar taket vitt för att få ljusare. Jag har börjat måla och har hunnit grunda två väggar helt med en färg som inte alls blev som jag tänkt mig. Den är alldeles för blågrön men eftersom jag lyckades krångla till det alldeles när jag blandade hade jag över en liter färg att göra av med så jag har använt den fast den var fel. Den ska ju ändå målas över med två lager färg till. Jag bandade den på vitt, oxidgrönt och järnoxidgult. Tyvärr insåg jag först efteråt att jag hade tagit fel pigment, jag skulle tagit grönjord för att få vad jag var ute efter.


Första strykningen.

Nu har jag blandat ny färg och då har jag ändrat mig lite och vill ha en grön som drar mer åt gult än vad jag först tänkte så nu blandade jag hälften kromoxidgrön och hälften järnoxidgrön och hällde sen i vitt tills jag tyckte det blev bra. Nu blandade jag igår kväll nrä det blivit mörkt och dte är alltid svårare när man inte har dagsljus men det sr bra ut fortfarande nu på morgognen. När jag började stryka upp första dragen såg det hemskt ut sock, alldeles för stickande och gult. Ju mer jag målade ju lugnare blev det dock. Den reagerar inte bra tillsammans med den första strykningen så så fort den började försvinna under så såg det bra ut. Nu är detta andra strykningen och jag är inte riktigt nöjd ändå. Den är lite för skarp i färgen, jag skule vilja ha lite smutsigare dovare färg så jag ska till sista strykningen prova att hälla i lite grön umbra i för att se hur det blir.


Andra strykningen.


Samma som ovan…


…och samma igen!

Nu är det riktigt svårt att återge färgerna korrekt med kameran. Den översta som visar första strykningen ser nog ganska mycket ut som den faktiskt gör. Den andra har jag tagit tre foton på med samma inställning på kameran, det är bara olika delar av väggen som har så olika nyanser beroende på ljuset och skuggan. Men så är den också nymålad och blank fortfarande vilket gör den svårare att fånga på bild korrekt.

6 comments on “Färgsättning

  1. Emma Forsbacka skriver:

    Tyckte mycket om färgen på den översta bilden! Passar jättebra i ett kök tycker jag!

  2. Emma Forsbacka skriver:

    Översta bilden efter andra strykningen menar jag!

  3. Maria skriver:

    Vad gäller interiör färgsättning kan jag hålla med dig, men faktiskt inte exteriört. 🙂 Då samspelar ju färgerna med sin omgivning och kulturmiljön i övrigt. Svart slamfärg på ett tidigt 1900-talsbygge där övriga hus är rödfärgade? Mja, kanske inte. 😉

    • Sophie skriver:

      Nej Maria här håller jag med dig och märker att jag skrivit konstigt. Jag tycker att man exteriört bör hålla sig till färger som passar in i miljön och då kan man inte välja hur som helst även om man väljer rätt färgtyp. Vad jag menade var att det inte tvunget måste vara samma. Som vi som väljer en klassisk sekelskiftesfärgsättning utvändigt men inte samma som originalfärgen. 🙂

  4. MrsUniversum skriver:

    Interiörer öht kommer nog att få mera färg framdeles under en period. Jag gillar att färg, i motsats till vita nyanser, där jag bor nu.
    Sen tycker jag det är ytterst svårt att diskutera exakt färgsättning över nätet, just precis på de grunder du anför och visar exempel på. Bilderna ”ljuger” oftast, allt beror på ljusinfall, tid på dygnet osv.

    Jag tror dock i princip på din tanke på ”grönt” kök. Lycka till!

    PS. Jag gillar min slamfärgssvarta ateljé-hönshus. Beslutet, då det begav sig, var inte helt självklart utan peppen kom efter ett besök i Grythyttan och Måltidens Hus. Och eftersom jag inte är antikvarie gick det att genomföra utan vånda 😉

    • Sophie skriver:

      Ja man kan ju hoppas att all längtan efter vitt är något mättad nu så en del andra vackra färger kan få komma till sin rätt. Det vita som råder nu är inte mycket annorlunda än avlutningshysterin som rådde tidigare, många fina möbler har fått vit slipstrykningsfärg på originalmålning. Visst hade ne del kanske blivit slängt på tippen annars men det är ändå synd tycker jag. Bättre man hade målat på det som redan var avlutat då… 🙂

      Det är väldigt svårt att diskutera färg, jag kunde nog tagit ytterligare ett par foton och fått flera nyanser av samma vägg om jag velat. Det är som du skriver principer man kan diskutera och jag rtor själv att det blir bra med grönt.

      Håller med även dig i färgsättningen exteriört. Det är inte alltid ett nyare tillskott är fel bara för att det inte är kulturhistoriskt korrekt. Det viktigaste tycker jag är att det stämemr med övriga omgivningen, för det behöver det inte vara samma det kan ändå vara helt annorlunda och sticka ut. Allt beror på plats och miljö. Och som sagt viktigtast för mig är ändock att färgtypen är rätt. 😀

Kommentera

