Vilken färg på kalkputs?


Eftersom putsningen nu är färdig är det dags att måla. Vi har murat och putsat med ent hydraliskt kalkbruk från Målarkalk Ab och naturligtvirs borde vi måla med kalkfärg. Det hade jag tänkt också men så funderar jag på om det är så smart i ett kök som vi kommer använda så mycket. Den putsade ytan hamnar intill spisen och ugnen och jag vill kunna göra den ren och slippa måla om ofta för att hålla det fräscht.

Matt linoljefärg rekommenderar Gysinge att man ska använda för att få en avtorkningsbar yta och därför tänkte jag istället använda Bifrost som är en linoljebaserad emulsionsfärg från Enetorpets Byggnadsvård men Helen avrådde från detta då linoljan i färgen kan reagera med kalkbruket och bilda försåpade fläckar som inte går att få bort. På gammal kalkbruk som suttit i minst ett år kan man måla med Bifrost men innan dess finns risk för fläckar. Detta borde väl rimligtvis gälla även för matt linoljefärg då?

Nu vet jag inte vilken färg jag ska använda faktiskt. Har letat lite och silikatfärg nämns men den är lite hårdare än kalkbruket och kan få det att släppa. Kanske ska jag ändå använda kalkfärg… hur känsligt är det? Finns det någon annan färg som kan användas som är lämplig till detta? Limfärg såklart men där finns ju samma problematik som med kalkfärgen att den färgar av sig och inte går att torka av.

9 comments on “Vilken färg på kalkputs?

  1. TorpSara skriver:

    Farmor målade med limfärg och målade om till jul varje år berättade pappa. 🙂 Jag hade valt limfärg om jag hade fått välja om. Lätt att göra fin igen.

  2. MrsUniversum skriver:

    Jag har vit limfärg vid vedspisen nere och grön linoljefärg på den då nyputsade murstocken vid vedspisen på övervåningen. Jag är nöjd med båda (men steker inte på vedspisen så fettet stänker, förstås).

  3. Sophie skriver:

    Hmm kanske ska jag våga mig på limfärg ändå. Det är ju det jag allra heslt skulle vilja ha. Jag är orolig för att det ska bli för mycket fläckar bara. Jag steker nämligen så fettet stänker… 😉 Fast vi kommer ju ha kakel bakom spisen och bara målat uppe i kåpan så där är det ok tror jag och sen ska vi ju ha en skiva som hällen ligger i och runt vedspisen så det blir ju inte målat uppe runt spisen bara framme på det lodräta runt vedspisen och ugnen.

  4. Joakim skriver:

    Om det blir fläckar av linoljefärgen eller emulsionsfärgen kan ni väl bara måla om? Det får ni ju ändå göra med limfärg.

    • Sophie skriver:

      Ja fast fläckarna som blir om linoljefärgen reagerar med kalkputsen blir som såpa och går inte att måla över. Det är därför man ska vänta tills kalken blivit PH-neutral vilket är mellan 6 månader och 1 år.

      • Joakim skriver:

        Aha, jag förstår… vilket aber! Funderade själv på linoljefärg till murstocken men i så fall får vi vackert vänta ett år. Silikatfärg kanske är en lösning men det är ju föga byggnadsvårdigt.

        • Sophie skriver:

          Nej jag läste lite om silikatfärg också men det verkar vara osäkert om det blir ett bra resultat eller ej. Är just nu inne på limfärg ändå och så får jag väl måla om när det behövs. Jag är orolig att det blir för ömtåligt bara med barn som gärna hjälper till och ett kök som används mycket. Hade det varit i torpet eller om vedspisen varit för sig själv och inte i närheten av den andra hällen/ugnen hade det säkert funkat men nu blir det kanske för jobbigt att sköta.

          • Joakim skriver:

            På den del av murstocken som är i vardagsrummet hos oss har man målat med silikatfärg. Nu är den väggen inte putsad men på teglet och bruket sitter färgen som berget. Det är nästan läskigt så hårt den sitter – går knappt att få bort.

            • Sophie skriver:

              Kalkbruk är ju ganska svagt så därför tänker jag att silikatfärg kanske inte blir så bra och du stärker ju mina misstankar i det fallet. Starkare material på svagare kan ju medföra att det lossnar. Jag vill ju inte gärna att min målning ska förstöra Mats putsarbete… vi har att göra utan att skaffa oss merarbete! 😉

Kommentera

