Den här blandaren blir det!


Nu är det bestämt. Vi kommer inte att sätta en vägghängd blandare i köket fast jag gärna hade velat ha en. Det går helt enkelt inte att få in en med överskåpen som finns. Idag är bänkskivan på 85 cm höjd och vi kommer att höja sen så diskbänken hamnar på 90 cm istället, det är inget alternativ att behålla den på 85 för jag får ont i ryggen när jag diskar och de 5 centimetrarna hade inte gjort tillräcklig skillnad i det här fallet ändå. I och med väggskåpen som redan sitter där så blir det bara ett utrymme på 39 cm mellan diskbänk och överskåp när den nya diskbänken är på plats. Skulle vi då satt en vägghängd blandare där hade mynningen nästan hamnat i nivå med vasken vilket hade blivit väldigt fult men framförallt omöjligt och opraktiskt. Vi pratade om att ta bort de två mittersta av de små skåpen längst ner på överskåpen för att få högre just där men dels hade det krävt en hel del ingrepp i skåpen och mer jobb och dels så vill vi inte förändra dem. Vi vill ju behålla dem för att vi tycker om dem som de är.


Det hade kanske gått att få snyggt att ta bort de två i mitten men vi vill inte förändra dem.

Efter att det beslutet var taget, vilket gick väldigt fort när vi väl mätte. Så kvarstod att hitta rätt blandare. Inte ens det beslutet blev speciellt svårt eftersom Katrine som kommenterar här ibland tipsade om den blandare de har valt i sitt kök. Den blir det, den är väldigt vacker och precis så där stilren och enkel som gamla blandare ofta var. Dessutom går det inte onödig höjd på att den är rundad utan den går i en kantigare båge (kan man skriva så?) Nåja ni förstår hur jag menar när ni ser bilden här nedan.


Blandare från danska Toni. Bilden lånad här

Man kan köpa den antingen på Byggfabriken för 5560 kronor.

Eller på VVSochBAD.se för 4310 kronor.

Eller på Billigvvs.dk för 3215 kronor.

Det är bara att välja. 😀

Skillnaden på den från byggfabriken och de andra två (som är samma butik bara olika länder) är att vreden för varmt och kallt är tvärtom. På Byggfabrikens är vredet för kallt till vänster och på de andra är det till höger. Rätta mig om jag har fel, men kan man inte bara byta plats på vreden om man vill det då så det blir svensk standard? Annars kan jag definitivt leva med det, vi hade en engelsk kran till handfatet i förra badrummet och man lärde sig snabbt att det var tvärtemot vad man var van vid. Jag är inte beredd att betala så mycket mer för en sån detalj iallafall.

Detta innebär också att vi väljer tvågreppsblandare. Som jag ser det kommer det inte vara något problem. Som många skrev här när jag tog upp detta sist så använder man ofta antingen kallt eller varmt vatten i köket. Jag tror dessutom att man sparar på varmvattnet om man har två vred för då skruvar man bara på kallvattnet när man ska skölja nåt eller så. Jag hade gärna valt denna blandaren även till tvättstugan men den är lite för dyr för tvättstugan tycker jag.

2 comments on “Den här blandaren blir det!

  1. katrine på Linderödsåden skriver:

    Godt valg. Vi er meget tilfredse med vores. Den er tilpas tidløs og passer fint i et ældre køkkenmiljø.

    Er det virkelig sådan at varmt vand sidder til højre på en standard svensk blander? Skriv og spørg om man kan bytte om selv. Vi fik hurtigt svar på mails med vores spørgsmål.

    • Sophie skriver:

      Nja jag blev osäker nu. Men den som säljs på byggfabriken har varmvattnet till höger medans den från danska butiken på vänster. Men det går att bara byta vreden så det är inget stort problem alls.

Kommentera

