Sekelskifteskök


Satt och sökte lite på nätet och dök (som rätt ofta) på diskussioner från favoritforumet ByggaHus. Där har jag tillbringat åtskilligt med tid de senaste åren med att läsa, lära och tycka om både det ena och det andra. Mest läser och skriver jag på byggnadsvårdskategorin på forumet. Nu sökte jag på sekelskifteskök och hittade ett par diskussioner där jag själv deltagit tidigare. Ett tag gick det hetsiga diskussioner om just kök minns jag. Jag har flera gånger lagt in foton från vårt kök i Strömsnäsbruk, foton som jag visat som inspiration men nu när jag får syn på dem blir jag alltid förvånad över hur kalt och trist det ser ut. Det är inte alls ombonat och trevligt och ser definitivt inte ut som ett sekelskifteskök. Möjligtvis en blek kopia av ett lantligt kök.


Strömsnäsbruk.

Köket var bra att arbeta i och praktiskt planerat så med det var vi nöjda. Då när vi bodde där var vi nöjda med utseendet också mer eller mindre. Vi skulle ändrat färgen för det blev alldeles för ljust men vi hann inte måla om innan vi flyttade, annars var det bra. Jag upplevde köket som trevligt vid den tiden. När vi gjorde det köket fixade vi ju till stommar från Ikea så de blev något mer inbyggda men jag kan inte säga idag att det blev ett lyckat resultat utifrån de foton vi har. Köket kan visserligen passera som ett lantligt kök även om det fattas en del charm för det men det syns ju så tydligt att allt utgått från standardskåp och lösningar som är färdiga. Ingenting avviker från normal standard och just det gör köket väldigt opersonligt och inte alls trovärdigt som ett sekelskifteskök. Måtten är standardmått på 40 och 60 cm breda skåp och det är vanlig lådhurts och stora utdragslådor. Även om jag trixade med placeringen av skåpen så att de skulle sitta symmetriskt runt fönstret så är det ändå inte platsbyggt. Vi utgick inte från husets förutsättningar utan byggde med räta vinklar och raka väggar. Alla stommar var ju byggda för raka väggar så för att få ihop det rätade vi upp allting.

Det är svårt att få till ett kök som är platsbyggt på riktigt idag och ändå läser men så ofta om platsbyggda kök i tidningar. När man sen läser noggrannare visar det sig dock att det inte är platsbyggt på riktigt. Alla kök kan ju passera som platsbyggda om det enda man ska ta hänsyn till är att de är planerade för just det köket. Det verkar nämligen vara det enda kravet på att få kalla ett kök platsbyggt idag… att någon planerat det utifrån det rum det ska sitta i.

Vårt kök nu blir inte heller platsbyggt. Visserligen är inga av skåpen gjorda i standardmått (jo vaskskåpet som ska rymma en ho som kräver 80 cm brett) men de är gjorda efter räta vinklar. Vi får anpassa väggarna i köket till stommarna istället för tvärtom. Jag tror att vi kunde fått köket tillverkat så att det hade passat bättre med våra sneda väggar om vi hade velat eftersom Åraslöv tillverkar skåpen helt själv på sin egen fabrik men eftersom vi inte hade rivit ut köket när vi beställde fanns ingen möjlighet för oss att vet hur det skulle behöva byggas. Köket har dessutom visat sig vara ganska rakt faktiskt men vi får bygga på de två väggar som inredningen ska sitta på. Det grämer mig lite samtidigt som jag håller med Mats om att man inte byggde medvetet snett förr heller. Man har byggt på och rätat upp i alla tider, det är bara att titta på alla de små brädlappar och listsnuttar som vi hittar överallt när vi river som sitter som klossar bakom reglar och panel för att det ska bli rakt. Köket som sattes in 1952 (det vi rev ut) var byggt rakt och då var väggarna upprätade. Det tillverkades på Snickerifabriken i Axhult efter att snickaren varit här och mätt upp det så inte ens det passerar som 100% platsbyggt. ”Äkta” platsbyggt då ska man ta materialet till köket och sen bygga upp det på plats tycker jag, då kan man säga att det är helt platsbyggt.

Ett gammalt hus är inte automatiskt snett även om jag tycker att en hel del av känslan ligger i att man ser att det är gammalt. Risken är stor att det annars blir att det ser ut att vara nybyggt i gammal stil. Så som Ekenäs blev, vi valde alla detaljer rätt till sovrummet och arbetsrummet där. Tapeter som var tryckta efter förlagor från rätt tid (tapeten i arbetsrummet hittade vi till och med i taket på grannhuset så den har ju till och med förekommit lokalt), snickerier från rätt tid och ett skurgolv som skulle kunnat vara original (om det blivit lite mer inskurat vill säga) men vi tapetserade på de befintliga räta gipsväggarna och vi hade nya fönster om än i samma stil som originalen. Rummen blev trots allt väldigt fina men passerar för mig inte som autentiska.

Jag skulle vilja uppnå detta med köket och resten av rummen nu i detta huset, Även om allt är nytt och vidgjort så vill jag ha känslan kvar. Man ska kunna tänka sig att det är originalen vi har tagit fram istället för at vi bytt ut allt och satt in nytt. Jag är rädd för att jag kommer att tycka samma om detta köket efter ett tag som jag nu gör med köket i Strömsnäsbruk fast å andra sidan skiljer de sig väldigt från varandra i utförande och stil så jag misstänker att jag kommer bli mer än nöjd denna gången även om inte alla detaljer är riktigt rätt. Oron finns liksom ändå där, mest kanske för att jag nu i efterhand inte alls är nöjd med vårt första kök fast jag var det då.

6 comments on “Sekelskifteskök

  1. MrsUniversum skriver:

    Ju fler kök man bygger och bor i, desto mer lär man sig hur man vill ha det nästa gång. Man lär så länge man lever (om man vill, vill säga). Oroa dig inte i onödan.

    • Sophie skriver:

      Ha ha ha! Sant att man lär sig så länge man lever men detta är ju ”bara” vårt andra försök på kök. Badrummet blev ju inte riktigt bra förrän på tredje försöket… å andra sidan gjorde vi ju de två första snarlika så kanske kan man ändå räkna det som att andra badrummet blev bra 😀

  2. Asta skriver:

    Fast jag älskar fortfarande vårt kök. Det ser visserligen nytt ut, men är byggt helt efter husets förutsättningar. Diskbänken tex är 92 grader i ena hörnet. Det var verkligen roligt att försöka få ihop ett kök med allt vi ville ha i det mysko utrymmet. Här handlar det inte bara om snett och inte snett utan också att en jättelik murstock gör att det är konstig form på hela rummet.

    • Sophie skriver:

      Ja men det är det jag menar. Ert kök är ett av de få som jag anser är platsbyggt faktiskt. Och det är inte det där att det ser nytt ut med patina och sånt jag menar utan nytt i standardmått. Ett kök som bara har utgått från Ikeas (eller nån annan tillverkares) stommar ser inte gammalt ut hur man än gör. Det blir inte rätt känsla, den känslan kommer av att man frångår standard precis som ni gjort. Jag förstår att du älskar ditt kök för det är verkligen jättefint. Sen håller jag med att ni verkligen har speciell form på rummet… 🙂

  3. TorpSara skriver:

    Jag tror att det nästan är omöjligt att få ett nytillverkat kök att se ut att vara i ”original” med alla moderna funktioner och framförallt moderna höjder etc. Det är en dröm om en tulipanros. Det betyder ju inte att man inte kan få rätt atmosfär, för det tycker jag är fullständigt möjligt.

    • Sophie skriver:

      Stämmer. Att få det att se helt äkta ut går inte men just atmosfären är viktig. Den hoppas jag att vi får till. I mitt huvud vet jag precis hur det ska vara… gäller bara att få ihop det på plats också. Det där med höjden funderadej ag på igår. Det avslöjar ju köket så klart men är inget vi skulel välja bort. Vi ska ju använda köket.

Kommentera

