Hallen


Även om vi nu har flyttat ner nya hallen en bit på prioriteringslistan så tänker jag ändå på den rätt mycket. Jag hade bestämt mig för att den skulle få samma färg på pärlspontspanelen som grundfärgen i tapeten i mellanrummet. Då skulle den färgen passa med den björkådringsmålade dörren till tvättstugan och till den oxidgröna ytterdörren. Det oxidgröna hade även det återkommit i tapeten jag hade bestämt mig för. Nu har jag ju troligen ändrat mig angående den där tapeten, jag tycker den är fin men lite trist att sätta upp eftersom den är så vanlig. Dessutom har vi börjat tveka kring golvet i hallen. I mellanrummet ska det ligga trägolv det vet vi, detta ska skuras. I hallen vill vi ha klinker för där är golvvärme och där ska våta och smutsiga skor tas in för jämnan sen. Vi har ju hittills haft problem med varenda golv i utbygget men vi hade ju hittat ett till hallen som jag köpte på rea (400 kr för allt) och det dög. Fast nu funderar vi på om vi vill ha ett golv som bara duger… kommer vi tycka om det golvet länge då?


Här är det golv vi har köpt.

Ibland är det bra att man har mycket tid på sig att fundera igenom sina val och ibland blir det bara krångligare för man hinner ångra sig… å andra sidan är det bättre att ångra sig innan än efter att man har gjort klart! Golvet är grått och drar lite åt brunt så det hade passat intill tvättstugan och det hade passat med väggarna som skulle blivit beigebruna (skum färg men jag hittar inget bättre ord för den). Golvet är bara strax över 4 kvadratmeter. En del av ytan försvinner dessutom till klädförvaringen och skohyllan. Frågan är vad vi ska välja istället. Jag skulle ju gärna ha ett betonggolv någonstans så kanske skulle man välja ett sånt där. Det finns ju massor av olika att välja på. Kanske blir det för mönstrat i en liten hall… fast det tror jag inte. Jag är definitivt inte rädd för mönster, det brukar bli bra.

Det måste tåla smuts bra och varenda gruskorn får inte synas direkt, på så sätt är det vi köpt väldigt tacksamt. Eftersom vi valt om vad gäller färgerna utvändigt och fönster och dörrar nu istället ska bli kromoxidgröna (inte oxidgröna) och ytterdörren bara är målad med två strykningar så kan jag ju ändå måla om den i vilken annan färg jag vill invändigt. Jag är inte riktigt nöjd med att den är oxidgrön även på insidan för det blir svårt att få ihop den med björklasyren och väggarna på ett bra sätt. Samtidigt är det praktiskt att den har en färg på båda sidorna när den har så mycket glas i sig. Det är verkligen tur att jag har mer tid… kanske skulle jag måla väggarna ljusgula som i badrummet ungefär och listerna grå som inredningen i tvättstugan. Det är en snygg kombination tycker jag. Fast det blir kanske för mycket att ha de färgerna i hallen också. Nja det tål att tänkas på. Hoppas bara att jag nån gång landar i ett beslut som känns perfekt så som badrummet och tvättstugan faktiskt gör.

4 comments on “Hallen

  1. Lindekull skriver:

    Jobbigt det där med att ha mycket tid över…
    Funderat på tegelgolv? Stiltjes stjärngolv tycker jag är otroligt vackert, ganska dyrt kanske men ändå. Mönstrat betonggolv är också det mycket vackert.

    • Sophie skriver:

      Jo mönstrat betonggolv tittade vi ju på till badrummet efter att vi valt bort tegelgolv… 🙂 Jag funderar på ett betonggolv men tror att vi ska välja ett engfärgat. Det blir nog för rörigt där annars.

  2. Joakim skriver:

    Funderar själv på vad för sorts golv vi skall ha i hallen. Är det ”ok” med klinker i ett hus från 1900?

    • Sophie skriver:

      Ja det där är väl en avvägningsfråga. Det ligger ju ett tjockt klinkergolv i vårt gamla badrum under plastmattan och det är relativt gammalt. Sen ligger det även plattor framför vedspisarna både här och ute i torpet. Golvet vi valt till badrummet är egentligen från sekelskiftet så det stämmer ju tidsmässigt… sen är det mycket skillnad på känslan i det golvet och den ”moderna” klinkern vi lagt i tvättstugan. Jag tycker stenmaterial är ett bra material i ett gammalt hus trots allt. Det händer inget med det men sen finns ju problemet med att lägga klinker på träbjälklag. Vi har ju fördelen med att ha ett nybygge där det är gjuten platta. I själva huset skulle jag inte lägga in klinker. Vi hade linoljefärgsmålat trägolv i vår första grovhall och det fungerade väldigt bra trots barn, hund och katt.

Kommentera

