Rostfritt.


Som sagt är diskbänken beställd. Vi beställde av Laga Rostfritt vilket vi vetat hela tiden att vi skulle göra. Jag gjorde ju en ganska genomgående undersökning för ett och ett halvt år sedan när vi planerade köket på Ekenäs och kom då fram till att de var billigast men även att de har väldigt stabila och bra diskbänkar samt trevlig service. Därför kollade jag inte ens upp den här gången vad det skulle kosta hos någon annan. Mats bror har bytt kök under hösten och de valde också från Laga rostfritt och deras diskbänk är verkligen stabil. Man kan inte trycka ner ytan så som man kan på många andra där plåten dels är tunnare men också saknar helt underlimmad skiva vilket Laga Rostfritts diskbänkar har.

Här kan man läsa hela inlägget med sammanställningen av priser och annat på de diskbänkar och de tillverkare som jag kollade upp till Ekenäs. Priserna är nu inaktuella förstås men jämförelsen kan man ju ändå göra fortfarande och även fakta om diskbänkarna och företagen är samma. Länkarna till alla företagen har försvunnit här nedan men finns i originalinlägget.

Här kommer en något nedkortad version av inlägget:

Våra önskemål är:
200x62x3 cm, upphöjd traditionell droppkant i framkant, uppvikt kant både där bak och på båda gavlarna 5 cm hög och 1 cm tjock, 2 stora rejäla hoar (så stora som får plats i ett skåp med innerbredd på 80 cm) ytan ska vara slät.

AB Landskrona Rostfria: De leverarar kundanpassade diskbänkar i 1,25 mm tjock plåt. Disklådorna är svetsade utan synlig skarv. Alla deras diskbänkar är som standard underlimmade med 33 mm vattenfast spånskiva. Via deras hemsida kan man själv rita upp sin diskbänk och skicka till dem via mail. Vi mailade en söndagskväll och innan klockan 9 på måndagsmorgonen hade vi fått en offert. Diskbänken skulle kosta 14 700 kr. Leveranstiden 3-4 veckor.

Isakssons Plåt: Tillverkar även de helt måttanpassade diskbänkar och har en väldigt trevlig hemsida med inspirationsbilder. Är osäker på vilken plåttjocklek de använder. Även deras bänkar har en underlimmad träskiva och de svetsar sina disklådor. Jag ringde till dem och angav de mått vi villa ha och två dagar senare kom en tydlig och bra offert på mail. Priset blev 14 772 kr. Leveranstiden 3 veckor.

Stala: Är ett alternativ om man inte vill lägga så mycket pengar eller om man inte bryr sig om eller behöver ha riktigt specifika mått. De har delvis måttanpassade diskbänkar så det finns vissa begränsningar. Man kan ej få upphöjd bakkant och dessutom limmar eller svetsar de sina disklådor underifrån så det blir en fasad kant mellan skivan och lådorna som troligen i längden kan samla en del smuts och bakterier. De har också en avrinningsyta runt hoarna och det vill vi inte ha. Plåttjockleken är 0,8 mm. Jag provade ändå att rita upp en diskbänk i deras program på hemsidan och priset blev 4079 kr. Det tillkommer en packningsavgift på 337 kr också. Priset är avsevärt mycket billigare men eftersom det var så mycket som inte stämde för oss överväger det inte.

Stoby: är en butik i Hässleholm som säljer färg, tapter, golv och en massa annat till hus men även kök. Till vårt förra kök köpte vi en diksbänk från Franke av dem och därför ringde jag dem nu igen för att få pris. Säljaren sa då att ska man ha Franke med upphöjd kant kostar det väldigt mycket, däremot finns ett litet företag i Kristianstad som heter Nordic-Tech som de också är återförsäljare för som har bättre priser på måttbeställda bänkar. När jag fick tillbaka offerten därifrån skulle diskbänken kosta 14 900 kr. Leveranstiden är samma som för de övriga 3-4 veckor.

Decosteel är ytterligare en tillverkare. De tillverkar efter vilka mått som helst nästan och har flera olika utföranden av både disklådor och kanter. Men de säljer inte till privatpersoner vad jag har förstått. Däremot kan man köpa deras diskbänkar hos ett flertal återförsäljare. I vår närhet är det Kvänum och Kvik i Kristianstad. Jag körde dit för att få offerter och säljaren på Kvänum var väldigt trevlig och kunnig och visste verkligen precis vad jag var ute efter. Han skulle ta in offert från både Decosteel och Nordic-Tech. Han ringde tillbaka efter ett par dagar och meddelade att kanten kan som minst vara 2 cm tjock för de blir inte bra annars och att priset hos Decosteel skulle bli 17 300 kr och hos Nodic-Tech 21 666 kr. När jag påtalade att jag via en annan återförsäljare fått ett pris som låg nästan 7000 kr under hans pris för samma diskbänk från Nordic-tech menade han att det var för att de köper en annan kvalité som är bättre för de vill inte stå för något som inte håller högsta kvalité. Detta köper jag inte riktigt och jag är ju inte dummare än att jag begriper att de ska lägga på sin vinst på det hela men för att vara säker ringde jag direkt till Nordic-Tech och pratade med deras säljare och precis som jag trodde så skiljer de ingenting på vilken återförsäljare det är. Priset blir samma och kvaliteten är exakt samma med 1,25 mm plåttjocklek när man beställer deras specialbänkar. Säljaren på Kvänum sa också att Nordic-tech hade väldigt bra priser för skulle vi beställt från Franke med upphöjda kanter skulle diskbänken gå på runt 45 000 kr.

På Kvik var säljaren inte lika kunnig på hur man beställde och vilket utbud som fanns men hon var trevlig och återkom redan dagen efter med besked att diskbänken skulle kosta 15 100 kr. Diskbänken kommer som sagt från DecoSteel och enligt henne kunde man göra uppviket 1 cm tjockt men det blev inte lika bra och stabilt som 2 cm.

I en kommentar till mitt inlägg om att vi skulle renovera köket tipsade Ela om sin blogg Neonelakitchen som visade sig handla om rostfria diskbänkar. Hon har startat ett företag med hemsida där man kan beställa måttanpassade diskbänkar och har vid sidan en blogg med information om detsamma. Mycket intressant läsning som jag verkligen rekommenderar om man vill veta mer. Jag bad henne om en offert också och fick svar redan dagen efter. Hon gav dessutom extra råd och tips om vad man ska tänka på. Hennes leverantör i detta fallet var Decosteel och priset på diskbänken blev 15 152 kr och med 4 veckors leveranstid ungefär. Kanten gick att få som minst 17 mm tjock. Hon tipsade också om att om vi vill halvera priset kan vi välja bort bakkanten och kanterna på gavlarna och välja en annan diskbänk från Decosteel som heter Decolight. Den har då bara 10 mm underlimmad skiva.

Lundbergs plåt: ligger i Jönköping och jag fick tipset av en annan bloggare att man kunde beställa måttanpassat även där. De använder ett likadant ritprogram som Ab Landskrona rostfria och sen mailar man in till dem och får tillbaka en offert. Efter 5 arbetsdagar hade jag fått ett pris som inkluderade både frakt och emballage så priset blir lite missvisande. Priset blev 13 512:-Men gissar man att frakten ligger på ca 1000 kr som de andra haft och emballaget på ca 300 kr så landar man på ungefär 12 200 kronor. Plåten är 1,25 mm tjock.

Efter mitt blogginlägg om köket fick jag även tips via en kommentar av Asta att kolla med LagaRostfritt. Ett företag jag inte hittat till så jag är jätteglad för tipset Det ligger i Knäred vilket innebär att vi bara har några mil dit. Bara det lät ju nästan för bra för att vara sant eftersom det innebär att vi slipper frakten. De tillverkar måttanpassade diskbänkar i 1,25 mm tjock plåt och jag ringde dit för att få ett pris. Åsa Leandersson som jag pratade med var mycket trevlig och jag fick ett pris direkt på telefon. Det blev 9800 kr. Överlägset billigast alltså.

Här är en kortare sammanfattning baserad på enbart priset:
Kvänum/Nordic-Tech: 21 666 kr
Kvänum/DecoSteel: 17 300 kr
Neonela Kitchen/DecoSteel: 15 152 kr
Kvik/DecoSteel: 15 100 kr
Stoby/Nordic-Tech: 14 900 kr
Isakssons plåt: 14 772 kr
Ab Landskrona Rostfria: 14 700 kr
Lundbergs Plåt: 12 200 kr
Laga rostfritt: 9 800 kr

Mellan den billigaste och den dyraste diskbänken vi har fått pris på skiljer det 11 866 kronor. Återigen har det alltså visat sig hur mycket man tjänar på att verkligen undersöka flera alternativ. För vår del kommer vi att beställa från Laga Rostfritt för de var så mycket billigare än de andra men använder ändå den tjockare plåten, man köper dessutom direkt från tillverkaren utan fördyrande mellanhänder.

Jag är ju glad nu att jag la ner det här arbetet då även om det aldrig blev något kök den gången. Nu hade jag all denna kunskap med mig och vi kunde enkelt bestämma vad vi ville ha och varifrån. Denna gågnen är det lite andra förutsättningar. Den upphöjda bakkanten och de på sidorna som behövdes sist (eftersom vi hade fönster vid diskbänken) är överflödiga men vi väljer ändå att ha upphöjd bakkant på 5 cm eftersom det inte fördyrade diskbänken överhuvudtaget (detta är dock en kakelkant vilket innebär att den inte har en nedvikt fals som stabiliserar och det gör den billigare än den vi ville ha till diskbänken på Ekenäs som skulle bära sig själv framför fönstret). Vi hade tänkt beställa utan bakkant men eftersom det inte kostar mer tar vi det, det är snyggt och dessutom hygieniskt då man slipper en fog mellan kakel och diskbänk nere vid den vågräta bänken där det kan samlas smuts. Nu kommer fogen högre upp vilket gör att den inte utsätts lika mycket för stänk och smuts. Det är enklare att hålla rent en vinkel i rostfritt än en som är hälften kakel hälften rostfritt helt enkelt. Önskemålen ser ut så här till detta köket:

1800x620x30, upphöjd traditionell droppkant fram och på gavlarna. Upphöjd bakkant (kakelkant) 5 cm hög och 1 cm bred. 2 stora rejäla hoar (så stora som får plats i ett skåp med innerbredd på 80 cm) ytan ska vara slät på plåten.

För detta får vi betala 9575 kronor och den är färdig vecka 16. Fyra veckors leveranstid och nästan samma pris som för den förra alltså men å andra sidan är det snart ett och ett halvt år sen det priset var aktuellt. Det är mycket pengar och det är nog troligt att vi skulle kunna hitta en diskbänk som passar in här till ett billigare pris i och med att vi inte behöver bakkanten eller upphöjda kanter på sidorna denna gången men jag är väldigt inponerad av Laga Rostfritts tjocklek på plåten och väldigt stadiga intryck. Kvalité är värt att betala mer för speciellt när det rör sig om något som ska användas flera gånger varje dag och tåla en hel del slitage!

4 comments on “Rostfritt.

  1. Helene skriver:

    Vilken jättebra jämförelse! Jag hade själv siktet inställt på Lundebergs plåt eftersom vi bor rätt nära JKPG, men lagarostfritt ska finnas i mitt minne tills dess vi faktiskt kommer till skott med köket!

    • Sophie skriver:

      Ja frakten på de andra ligger ju på runt en tusenlapp så kolla med dem för de ligger ju rätt mycket lägre så det kanske ändå blir billigare. Dessutom är de ruskigt trevliga! Och den tjockare plåten gör stor skillnad i hur diskbänken är att använda.

  2. Maria skriver:

    Av saker man kan lägga pengar på nu alt välja en billigare variant och byta om några år så är ju diskbänken helt klart den första kategorin, den är ju lite meckig att byta.

Kommentera

