Som om det inte var nog!


Mats har gett sig den på att vi inte ska ha hunnit få bort allt virket i vardagsrummet innan min födelsedag om två och en halv månad så i helgen fyllde han på med lite mer… 😉 Annars har det minskat en hel del sen han hyvlat upp alla listerna till badrum och tävttstugan och även hyvlat en omgång till de som köpte Ekenäs. De ville fortsätta med likadana lister som vi satt upp vilket vi förstås tycker är kul!

Den här gången är det golvet till skafferiet och mellanhallen som vi tagit hem. Skönt att ha det hemma så det kan ligga inne och vänja sig vid klimatet i huset ett tag innan det ska läggas. Skafferigolvet ska vi ju lägga så fort som möjligt. Nästa steg i skafferiprojektet är att ta upp dörrhålet in dit. Vi får dock ha kvar det andra dörrhålet på kortsidan tills vi tagit in allt golvet annars får vi inte in hela längder. Det nya dörrhålet blir mitt på kortsidan och där kan vi inte få in bräderna hela. Golvet är ett grangolv som är 18,5 cm brett. Snyggt med lite bredare och det är ungefär samma bredd som på de originalgolv som ligger kvar här i huset.


Här ligger det i en fin hög och väntar.

Golvet är som synes ändspontat och vi var tvungna att köpa i fallande längder men han var lite snäll iallafall så vi får inte mängder med spill. Vi vill nämligen inte ha några skarvade brädor. De ska ligga hela längder i rummen men det är inte så vanligt att det säljs på det viset. Det som blir över kommer vi använda till lite mindre ytor. Vi ska tillexempel lägga nya golv inne i garderoberna i arbetsrummet eftersom golven där är söndersågade sen de drog in vattenmätaren i huset för många år sedan.

I skafferiet tror jag att jag målar golvet men i mellanrummet blir det skurat. Iallafall som jag tänkt just nu. Jag funderar på att använda mig av samma färg i skafferiet som det haft ursprungligen. En ljusbeigebrun färg som skulle kunna vara 15-20% obränd umbra. Kanske blir det en helt annan kulör när jag väl står där, det enda jag vet är att jag inte vill ha ett vitt skafferi. Snyggt och fräscht men eftersom det vita i sig kommer gulna av att där inte finns nåt dagsljus blir det inte så fint i längden. Därför väljer jag färg, jag är också nöjd med att det är vitt i tvättstugan, mer vitt vill jag inte ha.

p1010023
Vitt var skafferiet i Strömsnäsbruk och det blir ju onekligen ljust i ett fönsterlöst rum men det gulnade en hel del. En fördel var väl att man visste var sakerna skulle stå, det var bara att titta på fläckarna på hyllorna. 🙂

Nej riktigt så tydliga märken blev det inte. Vi får se hur det blir i detta skafferiet… mintgrönt är en fin färg också och den har ständigt återkommit i våra tre hus. I huset i Strömsnäs fanns den med i alla rum tror jag. Här har vi hittat på masonite lite varstans och på Ekenäs minns jag inte nu var men jag vet att det var någonstans där också. Jag tror att mintgrönt hade blivit fint också. Eller kanske bara så enkelt som 5% grön umbra. Den ljusa grå färgen som det ger är väldigt fin och vilsam.

4 comments on “Som om det inte var nog!

  1. Anna skriver:

    Hej!

    Hittade hit via Lilla Krålsklottet! Trevlig blogg och framför allt roligt att se att man inte är ensamma om att slita med renoveringen av ett gammalt hus!

    Hit återkommer jag gärna!

  2. Sophie skriver:

    Du är så välkommen tillbaka! 🙂

  3. Kajsa skriver:

    Oljefärg kräver dagsljus annars gulnar den därför rekommenderar jag skarpt vattenburen färg.

    • Sophie skriver:

      Jo visst gulnar vit oljefärg men inte så mycket så att jag ens skulle överväga att istället använda vattenburen färg. Fördelarna hos linoljefärg är så stora om jag jämför så gulningen blir en liten del i det hela. Dessutom avhjälper man ganska effektivt gulningen genom att tillsätta några procent av till exempel grön umbra pigment i den vita färgen. Eftersom jag ändå inte tänkt mig ett vitt skafferi så kommer det fungera utmärkt med linoljefärg i vilket fall.

Kommentera

