Pärlspont på väggarna.


Vi har från början sagt att i köket ska vi sätta pärlspont upp till 3/5-delar och sedan ska det sitta tapet ovanför. Tapet är ett lätt sätt att få ett rum ombonat och hemtrevligt men pärlspont är väldigt praktiskt, särskilt när man har mindre barn, eftersom den är avtorkningsbar och tål en hel del som tapeter kanske inte gör. Så med tapet överst och panel nertill hade vi löst problemen bra tyckte vi. Sen började vi riva… och upptäckte att det suttit pärlspont från golv till tak i köket och då var det självklart för oss att det skulle bli så igen. Det blev mycket enklare på ett sätt också eftersom vi då slapp fundera på hur det skulle se ut ovanför arbetsbänken bredvid spisen där vi tänkt oss öppna hyllor. De hade kanske hamnat väldigt tokigt med tapet och panel. Dessutom slapp jag tapetsera in trappan vars undersida syns i köket.


Här ser man att trappan syntes även innan i det gamla köket. Den doldes dock delvis av ovanskåpet och högskåpet.

Istället för tapet fick Mats nu klä in den med pärlspont och det blev ett bättre resultat än om jag skulle tapetserat där. Jag gillar att trappan syns i köket. Man har verkligen utnyttjat alla utrymmen och inte byggt bort sånt här. Idag skulle man förmodligen byggt in trappan helt så man fick raka väggar i alla rum.


Efter rivning så det ut så här.

Nu under påskhelgen när panelen kom på plats på en del av väggarna i köket kan man se hur det blir. Det är roligt att se hur det byggs upp igen och faktiskt blir helt och rent och prydligt.


Färdigt. Bara färgen som saknas.

Faktum är att det kommit upp panel på två av väggarna i köket och måningen pågår. Vi hann mycket i helgen och nu börjar det likna ett kök igen. Vi har gjort som tidigare när vi satt panel och målat sponten efterhand som vi satt upp brädorna. Vi sätter inte panel ända ner till golvet. Det sitter ju ändå hela massiva bakstycken på köksinredningen.

Ett hörn helt färdigt med väggbeklädnad åtminstone.

2 kommentarer på “Pärlspont på väggarna.

  1. Halloj!

    Jag är verkligen inte nåt fan av plastblomster jag heller! Dom där är allt jag äger i plastblommeväg men vad gör man inte för ett ruckel 😉

    2 st för 150kr på Blomsterlandet!

    Nu ska jag läsa igenom nya inlägget här ovanför!

Lämna en kommentar