Jag hittade lite inspiration!


På kvällen i lördags (när jag postat senaste inlägget och inte visste hur jag skulle göra med golv och hyllplan riktigt) satt jag och tittade igenom några gamla Hem&Antik och Gård&Torp som jag hittat i ett skåp när jag städade innan under dagen. Då lyckades jag faktiskt hitta två foton från hus där de använt just den färgsättningen som jag funderade på till skafferiet. Den första i en Hem&Antik som jag inte hittar just nu (tror Mats har städat undan den nånstans :-)) Där var det ett kök i en sekelskiftesvilla som byggts av och tillhört Axel Notini, en skicklig stuckatör. Det var pärlspontsskåp som var mintgröna, vita snickerier och ett ljust grått golv. Väldigt trevligt.

Sen hittade jag ytterligare ett kök med originalfärgsättning från 1910 i Gård&Torp nummer 7 2009.


Fina färger. Jag har skannat in fotot från tidningen och bilden blev lite suddig. (foto lånat från Gård&Torp 7/2009)

Här är det visserligen ett skurgolv till men annars stämmer det med så som jag tänkt mig skafferiet. Så nu vet jag ju att det blir bra och dessutom är tidsenligt. Jag har bara hunnit med att måla väggarna en strykning men Mats håller på med andra just nu faktiskt. Jag har nyss målat klart första strykningen i taket så det är en bit kvar. Jag hoppas på att hinna bli klar under helgen. Mats har hyvlat hyllplanen och håller på att limma dem. Snickerierna är klara och målade en gång igår så nästa stryking bör bli imorgon..

4 comments on “Jag hittade lite inspiration!

  1. MrsUniversum skriver:

    Ser väldigt fint ut.
    Själv ska jag se ”Ljust & fräscht” med Fredrik L och Henrik S i helgen. Planerat sedan länge och kanske ger föreställningen någon slags upplevelse av att vi valt rätt sätt att leva och jobba med vårt hus – hoppas jag. Fram för färg!

    • Sophie skriver:

      Mmm bra du skriver det! Det är precis ljust och fräscht jag är ute efter. 🙂

      Jag skulle också vilja se den föreställningen, såg dem i Skavlan när de pratade om den och tyckte den verkade så bra. De verkar ha prickat så rätt i den svenska inredningstrenden.

  2. Maria skriver:

    Åh, det där är från köket i huset i Aspudden väl? Vi bodde där för några år sen och var ofta ute och gick och funderade på det där huset som låg ett stenkast från Essingeleden och såg så övergivet ut, mitt bland alla lägenheter. Det var jättekul att läsa om det i Gård och Torp sen och få veta mer om huset.

    Köket känns väldigt lugnt och svalt, tror ni har gjort helt rätt val att ha den färgen i skafferiet. Vad ska ni ha för färg på köket sen? Samma eller har ni inte bestämt än?

    • Sophie skriver:

      Ja det stämmer. Så fint hus överhuvudtaget.

      Köket är ett dilemma (liksom allt annat känns det som just nu :-)) Eftersom vi nu har ett pärlspontstak i original som är grönmålat så blir det grönt. Men taket har varit dolt länge och säkerligen gulnat en del förutom det faktum att det är smutsigt av sot och annat. Svårt alltså att avgöra vilken färg som är helt rätt. Och jag är lite orolig att köket ska upplevas mörkt med grönt tak om allt annant också är grönt, vi har bara ett fönster i köket. Men mintgrönt och vitt så som köket på Aspudden känns inte mörkt. Kanske är det den mintgröna taket en gång haft, det är inte alls omöjligt. Annars tror jag det blir lite mustigare grönt i köket. Med en del vita detaljer tror jag det kan väga upp och ändå bli ljust.

Kommentera

