Vad gör vi när barnen sover?


Man får ju passa på att göra sånt som är olämpligt för små barn när de har gått och lagt sig… 😉 Alltså lagade Mats trossbottnen inne i skafferiet och sen isolerade vi. Sånt här gillar jag, Mats har bara lagat med brädor och sedan lagt ny vindpapp underst. Sen har han lagt tillbaka den gamla sågspånen och så fyllde han på med ny (egenhyvlad till på köpet) ovanpå. Inga konstigheter inga nymodigheter. Bara trä i olika former. Det känns bra att kunna göra så här och veta att man inte riskerar husets konstruktion med främmande material.


Rent och torrt spån upp till det blivande golvet. Det gamla hade sjunkit ihop förvånansvärt lite faktiskt. Men å andra sidan har de väl trolgien sett till att fylla på ordentligt när de lagt in från början.

När Mats hade fyllt upp med spån la han golvet. Jag är nästintill helt säker på att golvet här inne ska målas men jag har inte bestämt vilken kulör ännu. Vi får se hur det blir på väggarna först kanske.


Trägolvet är klart.

Vi njöt inte av golvet speciellt länge för redan dagen efter täckte jag med lumppapp som skydd och sen satte Mats igång med att bygga upp regelväggen som ska dela av skafferiet till dels skafferi och dels nisch till kyl och frys. Sen har han även rätat upp alla väggar. Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle göra. De ursprungliga väggarna är väldigt sneda och ojämna och det hade varit väldigt svårt att sätta panelen mot dem och även om vi fått ihop det hade vi sen haft problem när vi skulle bygga inredningen i skafferiet. Därför är väggarna upprätade och nu är det bara att sätta upp pärlsponten.


Uppreglat för nischen och på väggarna.

Alltså dags för panel nu. Och jag måste bestämma mig för vilken kulör jag ska ha. Just nu lutar det åt samma som fanns på originalpappen där inne fast lite ljusare. Skulle tro att det är ungefär 20% obränd umbra. Annars skulle jag vilja ha mintgrönt men det vill inte Mats och dessutom blir ju nu köket grönt. Jag får väl titta igenom lite inspirationsböcker och tidningar så kanske jag hittar nåt fint. De allra flesta skafferi man hittar på nätet är vita. Jag förstår verkligen det eftersom skafferi ofta saknar fönster och behöver ljusa färger men jag vill inte ha vitt.

6 comments on “Vad gör vi när barnen sover?

  1. Mamma skriver:

    Engelskt rött 🙂

  2. Maria skriver:

    Jag känner lika som du, inte vitt och hyllorna vill jag nog vaxa för att slippa grå märken från burkar mm, men vilken färg??? Som vanligt landar vi i olika nyanser av grön umbra här hemma… men det är lite tråkigt med grått överallt även om det är en fin grå färg.

  3. Sophie skriver:

    Mamma: Jag vet att du älskar engelskt rött.. varför målar du inte med det hemma istället!? 🙂 Men engelskt rött passar inte i ett litet skafferi utan dagsljus och med mintgröna väggar…

    Maria: Ja jag har funderat fram och tillbaka på det där med hyllorna men inte bestämt mig riktigt. Jag har också en förkärlek för att välja grön umbra i olika blandningar i tid och otid. Det har gått så långt (som tur är kanske) att jag faktiskt tröttnat lite och nu oftast väljer bort den till förmån för andra färger. Men den är så vacker och trivsam att ha att göra med, den passar ju till allt!

  4. Mamma skriver:

    Jag ska, jag ska …burken står färdig..ska bara bestämma var 🙂

  5. Lindekull skriver:

    Creme-färgat à la Kockumsemalj?
    I vårt skafferi är väggarna vitmålade. Fast under skymtar det på vissa ställen fram en ljusgrön nyans -som på nästan alla andra ställen i vårat hus…
    Tycker att det vita kan kännas lite för ljust plus att vi har ett fönster i skafferiet men en ommålning ligger lååångt ner på listan.
    Fast det är bra med ljusa skafferi om man vill smyga in på kvällen utan att tända lampan 😉

    • Sophie skriver:

      Ja cremegult är så fint, men vi har ju valt den färgen i badrummet som ligger precis mitt emot så det känns lite trist att välja samma igen när det finns så många fina färger. 🙂

      Det där med att smyga var ju smart… 🙂

Kommentera

