Skogsmyror förstör inte trä.


Redan i mäklarens objektsbeskrivning stod det att ena gaveln på torpet var angripen av hästmyror. Det gick liksom inte att missa heller eftersom de var hur många som helst. De trivdes i det fuktiga virket under plastfärgen. Eftersom hästmyror inte är bra för trä så tog vi kontakt med Anticimex som var här redan förra sommaren och kollade. Då fick vi veta att det inte alls var hästmyror utan skogsmyror och att dessa inte gör någon skada. Så här skrev jag på bloggen efter det:

Eftersom det visade sig att det var skogsmyror och inte hästmyror så behövde de inte utrotas. De trivs bara för att där är röta och äter inget trä så de är inte farliga för huset. Jag har alltid trott att hästmyror är de stora brunsvarta myror man ser i skogen och längs grusvägar ofta men riktiga hästmyror är helt svarta. Tur det i och för sig eftersom dessa nu inte gör något skada, jag ser ingen anledning att kriga mot dem och ha ihjäl dem när de inte stör oss eller förstör.

När jag och mamma nu började röja i torpets sal i måndags för att försöka få bort saker som inte ska vara där så uppptäckte vi dock hur illa det var. Vi har knappt varit i torpet och när vi flyttade hit hann vi inte tömma ut något utan vi ställde bara in våra saker utanför och ovanpå de möbler som redan fanns där.


Mäklarens foto, så här såg det ut när vi tog över. Exakt så här för de tog ingenting ur torpet.

Visst ser det väldigt trevligt och mysigt ut? Ja inte så som jag vill att ett torp från 1840-talet ska se ut men ändå fint liksom. Inte alls nergånget eller dåligt och torpet är faktiskt väldigt fint. Många som varit här har, när de stått utanför, undrat om vi ska riva torpet för att sedan väl inne konstatera att det var ju fint. Plastfärgen och den ruttna panelen samt de flagnade fönstren gör att det ser illa ut men inne är det helt ok. Skönt att det inte är så mycket jobb men nu i måndags fick vi alltså mer. Under det vänstra fönstret på fotot ovan bor myrorna. Vi har inte tittat så noga invändigt eftersom där stod en soffa framför och vi har ställt en massa saker ovanpå och framför den efter att vi flyttat dit.


Så här har det sett ut sen i somras på ett ungefär, fotot tog jag för några veckor sedan. Inte konstigt vi inte kommit åt att titta bakom soffan.

Vi har varit överens om att vi skulle ta stora huset först innan vi började göra något med torpet förutom absolut nödvändigt underhåll för att det ska klara sig ett tag till. Att jag och mamma började röja var mer en spontan ingivelse. Så när vi väl fått bort den där soffan som stod i vägen och det låg fullt med spån och gräs och annat på golvet bakom den blev jag fundersam. Tretexen på väggen under fönstret buktade också väldigt mycket. Jag sparkade i väggen och det gick hål… det var lite skräckfilmskänsla faktiskt när det började välla ut myror åt alla håll ur hålet och när man kunde höra hur det rasslade och kröp inne i väggen av mängder med myror. Det började också lukta väldigt illa av fukt och röta. Tretexen var som mjöl, den bara smulades sönder när man rörde den. Jag bröt upp mer och det fortsatte komma myror. Myrr hällde jag på men sen läste jag senare på nåt forum att det inte fungerar på skogsmyror och hästmyror ändå så det var det ingen mening att göra.


Usch och fy så trist!

Där jag sparkade upp första hålet är precis i ovankant på hålet på fotot ovan och när jag fått upp ett litet hål och det bara vällde ut myror och trillade ut bitar av fullständigt sönderrötat timmer och jag kunde gräva djupare och djupare i timmerstocken och snart var igenom till utsidan kändes det ganska mörkt. Sen tog jag upp ett större hål för att få bort allt bös de dragit in innanför och få in luft till timret och det visade sig snart att det var som sämst precis där jag gjorde hål. Timmersstommen är inte så illa skadat men det är hål rakt igenom på några ställen och vi kommer att få byta ut ett par stockbitar på nåt sätt. Hur omfattande är svårt att säga just nu.

Vad som är allra mest deprimerande är att det ligger mycket dumhet och okunskap bakom problemet. Att det börjat bli röta beror säkerligen på att timret under fönster är extra utsatt och att de målat panelen med plastfärg som inte släpper ut fukten. Men när då panelen börjat blir riktigt dålig har de inte åtgärdat problemet utan bara gjort det värre. Man kan tydligt se att panelen under fönstren bytts ut långt senare än huset målades med plastfärgen. Kanske är det de danskar som hyrde huset som åtgärdat det eller de som ägde gården jag vet inte. I vilket fall har man satt upp nya brädor och då har rötskadorna på stommen redan funnits. För att täppa till hålen som blivit har de tryckt in stenullsisolering och tätat med den. Detta har ju hållit kvar fukten ännu bättre och med ny plastfärgsmålad panel utanpå har det varit kalas för rötan att fortsätta utvecklas och för myrorna att utöka sitt boende.


Här syns den nya panelen under fönstren tydligt.


En och annan myra bor bakom brädorna… men nu är det krig! De får faktiskt flytta tillbaka till skogen där de hör hemma. De heter ju skogsmyror och inte torpmyror.

Nu har jag tagit ner panelen utvändigt och rensat bort all isolering samt tagit bort tretexen invändigt så det är hål rakt igenom, förhoppningsvis kommer timret nu att torka upp ganska fort och då har myrorna inget att bo i längre. Vad jag måste göra är att ta bort allt timmer som redan är skadat för att de verkligen inte ska ha något att trivas i. Jag märker ju att så fort jag bankar på väggen så kommer det ut hur många som helst ännu och de bär upp nya barr och gräs så de har inte gett sig ännu. Men inte jag heller och de kommer få en tuff match!


Här ser man tätningen med isolering som bara gjort det hela värre. Man ser också att de dragit upp massor med bomaterial mellan panelen och timret och likadant var det på insidan mellan timret och tretexen.


Så här ser det ut från utsidan nu. Åtminstone svårare för dem att bygga när panelbrädorna är borta.


Invändigt är det luftigt för tillfället… men jag har hört att det är bra med självdrag i gamla hus 😉

Anticimex ska få ett samtal också… att bara låta dem vara tycker jag inte var ett bra råd nu så här i efterhand även om han hade rätt i att de inte äter trä så gör ju deras boende att fukten blir ännu värre inne i timret så på sikt blir rötskadorna ännu värre och de får mer att bygga av. Det är tydligt att de inte angriper friskt timmer för det syns på stocken precis under fönstret som är helt oskadd men den hade ju också fått röta om de fått husera fritt länge till!

6 comments on “Skogsmyror förstör inte trä.

  1. Anna skriver:

    Åh, vilket skräckfilmsscenario på alla sätt och vis. Tur att ni inte bor i huset i alla fall. Och timmerskador under fönster är ju bland det enklaste man kan åtgärda när det gäller timmerbyte… om man ska se positivt på det hela 🙂

  2. MrsUniversum skriver:

    Vilket äventyr!

  3. Emma Forsbacka skriver:

    Neeej! Alla husägares mardröm! Ni som har så mycket annat ni vill göra istället för att åtgärda detta. Tur att det är vår och varmare, nu kan det ju stå ett tag utan att det gör så mycket!

  4. TorpSara skriver:

    Kära nån! Nåväl, att timmerlaga är rätt lätt, det fixar ni utan problem om ni bara får tag i bra timmer att laga med. Hojta om du vill låna böcker.

  5. Angelica skriver:

    Nej vilket sattyg. Skitmyror!
    Men GLAD PÅSK på ER!!!

  6. Jo skriver:

    Oj, vad tråkigt! Vi hade hästmyror i rucklet som vi fick nog av och utrotade (hoppas vi) för två år sedan. Vi hade också det där skräckfilmsmomentet och jag ryser fortfarande när jag tänker på det där krasande ljudet… Brrr!

    Hoppas att ni får bukt med dem, torpet verkar ju hur fint som helst annars!

Kommentera

