Tänk att få ha en sån här matta!


I köket fanns tidigare ett städskåp vid ena väggen, detta städskåp hade ingen rygg utan genom det kunde man komma in i ett litet utrymme under trappan till ovanvåningen. Jag har skrivit om det här innan att jag ville hittat någon lösning för att kunna använda det och slippa stänga till det helt men det har inte fungerat så nu blir det helt inbyggt. Man kan fortfarande nå det genom att krypa in i utrymmet i hallen där murstocken är och så finns där ett hål i ner till utrymmet om man är vig och smal… 🙂


Lila väggar i det lilla utrymmet.

Utrymmet har tidigare fungerat som förvaring av något slag. Där sitter flera trådkrokar och spik att hänga saker på och man kan se att det finns märken efter gångjärn på sidorna av öppningen så det har suttit en dörr direkt på väggen där tidigare. Det är ett väldigt litet utrymme och man kan inte stå där inne men det är målat och på golvet ligger en linoleummatta. Innan vi byggde in utrymmet städade jag av där inne och passade då även på att torka av mattan så man kunde se hur den såg ut. Det är verkligen en fantastiskt vacker matta. Jag kan inte låta bli att undra var det legat en sådan matta i huset nån gång. Jag hade gärna haft den kvar. Tänk så fint det hade varit med en sån i arbetsrummet till exempel.


Vilket mönster va? Och så mycket färg.

Idag finns det bara så trista mattor. Inga som ens är i närheten av att mäta sig med dåtidens mönstrade mattor… synd!

4 comments on “Tänk att få ha en sån här matta!

  1. MrsUniversum skriver:

    Det är exakt en sådan där korkmatta jag skulle önska till salen en gång. Eller en 2×2 metersbit att ha under matbordet. Tänk om nyproduktion kunde bli av…

    Jag gillar verkligen linoleummattor/korkmattor. Den här ser oförstörd ut av sol och UV-ljus men väldans liten. Ursnygg!

    • Sophie skriver:

      Ja visst är den fin? Våra två bitar är på lite mer än en kvadrat bara totalt så de räcker just inte till nåt vettigt och som du säger ser den väldigt oförstörd ut. Just därför lät jag den också ligga kvar inne i skrubben där den får vara ifred… kanske hittar någon annan den en gång och glädjs åt den precis som jag. Synd är det att det inte går att hitta såna igen. Kanske skulle vara nåt att satsa på.

  2. Emma Forsbacka skriver:

    Oj vad fin den är! Ni kan ju försöka hitta något liknande iallafall…

    • Sophie skriver:

      Tyvärr är det riktigt svårt att hitta mattor av bra kvalité idag som är mönstrade, eller mönstrade mattor överhuvudtaget. Linoleum finns i många färger men inte i mönster.

Kommentera

